Gemeente Rotterdam

Raadsvergadering van 7 februari

Medio maart komt er een rapportage over de financiële problematiek bij het Centrum voor Dienstverlening, Vrouwenopvang en Leger des Heils, als de gegevens van alle drie instellingen binnen zijn. Tegen die tijd zal ook duidelijk zijn hoeveel extra rijksmiddelen de gemeente tegemoet kan zien voor het jaar 2002. Het geld zal geheel moeten worden aangewend om de tekorten in de sector te dekken. De vier grote steden zijn het niet eens met het verdelingsvoorstel van het Rijk en hebben dat aan de orde gesteld tijdens het bestuurlijk overleg met de minister en staatssecretaris. Ze hebben daarover ook een brief geschreven. Het Rijk wil ¤ 7,5 mln van de ¤ 22,5 mln afzonderen voor het compenseren van de negatieve gevolgen van een nieuw verdelingssysteem binnen de vrouwenopvang, terwijl dit niet de bedoeling was van de besluitvorming in de Tweede Kamer. Door, zoals gevraagd door onder meer de gemeenten, geld toe te voegen aan de doeluitkering maatschappelijke opvang/ verslavingsbeleid en vrouwenopvang krijgt de gemeente zelf beleidsvrijheid. Een goed beeld van de problemen is nog niet te geven omdat de gegevens van alle instellingen nog niet binnen zijn. De vraag is of er aanvullende maatregelen nodig zijn. Dankzij onderbesteding in de afgelopen jaren kunnen eventuele onverhoopte tekorten worden opgelost. Dit heeft wethouder ir. H. Meijer geantwoord op vragen van het SP-raadslid mw. dr. B.T.H.M. Palm.

Extra geld sociale impuls Wijkaanpak
De Gemeenteraad heeft ¤ 9,76 miljoen beschikbaar gesteld voor een extra sociale impuls voor de Wijkaanpak. Dit geld is bedoeld om de sociale infrastructuur in relatief kwetsbare Rotterdamse gebieden goed op poten te zetten. Het geld is op dezelfde manier verdeeld als het overige geld voor de wijkaanpak: stedelijke initiatieven, geld voor de zes strategische wijkaanpakgebieden (Voortvarend Charlois, Werk voor Delfshaven, Feijenoord impuls, Eigenzinnig Hoogvliet, Nieuw Crooswijk/Veilingterrein en Noord aan de Rotte) en een bedrag voor de overige wijkaanpakgebieden. Ook is er geld voor accountmanagers voor de betrokken gemeentelijke diensten.

Geld voor Millinxparkhuis
De Gemeenteraad heeft twee leningen verstrekt voor een totaalbedrag van ¤ 3.131.921,-- voor de bouw van het Millinxparkhuis, een multifunctioneel wijkcentrum voor de Millinxbuurt. De lening bestaat uit twee componenten, waarvan een deel, ¤ 1.477.537,-- wordt geleend tegen een rente van 0,5%. Het andere deel, ¤ 1.654.386,--, is aflossingsvrij. In het geval de exploitatie van het buurtcentrum niet rendabel zou blijken te zijn, wordt dit deel omgezet in een eenmalige subsidie. De verwachting is dat met het aantrekkelijker worden van de Millinxbuurt, het centrum ook commercieel kan worden geëxploiteerd. Het Millinxparkhuis biedt onder andere ruimte aan een kinderdagverblijf, een theater- en muziekruimte die gebruikt kan worden voor evenementen en vergaderingen, twee schoollokalen ter vervanging van de noodlokalen van basisschool de Akker en computer- en cursuslokalen.

Herinrichting Afrikaanderplein
De Gemeenteraad heeft ¤ 2,27 miljoen beschikbaar gesteld voor de herinrichting van het Afrikaanderplein. Met het voorstel voor herinrichting komt de raad tegemoet aan de breed gedragen wens om het plein te vernieuwen. Veelvuldig overleg met de betrokken (wijk)partijen heeft tot het huidige ontwerp geleid. Dit ontwerp gaat uit van een groot open middenveld (grasveld met boomgroepen) met daaromheen een parkomloop van natuursteen en een parkhek. Sport- en spelvoorzieningen blijven bij elkaar en worden uitgebreid met een verhard trapveld/schoolplein. Het ontwerp heeft geen betrekking op de markt, maar is voldoende flexibel om op de toekomstige ontwikkelingen rond de markt in te kunnen spelen.

Glasvezelkabels in pilotgebieden Lloydkwartier en Nesselande De Gemeenteraad heeft ¤ 4,54 miljoen beschikbaar gesteld voor een proef (pilot) om alle woningen en bedrijven in de nieuwe wijken Nesselande en het Lloydkwartier aan te sluiten op een glasvezelnetwerk. Zonder gemeentelijke participatie komt een grootschalige aanleg van de glasvezelnetwerken tot in elke straat - de zogenaamde "last mile"- niet snel van de grond. De grote telecomaanbieders, die nu zelf nog voor de bekabeling zorgen, beperken de aanleg van het glasvezelnet vaak tot rendabele kantorenlocaties en hoogbouwprojecten. Met een glasvezelnetwerk komt de ontwikkeling van hoogwaardige ICT-diensten voor bedrijven, scholen, zorginstellingen en huishoudens sneller op gang. Belangrijk is verder dat de overlast voor burgers beperkt blijft als de bekabeling in dezelfde (gemeentelijke) handen is. De Gemeente kan aanbieders verplichten van het publieke netwerk gebruik te maken.

Volmarijnstraat 5 geschrapt voor particuliere woningverbetering De Gemeenteraad heeft het pand aan de Volmarijnstraat 5 geschrapt van de lijst van gebouwen die aangewezen zijn voor particuliere woningverbetering. Het gebouw is in zo'n slechte staat dat het niet verantwoord is het pand te behouden. Het pand vormt een eenheid met de panden 's Gravendijkwal 105-109. De fundering is erg slecht, waardoor de gebouwen scheef zijn gaan staan. In de Volmarijnstraat worden sloop- en nieuwbouwwerkzaamheden uitgevoerd. Een deel van die vernieuwing wordt gefinancierd uit het budget voor particuliere woonverbetering 2000-2004.

Flipsezaal Doelen wordt verbouwd
Het Concert- en congresgebouw de Doelen krijgt voor de verbouwing van de Eduard Flipsezaal een kapitaalkrediet van ¤ 410.000,-. De verbouwing moet uiteindelijk leiden tot een podium voor concertante voorstellingen op het gebied van jazz, geïmproviseerde muziek, hedendaagse gecomponeerde muziek en wereldmuziek. Binnen vier jaar kunnen tachtig voorstellingen per jaar worden geprogrammeerd. De nieuwe Flipsezaal levert een bijdrage aan de verbetering van het muziekklimaat en het Rotterdamse jazzklimaat in het bijzonder. Met dit raadsbesluit is de motie-Hellwig afgedaan.

Regelingen voor dualisering (deel)gemeentebestuur De Gemeenteraad heeft in verband met de verwachte dualisering per 7 maart van het (deel)gemeentebestuur een aantal regelingen besproken. In een gedualiseerd systeem worden het lidmaatschap van de raad en het wethouderschap losgekoppeld; wethouders zijn dus geen lid meer van de Gemeenteraad. Dit werkt ook door voor de deelgemeenteraden. De raad heeft in verband met de dualisering ook ingestemd met de eindrapportage van de commissie Verbetering Lokaal Bestuur en de commissie opgeheven. Een aantal aanbevelingen is verwerkt in de verschillende verordeningen; de inzichten van de commissie over de vernieuwing van de politieke cultuur worden meegenomen in een introductieprogramma voor de nieuwe Gemeenteraad. In de nieuwe situatie bepaalt de raad zelf de agenda voor de raadsvergadering; het presidium van de raad (voorzitter + plaatsvervangers en fractievoorzitters) stelt de voorlopige agenda vast. Wethouders kunnen worden uitgenodigd bij de vergadering. De burgemeester blijft voorzitter; de Gemeenteraad benoemt uit zijn leden een eerste en tweede plaatsvervanger. De Gemeenteraad krijgt een griffier en een griffie. Commissies stellen zelf hun agenda vast. Een raadslid is voortaan voorzitter van een raadscommissie; wethouders kunnen worden uitgenodigd om een commissie bij te wonen. De Gemeenteraad krijgt het recht van enquête. De Gemeenteraad heeft kennis genomen van het Reglement van Orde voor zijn vergaderingen en met de bouwstenen voor de commissieverordeningen. De nieuwe raad moet deze vaststellen. Met de stemmen van SP en Stadspartij tegen heeft de raad de verordening voor de deelgemeenten vastgesteld. Een D66 amendement om de deelraden vrij te laten in de keuze of de voorzitter van het dagelijks bestuur ook voorzitter van de deelraad moet worden kreeg alleen steun van SP en Stadspartij en werd dus verworpen. In een volgend vergadering beslist de Gemeenteraad over de verordening voor de Stadscentrumraad en voor de wijkraad voor Pernis. De Stadscentrumraad moet nog advies uitbrengen; de wijkraad heeft te kennen gegeven niet mee te willen in de dualisering.