Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 8, 11 februari 2002

In 2001 topomzet kip en kalkoen

De omzet van kip en kalkoen bereikte in 2001 een recordhoogte. De Nederlandse consument heeft in 2001 ruim 6% meer kip en 11% meer kalkoen gekocht dan in het jaar 2000. De huishoudelijke bestedingen kwamen uit op 496 miljoen euro, ruim 20% meer dan in 2000. Dit blijkt uit onderzoek van het marktonderzoeksbureau GfK dat zij in opdracht van het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) onder 4.400 huishoudens uitvoerden.

Ook de afzet van kip- en kalkoenvleeswaren steeg met ruim 10% ondanks de hogere prijzen. Andere vleeswaren lieten door de hogere prijzen juist een daling in de verkopen met 2,5% zien vanwege de hogere prijzen. Vanwege deze prijsstijging namen de totale uitgaven door de consument aan vleeswaren wel toe.

Vooral de kipsnacks en cordon bleu waren vorig jaar in trek. Het aandeel van deze producten liep op tot bijna een kwart van de kipaankopen. Het aandeel van kipfilet en van pootvlees viel enigszins terug. Het aankoopvolume steeg weliswaar, maar in veel mindere mate dan dat van kipsnacks.