Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 7, 11 februari 2002

Winkels boekten in 2001 recordomzet vlees

De Nederlandse consumenten hebben vorig jaar een recordhoeveelheid uitgegeven aan vlees. De huishoudelijke bestedingen kwamen uit op 2,35 miljard euro, ruim negen procent meer dan in 2000. Dit blijkt uit de cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK op basis van de vleesaankopen van 4.400 huishoudens.

In 2001 bleven de consumenten evenveel vlees kopen als in het jaar daarvoor ondanks de veel hogere vleesprijzen. Vooral de uitgaven aan kip, kalkoen, gehakt en rookworst namen aanzienlijk toe. De aankopen van varkensvlees daalden vanwege een forse prijsstijging van bijna 15% met 7%. Voor een zeer prijselastisch product als varkensvlees is dit een relatief goed resultaat. Het afzetvolume van rundvlees steeg licht met 1,4%. Mogelijk heeft dit te maken met het grote vertrouwen dat Nederlanders hebben in de veiligheid van varkens- en rundvlees, waarover de Nationale Voedselautoriteit (NVa) recentelijk rapporteerde.

Opvallend was dat het volume van gemengde vleesproducten en vleessnacks behoorlijk terugviel. Weliswaar steeg in 2001 de prijs van deze producten, maar minder sterk dan gemiddeld. Het is voor het eerst in ruim tien jaar tijd dat het volume van deze gemaksproducten daalde.

Vleeswaren

Ook de bestedingen aan vleeswaren namen vorig jaar toe. De groei bedroeg ruim 7%, waardoor de geldomzet uitkwam op 1,1 miljard euro. In tegenstelling tot vlees veroorzaakte de prijsstijging bij vleeswaren wel een daling van het aankoopvolume (-2,5%). Deze vond over de hele linie plaats met uitzondering van filet américain en kip- en kalkoenvleeswaren. Die afzet steeg met ruim 10% ondanks de hogere prijzen.

Supermarkten

In 2001 wonnen de supermarkten wederom terrein in de afzet van vlees en vleeswaren. Hun marktaandeel steeg tot 78,5% bij vlees en 86,1% bij vleeswaren. De marktaandelen van de versspeciaalzaken, met name de slagers, daalden tot respectievelijk 16,6% en 10,5%.