Productschappen Vee, Vlees en Eieren
Persbericht 8, 11 februari 2002
In 2001 topomzet kip en kalkoen
De omzet van kip en kalkoen bereikte in 2001 een recordhoogte. De
Nederlandse consument heeft in 2001 ruim 6% meer kip en 11% meer
kalkoen gekocht dan in het jaar 2000. De huishoudelijke bestedingen
kwamen uit op 496 miljoen euro, ruim 20% meer dan in 2000. Dit blijkt
uit onderzoek van het marktonderzoeksbureau GfK dat zij in opdracht
van het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) onder 4.400 huishoudens
uitvoerden.
Ook de afzet van kip- en kalkoenvleeswaren steeg met ruim 10% ondanks
de hogere prijzen. Andere vleeswaren lieten door de hogere prijzen
juist een daling in de verkopen met 2,5% zien vanwege de hogere
prijzen. Vanwege deze prijsstijging namen de totale uitgaven door de
consument aan vleeswaren wel toe.
Vooral de kipsnacks en cordon bleu waren vorig jaar in trek. Het
aandeel van deze producten liep op tot bijna een kwart van de
kipaankopen. Het aandeel van kipfilet en van pootvlees viel enigszins
terug. Het aankoopvolume steeg weliswaar, maar in veel mindere mate
dan dat van kipsnacks.