Gemeente Zeist
Door Dualisering nieuwe rollen voor raad en college Grote veranderingen in het bestuur van de gemeente
Na de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart a.s. gaat er het nodige
veranderen in het bestuur van gemeenten. Als gevolg van de 'Wet
dualisering gemeentebestuur' gaan de rollen van de gemeenteraad en het
college van burgemeester en wethouders flink veranderen. Nu is het nog
zo dat het college en de raad samen het bestuur vormen van de
gemeente. Vaak zorgt het college voor de voorbereiding van voorstellen
en de raad neemt hierover een besluit. Daarna voert het college de
besluiten uit. De wethouders zijn ook nog raadslid en beslissen zelf
mee in de vergaderingen van de gemeenteraad over hun eigen
voorstellen.
Na de verkiezingen op 6 maart a.s. wordt het anders. In de nieuwe
situatie kan het college veel vaker zelf besluiten nemen. De raad gaat
minder meebesluiten, maar gaat het college meer controleren. Ook gaat
de raad meer randvoorwaarden (kaders) stellen waar het college zich
bij de uitvoering aan te houden heeft. De wethouders zijn niet langer
ook raadslid, zodat ze in de raadsvergaderingen niet meer mee kunnen
stemmen over hun eigen voorstellen. Ze mogen wel meepraten in de
raadsvergadering, maar alleen als ze als ze hiervoor worden
uitgenodigd. De rolverdeling tussen college en raad is in de nieuwe
situatie vergelijkbaar met die van de Tweede Kamer en de regering.
Anders dan bij de Tweede Kamer blijft de burgemeester wel voorzitter
van zowel het college als de raad.
Om hun kaderstellende en controlerende rol goed te kunnen uitvoeren
wil de raad uiteraard weten wat er leeft onder de inwoners van Zeist.
Vandaar dat de raadsleden nog meer dan eerst kontakten zullen gaan
onderhouden met inwoners en verenigingen.
Inwoners krijgen rechtstreeks invloed door Burgerinitiatief
De inwoners van Zeist hebben ook de mogelijkheid om zelf - dus niet
via een raadslid - onderwerpen op de politieke agenda te plaatsten,
namelijk door gebruik te maken van het Burgerinitiatief. Vorig jaar
heeft de gemeenteraad besloten dat mensen die in de gemeente Zeist
wonen of werken en een goed idee hebben wat betrekking heeft op de
gemeente, dit kunnen laten plaatsen op de agenda van een
commissievergadering. De commissie praat dan over dit voorstel en kan
besluiten de raad of het college voor te stellen om het idee uit te
voeren. Voor meer informatie over het Burgerinitiatiefrecht kunt u de
verordening afhalen in de Publiekshal of neem telefonisch contact op
met het Bestuursbureau van de gemeente Zeist: (030) 6987270.
Commissie rekenkamer, een wakend oog
In 1998 is door de gemeenteraad een commissie rekenkamer ingesteld
waarmee invulling is gegeven aan de wens om de controlefunctie van de
gemeenteraad te verbeteren. De commissie bestaat uit raadsleden en een
onafhankelijk voorzitter, de heer Streefkerk.
De commissie rekenkamer wil een bijdrage leveren aan de effectiviteit
en efficiëntie van het gemeentelijk beleid. Concreet houdt de
commissie zich bezig met het toetsen van het gevoerde beleid en beheer
aan de door de raad gestelde doelstellingen. Op die manier bezit de
raad de mogelijkheid om, naast het sturen op hoofdlijnen door het
formuleren van beleid, ook een deel van het beleid uit te lichten en
van dichtbij de uitvoering van dat beleid te volgen.
Aan de hand van specifieke onderwerpen voert de commissie rekenkamer
een evaluatie-onderzoek uit. De commissie rekenkamer beschikt over
eigen middelen om deze onderzoeken uit te voeren. Daarbij bepaalt zij
zelfstandig welke onderwerpen worden onderzocht. De onderwerpen die
mogelijk voor een onderzoek in aanmerking komen, worden aangedragen
vanuit het college van burgemeester en wethouders, de leden van de
commissie zelf, de raadsfracties, de ambtelijke organisatie en
anderen.
In de onderzoeken wordt de commissie doorgaans bijgestaan door externe
onderzoeksbureaus. Na afronding van het onderzoek, worden de
eindresultaten ter kennis gebracht van de raad. Om resultaatgericht te
werk te kunnen gaan worden ook aanbevelingen geformuleerd die gericht
zijn op het doorvoeren van verbeteringen.
Onderzoek parkeren in Zeist
Het eerste onderzoek van de commissie rekenkamer betrof de gang van
zaken bij de overdracht van rijkswegen aan de gemeente Zeist in 1993.
Recentelijk heeft de commissie haar tweede onderzoek gepresenteerd
tijdens een openbare vergadering in het gemeentehuis. Dit onderzoek
gaat in op de effectiviteit en efficiency van het parkeerbeleid in
Zeist. Het accent is gelegd op de uitvoering en de financiële kanten
van het parkeerbeleid. De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels
aangeboden. In de raadsvergadering van 11 maart aanstaande worden de
resultaten van het onderzoek behandeld. Raadsvergaderingen zijn
openbaar. U bent van harte welkom.
Veel belangstelling voor toekomst spoorlijn, station en A12
Op 5 februari jl. vond in het een informatiebijeenkomst plaats over de
stand van zaken rondom de plannen in Driebergen en Zeist voor de
spoorlijn, het station en zijn omgeving, de rijksweg A12 bij Odijk en
Driebergen en de Odijkerweg en Hoofdstraat.
Onderzoek FNV "Gemeente wees minimaal sociaal":
Zeist topscorer minimabeleid provincie Utrecht!
De gemeente Zeist is met zijn minimabeleid topscorer in de provincie
Utrecht, zo wijst een groot landelijk onderzoek van de FNV uit. Aan
het onderzoek, dat als voornaamste doel heeft te onderzoeken hoeveel
de minima op basis van een actief beleid daadwerkelijk jaarlijks aan
extra financiële middelen ontvangen, namen in onze provincie 19
gemeenten deel. De stad Utrecht is goede tweede, op de laatste plaats
eindigde Amerongen.
Minima in Zeist, aldus het rapport, krijgen op jaarbasis per
huishouden meer dan 750 extra, waardoor een het bestedingsniveau fors
toeneemt. Ter vergelijking: in de gemeenten Amerongen en Oudewater
krijgen minima nog geen 250.
Uit het rapport blijkt tevens dat Zeist zich schaart onder de
gemeenten, die het best scoren wat betreft de beleidsinspanningen om
de minima (deze groep beperkt zich dus niet alleen tot de
bijstandsgerechtigden) te bereiken. Het actieve kwijtscheldingsbeleid
m.b.t. de gemeentelijke belastingen, de schuldhulpverlening, de
"geldterugregeling" op basis van de ZeistPas en een actieve
voorlichting over de diverse mogelijkheden voor minima spelen daarbij
een grote rol.
De wethouder van Sociale zaken, Peter Vermeulen, toonde zich verheugd
over de uitkomsten van het FNV-onderzoek. Hij ziet in het rapport een
bevestiging dat het minimabeleid in Zeist gedegen in elkaar steekt en
het totale pakket zijn vruchten begint af te werpen.
Bijeenkomst inrichtingsplan verkeersafwikkeling Austerlitz
Op dinsdag 26 februari a.s. wordt een bijeenkomst gehouden om de
inwoners van Austerlitz te informeren omtrent het faseringsplan van
het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en tevens te inventariseren
welke knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz
worden ervaren. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en vindt plaats in
het Beauforthuis aan de Woudenbergseweg 70.
In september 2001 heeft de raad de fasering voor realisatie van het
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan vastgesteld. In dit plan is
opgenomen, dat in 2002 gestart wordt met het inrichten van de bebouwde
kom van Austerlitz als verblijfsgebied. In een verblijfsgebied wordt
het verkeer zodanig afgewikkeld, dat dit een gunstig effect heeft op
de leefbaarheid in het gebied. Voor deze inrichting moet een plan
ontwikkeld worden.
Op dinsdag 26 februari a.s. wordt daarom een bijeenkomst gehouden om
de inwoners van Austerlitz te informeren omtrent het faseringsplan van
het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en tevens te inventariseren
welke knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz
worden ervaren.
Tijdens de avond zal een korte toelichting worden gegeven op het
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en de uitgangspunten van "
Duurzaam veilig". Daarna wordt een ieder in de gelegenheid gesteld tot
het stellen van vragen en het kenbaar maken van knelpunten in de
huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz en de gewenste
oplossingsrichtingen. Tevens zal de vervolgprocedure voor de verdere
ontwikkeling van het inrichtingsplan worden besproken. De bijeenkomst
begint om 20.00 uur en vindt plaats in het Beauforthuis aan de
Woudenbergseweg 70.
Als u vragen nog vragen heeft kunt u telefonisch contact opnemen met
gemeente Zeist, mw. M. Vermeulen, tel. (030) 6987224 (ma t/m do van
8.30 tot 13.00 uur).
De fractie van D66
heeft de volgende aanvulling op hun bijdrage in de Verkiezingskrant
Download ons verkiezingsprogramma op www.d66zeist.nl Voor informatie: Regentesselaan 13, 3708 BM Zeist (tel. 030-69 52943).
Vaststelling koopzondagen in 2002
Burgemeester en wethouders maken het volgende bekend:
Op basis van de door de gemeenteraad op 1 juli 1996 vastgestelde
Winkeltijdenverordening kunnen per jaar maximaal 4 zondagmiddagen
worden aangewezen, waarop de winkels in de gemeente Zeist voor het
publiek geopend mogen zijn.
Voor het jaar 2002 zijn de volgende data aangewezen (telkens van 12.00
tot 17.00 uur):
3 maart, 15 september, 1 december en 22 december. Bezwaarmogelijkheid
Ingevolge het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht kan een
belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij
Burgemeester en Wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Een
bezwaarschrift dient in elk geval te bevatten:
* de naam en het adres van de indiener en de dagtekening;
* een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich
richt;
* de gronden van het bezwaar.
De indieningstermijn van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt
aan met de dag na die waarop het besluit is bekendgemaakt. Het
bezwaarschrift moet voor het einde van deze termijn zijn ontvangen,
dan wel - bij verzending per post- voor het einde van de termijn ter
post zijn bezorgd en binnen 1 week bij het bestuursorgaan aangekomen
zijn.
*Daarnaast kan na de indiening van het bezwaarschrift een verzoek om
een voorlopige voorziening worden gedaan bij de president van de
rechtbank van Utrecht, Postbus 13023, 3507 LA Utrecht.
Het griffierecht bedraagt:
* 109,-- voor een natuurlijk persoon;
* 218,-- voor een rechtspersoon.
Na indiening van een verzoek ontvangt u hierover nader bericht van de
rechtbank.
NMC organiseert cursus "Vogels zien en leren kennen voor beginners"
In deze cursus wordt u op weg geholpen om vogels en hun geluiden te
leren herkennen. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren
waarnemen van vogels, hun uiterlijk en hun gedrag. U maakt kennis met
belangrijke hulpmiddelen voor het vogelen. Er wordt ingegaan op het
broedgedrag van vogels. Op gevarieerde wijze (met dia's, film,
pratend, ontdekkend en spelend) maakt u kennis met de vogels rondom uw
huis, in tuin en park, in bos en weiland. Elke keer zal ook het
luisteren naar vogelgeluiden aan de orde komen. Er staan drie
excursies op het programma: een vroege vogelexcursie en twee halve dag
excursies.
4 wekelijkse lessen op maandag van 20.00 uur tot 22.00 uur in het NMC
Zeist, Nicolaas Beetslaan 2, 3705 SW Zeist, alsmede 3 excursies.
Lesdata Maandag 8, 15, 22 en 29 april
Excursies: Zondag 21 (vroege vogelexcursie) en 28 april (halve dag
excursie) en zaterdag 18 mei (halve dag excursie).
Bij grote belangstelling wordt er eventueel op de dinsdag extra cursus
gegeven
Cursusprijs: 65,- ( f 143,24)
Docent Frans van Bussel,
Opgave en inlichtingen: NMC Zeist tel. (030) 6990254
Raadsvergadering 18 februari 2002
Vergaderdatum : 18 februari 2002
Aanvang : 19.30 uur
Plaats : raadszaal, gemeentehuis
Op de agenda staan onder o.a. de volgende punten:
A. Agendapunten ter bespreking:
1. Vaststellen van de notulen van 1 september 2001 (nr. 8) en van 17
en 18 september 2001 (nr. 9)
2. Mededeling van ingekomen stukken
3. Initiatiefraadsvoorstel GroenLinks m.b.t. wijziging opzet
gemeentelijke nieuwjaarsreceptie
B. Agendapunten waarover, n.a.v. de cie.vergadering, geen discussie
plaats hoeft te vinden:
4. Kredietaanvraag t.b.v. Hof Beek en Royen
5. Voorstel tot 13e wijziging van de legesverordening 1998 en de
bijbehorende tarieventabel
6. Aankoop onroerend goed
Belangstellenden kunnen het bestuur van Zeist vanaf de publieke
tribune volgen en zijn dan ook van harte welkom.
De volledige agenda en de stukken voor deze vergadering kunnen worden
ingezien bij de centrale balie in de Publiekshal, Slotlaan 20 (schuin
tegenover het gemeentehuis).
Bekendmaking belastingverordeningen 2002
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat tijdens de
raadsvergadering van 21 januari 2002 de gemeenteraad de onderstaande
belastingverordening heeft vastgesteld.
De verordening is opgenomen in een voor ieder toegankelijke bundel. De
bundel is van een register en een nummering voorzien.
Nummer 2215
Naam verordening Verordening tot 12e wijziging van de
Legesverordening 1998
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na
deze bekendmaking. De datum van ingang van de heffing is gelijk aan de
datum van deze bekendmaking.
De wijziging heeft betrekking op een verwijzing naar een wetsartikel
in de bij de verordening behorende tarieventabel.
Het betreffende raadsbesluit ligt gedurende 1 maand voor een ieder ter
inzage bij de Publieksbalie van de gemeente aan de Slotlaan 20 alhier.
Op verzoek is het register met het raadsbesluit altijd ter inzage
aanwezig bij het Hoofd Belastingen.
Werken aan de weg
Van maandag 11 februari t/m woensdag 20 februari a.s. vinden
wegwerkzaamheden plaats aan de Blikkenburgerlaan tussen de
Driebergseweg en de Zinzendorflaan. Vanaf woensdag 13 februari zal op
dit weggedeelte éénrichting ingesteld worden. Het is dan wel mogelijk
om vanaf de Driebergseweg de Blikkenburgerlaan in te rijden, maar
vanaf de andere kant wordt het verkeer omgeleid via de Zinzendorflaan,
de Nassau Odijklaan en de Lageweg. Bovenstaande datums zijn uiteraard
wel afhankelijk van de weersomstandigheden.
Verder wordt nog gewerkt aan de herinrichting van het gedeelte van de
Jufferstraat tussen de Herenlaan en de Laan van Beek en Royen en wordt
bestrating gelegd bij het nieuwbouwcomplex Stalhouderij.