Ingezonden persbericht
Persbericht
Agfa HealthCare's leiderschap op de markt voor medisch beeldbeheer bevestigd
door onafhankelijke analisten van Frost & Sullivan.
Agfa HealthCare ook bekroond voor zijn "Market Engineering-groeistrategie".
Mortsel, België - 11 februari 2002 - Advies en marktonderzoeksbureau Frost &
Sullivan ( frost.com ) deed onlangs studiewerk naar
de Europese markt voor beheer van medische beelden. Het onderzoek verscheen
in december van vorig jaar en Agfa HealthCare komt daarin als marktleider
naar voren.
In het verslag schrijft Frost & Sullivan: "Agfa bouwt in de verschillende
Europese landen aan een sterk merkimago en dat draagt vast en zeker bij tot
die leidende positie, een positie die vooral een gevolg is van de
toonaangevende rol die het bedrijf speelt in het Verenigd Koninkrijk,
België, Italië en Frankrijk."
In het kader van dit onderzoek kreeg Agfa Healthcare ook een Frost &
Sullivan Market Engineering Award for Growth Strategy uitgereikt, een
jaarlijkse bekroning voor ondernemingen die in hun sector een uitzonderlijke
groeistrategie tot stand brengen.
Onderzoeksanalist Axel Baccari gaf vier redenen voor die bekroning. De
eerste reden was het niveau van de technologische innovaties waarmee Agfa
HealthCare voor de dag komt. "Dit blijkt duidelijk uit de strategie achter
de overnames van de onderneming," verduidelijkt Baccari in het rapport. "De
overname van Quadrat in 2000 was erop gericht het proces van de integratie
van beeldmateriaal en informatie van patiënten te versnellen, hetgeen toch
één van de belangrijke trends is op de Europese markt."
"De overname van een RIS-bedrijf illustreert duidelijk Agfa's streven naar
integratie. De overname van Talk Technology in april 2001 bewijst bovendien
dat Agfa op lange termijn werkt, met andere woorden ervan overtuigd is dat
spraakherkenningstechnologie de basis zal vormen voor de oplossingen van de
toekomst. Tot slot lanceerde Agfa begin 2001 een nieuwe EPR-oplossing
waaruit blijkt dat Agfa werkt in de richting van de idee van een virtueel
ziekenhuis."
De tweede reden hield verband met de strategische overnames en allianties
die Agfa HealthCare tot stand bracht. "De overname van Mitra zal Agfa in
staat stellen om een belangrijkere rol te spelen op de markt voor
beeldopbouw en informatiebeheersystemen binnen de sector radiologie,"
vervolgt Baccari. "Daarnaast ging Agfa ook een samenwerkingsverband aan met
MediVision Medical Imaging, waaruit Agfa's streven blijkt om ook in andere
afdelingen, zoals oogheelkunde, PACS-oplossingen voor te stellen. Deze
alliantie bewijst dat Agfa in zijn expansiestrategie ook de ogen gericht
houdt op andere specialismen."
Baccari vermeldde ook de recente naamswijziging van Agfa HealthCare. "De
idee daarachter bestaat eruit de naam te associëren met de hele sector van
de gezondheidszorg, in plaats van met louter digitale beeldvorming. In
zekere zin verraadt de naamsverandering dus iets van het feit dat het
bedrijf zijn doelmarkt aan het uitbreiden is," analyseert hij.
De vierde reden die Baccari opgeeft voor het toekennen van die ME Award aan
Agfa Healthcare is: "de combinatie van factoren, zoals technologische
innovatie, agressieve overnamepolitiek, expansie van de doelmarkt en de idee
van het opbouwen van een hechtere band met de klanten via PACS-scholen, stuk
voor stuk elementen die bijdragen tot de ontwikkeling van een absoluut
unieke verkoopstrategie."
Agfa HealthCare krijgt die ME Award van Frost & Sullivan al voor de tweede
keer.
De onderneming beloonde Agfa Healthcare halverwege vorig jaar ook met de
Frost & Sullivan Merger and Acquisition Strategy Award voor de markt van
informatiesystemen voor de radiologie. De uitreiking volgde na maanden van
onderzoek naar het Effect van PACs op de Amerikaanse markt voor
radiologie-informatiesystemen in ziekenhuizen.
Frost & Sullivan motiveerde die keuze toen als volgt: "Een van de knapste
overnames van dit jaar (2001) is volgens ons die van het Canadese Mitra
door Agfa. Met het afronden van de overname in november 2001 is Agfa klaar
om Mitra's OEM-klantenbasis, bestaande uit meer dan 1.200 tussenpersonen, te
integreren, alsook Mitra's recent opgerichte web-afdeling."
"Mitra is als toonaangevende wereldwijde producent van
radiologie-interfaceproducten een standaard merknaam en onze eigen maatstaf
voor succes op die markt. Hoewel de details van de overname op dit ogenblik
nog niet bekend zijn, ziet het ernaar uit dat Agfa nu in een positie
verkeert om langs een zij-ingang de Amerikaanse markt voor standalone
RIS/PACS te betreden, door de distributie voort te zetten aan de agenten die
inspelen op de toenemende vraag naar PACS als interface met de brede markt
voor standalone RIS."
"Als ze dat willen, kunnen ze een gecombineerde verkoopstrategie hanteren
voor RIS, PACS en de Mitra-verkoopkanalen op de Amerikaanse markt."
Over Agfa
De Agfa-Gevaert Groep is één van 's werelds toonaangevende bedrijven in
beeldvorming (Engels: imaging). Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt
analoge en digitale systemen, in hoofdzaak bestemd voor de grafische
industrie, de gezondheidszorg, non-destructive testing, micrografie en
cinefilm, en fotografie.
Agfa heeft zijn hoofdkantoor in Mortsel / België. De onderneming is actief
in 40 landen en heeft 120 agenten doorheen de wereld. Samen hebben zij in
2000 een omzet van 5,260 miljard euro tot stand gebracht.
Ingezonden persbericht