Productschappen Vee, Vlees en Eieren
Persbericht 7, 11 februari 2002
Winkels boekten in 2001 recordomzet vlees
De Nederlandse consumenten hebben vorig jaar een recordhoeveelheid
uitgegeven aan vlees. De huishoudelijke bestedingen kwamen uit op 2,35
miljard euro, ruim negen procent meer dan in 2000. Dit blijkt uit de
cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK op basis van de
vleesaankopen van 4.400 huishoudens.
In 2001 bleven de consumenten evenveel vlees kopen als in het jaar
daarvoor ondanks de veel hogere vleesprijzen. Vooral de uitgaven aan
kip, kalkoen, gehakt en rookworst namen aanzienlijk toe. De aankopen
van varkensvlees daalden vanwege een forse prijsstijging van bijna 15%
met 7%. Voor een zeer prijselastisch product als varkensvlees is dit
een relatief goed resultaat. Het afzetvolume van rundvlees steeg licht
met 1,4%. Mogelijk heeft dit te maken met het grote vertrouwen dat
Nederlanders hebben in de veiligheid van varkens- en rundvlees,
waarover de Nationale Voedselautoriteit (NVa) recentelijk
rapporteerde.
Opvallend was dat het volume van gemengde vleesproducten en
vleessnacks behoorlijk terugviel. Weliswaar steeg in 2001 de prijs van
deze producten, maar minder sterk dan gemiddeld. Het is voor het eerst
in ruim tien jaar tijd dat het volume van deze gemaksproducten daalde.
Vleeswaren
Ook de bestedingen aan vleeswaren namen vorig jaar toe. De groei
bedroeg ruim 7%, waardoor de geldomzet uitkwam op 1,1 miljard euro. In
tegenstelling tot vlees veroorzaakte de prijsstijging bij vleeswaren
wel een daling van het aankoopvolume (-2,5%). Deze vond over de hele
linie plaats met uitzondering van filet américain en kip- en
kalkoenvleeswaren. Die afzet steeg met ruim 10% ondanks de hogere
prijzen.
Supermarkten
In 2001 wonnen de supermarkten wederom terrein in de afzet van vlees
en vleeswaren. Hun marktaandeel steeg tot 78,5% bij vlees en 86,1% bij
vleeswaren. De marktaandelen van de versspeciaalzaken, met name de
slagers, daalden tot respectievelijk 16,6% en 10,5%.