Gemeente Zeist

Door Dualisering nieuwe rollen voor raad en college Grote veranderingen in het bestuur van de gemeente

Na de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart a.s. gaat er het nodige veranderen in het bestuur van gemeenten. Als gevolg van de 'Wet dualisering gemeentebestuur' gaan de rollen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders flink veranderen. Nu is het nog zo dat het college en de raad samen het bestuur vormen van de gemeente. Vaak zorgt het college voor de voorbereiding van voorstellen en de raad neemt hierover een besluit. Daarna voert het college de besluiten uit. De wethouders zijn ook nog raadslid en beslissen zelf mee in de vergaderingen van de gemeenteraad over hun eigen voorstellen.

Na de verkiezingen op 6 maart a.s. wordt het anders. In de nieuwe situatie kan het college veel vaker zelf besluiten nemen. De raad gaat minder meebesluiten, maar gaat het college meer controleren. Ook gaat de raad meer randvoorwaarden (kaders) stellen waar het college zich bij de uitvoering aan te houden heeft. De wethouders zijn niet langer ook raadslid, zodat ze in de raadsvergaderingen niet meer mee kunnen stemmen over hun eigen voorstellen. Ze mogen wel meepraten in de raadsvergadering, maar alleen als ze als ze hiervoor worden uitgenodigd. De rolverdeling tussen college en raad is in de nieuwe situatie vergelijkbaar met die van de Tweede Kamer en de regering. Anders dan bij de Tweede Kamer blijft de burgemeester wel voorzitter van zowel het college als de raad.

Om hun kaderstellende en controlerende rol goed te kunnen uitvoeren wil de raad uiteraard weten wat er leeft onder de inwoners van Zeist. Vandaar dat de raadsleden nog meer dan eerst kontakten zullen gaan onderhouden met inwoners en verenigingen.

Inwoners krijgen rechtstreeks invloed door Burgerinitiatief De inwoners van Zeist hebben ook de mogelijkheid om zelf - dus niet via een raadslid - onderwerpen op de politieke agenda te plaatsten, namelijk door gebruik te maken van het Burgerinitiatief. Vorig jaar heeft de gemeenteraad besloten dat mensen die in de gemeente Zeist wonen of werken en een goed idee hebben wat betrekking heeft op de gemeente, dit kunnen laten plaatsen op de agenda van een commissievergadering. De commissie praat dan over dit voorstel en kan besluiten de raad of het college voor te stellen om het idee uit te voeren. Voor meer informatie over het Burgerinitiatiefrecht kunt u de verordening afhalen in de Publiekshal of neem telefonisch contact op met het Bestuursbureau van de gemeente Zeist: (030) 6987270.
Commissie rekenkamer, een wakend oog

In 1998 is door de gemeenteraad een commissie rekenkamer ingesteld waarmee invulling is gegeven aan de wens om de controlefunctie van de gemeenteraad te verbeteren. De commissie bestaat uit raadsleden en een onafhankelijk voorzitter, de heer Streefkerk.

De commissie rekenkamer wil een bijdrage leveren aan de effectiviteit en efficiëntie van het gemeentelijk beleid. Concreet houdt de commissie zich bezig met het toetsen van het gevoerde beleid en beheer aan de door de raad gestelde doelstellingen. Op die manier bezit de raad de mogelijkheid om, naast het sturen op hoofdlijnen door het formuleren van beleid, ook een deel van het beleid uit te lichten en van dichtbij de uitvoering van dat beleid te volgen.

Aan de hand van specifieke onderwerpen voert de commissie rekenkamer een evaluatie-onderzoek uit. De commissie rekenkamer beschikt over eigen middelen om deze onderzoeken uit te voeren. Daarbij bepaalt zij zelfstandig welke onderwerpen worden onderzocht. De onderwerpen die mogelijk voor een onderzoek in aanmerking komen, worden aangedragen vanuit het college van burgemeester en wethouders, de leden van de commissie zelf, de raadsfracties, de ambtelijke organisatie en anderen.
In de onderzoeken wordt de commissie doorgaans bijgestaan door externe onderzoeksbureaus. Na afronding van het onderzoek, worden de eindresultaten ter kennis gebracht van de raad. Om resultaatgericht te werk te kunnen gaan worden ook aanbevelingen geformuleerd die gericht zijn op het doorvoeren van verbeteringen.

Onderzoek parkeren in Zeist
Het eerste onderzoek van de commissie rekenkamer betrof de gang van zaken bij de overdracht van rijkswegen aan de gemeente Zeist in 1993. Recentelijk heeft de commissie haar tweede onderzoek gepresenteerd tijdens een openbare vergadering in het gemeentehuis. Dit onderzoek gaat in op de effectiviteit en efficiency van het parkeerbeleid in Zeist. Het accent is gelegd op de uitvoering en de financiële kanten van het parkeerbeleid. De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels aangeboden. In de raadsvergadering van 11 maart aanstaande worden de resultaten van het onderzoek behandeld. Raadsvergaderingen zijn openbaar. U bent van harte welkom.

Veel belangstelling voor toekomst spoorlijn, station en A12

Op 5 februari jl. vond in het een informatiebijeenkomst plaats over de stand van zaken rondom de plannen in Driebergen en Zeist voor de spoorlijn, het station en zijn omgeving, de rijksweg A12 bij Odijk en Driebergen en de Odijkerweg en Hoofdstraat.

Onderzoek FNV "Gemeente wees minimaal sociaal": Zeist topscorer minimabeleid provincie Utrecht!

De gemeente Zeist is met zijn minimabeleid topscorer in de provincie Utrecht, zo wijst een groot landelijk onderzoek van de FNV uit. Aan het onderzoek, dat als voornaamste doel heeft te onderzoeken hoeveel de minima op basis van een actief beleid daadwerkelijk jaarlijks aan extra financiële middelen ontvangen, namen in onze provincie 19 gemeenten deel. De stad Utrecht is goede tweede, op de laatste plaats eindigde Amerongen.
Minima in Zeist, aldus het rapport, krijgen op jaarbasis per huishouden meer dan 750 extra, waardoor een het bestedingsniveau fors toeneemt. Ter vergelijking: in de gemeenten Amerongen en Oudewater krijgen minima nog geen 250.

Uit het rapport blijkt tevens dat Zeist zich schaart onder de gemeenten, die het best scoren wat betreft de beleidsinspanningen om de minima (deze groep beperkt zich dus niet alleen tot de bijstandsgerechtigden) te bereiken. Het actieve kwijtscheldingsbeleid m.b.t. de gemeentelijke belastingen, de schuldhulpverlening, de "geldterugregeling" op basis van de ZeistPas en een actieve voorlichting over de diverse mogelijkheden voor minima spelen daarbij een grote rol.

De wethouder van Sociale zaken, Peter Vermeulen, toonde zich verheugd over de uitkomsten van het FNV-onderzoek. Hij ziet in het rapport een bevestiging dat het minimabeleid in Zeist gedegen in elkaar steekt en het totale pakket zijn vruchten begint af te werpen.

Bijeenkomst inrichtingsplan verkeersafwikkeling Austerlitz

Op dinsdag 26 februari a.s. wordt een bijeenkomst gehouden om de inwoners van Austerlitz te informeren omtrent het faseringsplan van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en tevens te inventariseren welke knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz worden ervaren. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en vindt plaats in het Beauforthuis aan de Woudenbergseweg 70.

In september 2001 heeft de raad de fasering voor realisatie van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan vastgesteld. In dit plan is opgenomen, dat in 2002 gestart wordt met het inrichten van de bebouwde kom van Austerlitz als verblijfsgebied. In een verblijfsgebied wordt het verkeer zodanig afgewikkeld, dat dit een gunstig effect heeft op de leefbaarheid in het gebied. Voor deze inrichting moet een plan ontwikkeld worden.

Op dinsdag 26 februari a.s. wordt daarom een bijeenkomst gehouden om de inwoners van Austerlitz te informeren omtrent het faseringsplan van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en tevens te inventariseren welke knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz worden ervaren.

Tijdens de avond zal een korte toelichting worden gegeven op het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en de uitgangspunten van " Duurzaam veilig". Daarna wordt een ieder in de gelegenheid gesteld tot het stellen van vragen en het kenbaar maken van knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz en de gewenste oplossingsrichtingen. Tevens zal de vervolgprocedure voor de verdere ontwikkeling van het inrichtingsplan worden besproken. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en vindt plaats in het Beauforthuis aan de Woudenbergseweg 70.

Als u vragen nog vragen heeft kunt u telefonisch contact opnemen met gemeente Zeist, mw. M. Vermeulen, tel. (030) 6987224 (ma t/m do van 8.30 tot 13.00 uur).

De fractie van D66
heeft de volgende aanvulling op hun bijdrage in de Verkiezingskrant

Download ons verkiezingsprogramma op www.d66zeist.nl Voor informatie: Regentesselaan 13, 3708 BM Zeist (tel. 030-69 52943).

Vaststelling koopzondagen in 2002

Burgemeester en wethouders maken het volgende bekend:

Op basis van de door de gemeenteraad op 1 juli 1996 vastgestelde Winkeltijdenverordening kunnen per jaar maximaal 4 zondagmiddagen worden aangewezen, waarop de winkels in de gemeente Zeist voor het publiek geopend mogen zijn.

Voor het jaar 2002 zijn de volgende data aangewezen (telkens van 12.00 tot 17.00 uur):
3 maart, 15 september, 1 december en 22 december. Bezwaarmogelijkheid Ingevolge het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Een bezwaarschrift dient in elk geval te bevatten:

* de naam en het adres van de indiener en de dagtekening;
* een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

* de gronden van het bezwaar.

De indieningstermijn van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt aan met de dag na die waarop het besluit is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift moet voor het einde van deze termijn zijn ontvangen, dan wel - bij verzending per post- voor het einde van de termijn ter post zijn bezorgd en binnen 1 week bij het bestuursorgaan aangekomen zijn.


*Daarnaast kan na de indiening van het bezwaarschrift een verzoek om een voorlopige voorziening worden gedaan bij de president van de rechtbank van Utrecht, Postbus 13023, 3507 LA Utrecht. Het griffierecht bedraagt:

* 109,-- voor een natuurlijk persoon;

* 218,-- voor een rechtspersoon.
Na indiening van een verzoek ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.

NMC organiseert cursus "Vogels zien en leren kennen voor beginners"

In deze cursus wordt u op weg geholpen om vogels en hun geluiden te leren herkennen. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren waarnemen van vogels, hun uiterlijk en hun gedrag. U maakt kennis met belangrijke hulpmiddelen voor het vogelen. Er wordt ingegaan op het broedgedrag van vogels. Op gevarieerde wijze (met dia's, film, pratend, ontdekkend en spelend) maakt u kennis met de vogels rondom uw huis, in tuin en park, in bos en weiland. Elke keer zal ook het luisteren naar vogelgeluiden aan de orde komen. Er staan drie excursies op het programma: een vroege vogelexcursie en twee halve dag excursies.

4 wekelijkse lessen op maandag van 20.00 uur tot 22.00 uur in het NMC Zeist, Nicolaas Beetslaan 2, 3705 SW Zeist, alsmede 3 excursies. Lesdata Maandag 8, 15, 22 en 29 april
Excursies: Zondag 21 (vroege vogelexcursie) en 28 april (halve dag excursie) en zaterdag 18 mei (halve dag excursie). Bij grote belangstelling wordt er eventueel op de dinsdag extra cursus gegeven
Cursusprijs: 65,- ( f 143,24)
Docent Frans van Bussel,

Opgave en inlichtingen: NMC Zeist tel. (030) 6990254

Raadsvergadering 18 februari 2002

Vergaderdatum : 18 februari 2002
Aanvang : 19.30 uur
Plaats : raadszaal, gemeentehuis

Op de agenda staan onder o.a. de volgende punten:

A. Agendapunten ter bespreking:

1. Vaststellen van de notulen van 1 september 2001 (nr. 8) en van 17 en 18 september 2001 (nr. 9)

2. Mededeling van ingekomen stukken

3. Initiatiefraadsvoorstel GroenLinks m.b.t. wijziging opzet gemeentelijke nieuwjaarsreceptie

B. Agendapunten waarover, n.a.v. de cie.vergadering, geen discussie plaats hoeft te vinden:

4. Kredietaanvraag t.b.v. Hof Beek en Royen
5. Voorstel tot 13e wijziging van de legesverordening 1998 en de bijbehorende tarieventabel

6. Aankoop onroerend goed

Belangstellenden kunnen het bestuur van Zeist vanaf de publieke tribune volgen en zijn dan ook van harte welkom. De volledige agenda en de stukken voor deze vergadering kunnen worden ingezien bij de centrale balie in de Publiekshal, Slotlaan 20 (schuin tegenover het gemeentehuis).

Bekendmaking belastingverordeningen 2002

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat tijdens de raadsvergadering van 21 januari 2002 de gemeenteraad de onderstaande belastingverordening heeft vastgesteld.
De verordening is opgenomen in een voor ieder toegankelijke bundel. De bundel is van een register en een nummering voorzien. Nummer 2215
Naam verordening Verordening tot 12e wijziging van de Legesverordening 1998

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na deze bekendmaking. De datum van ingang van de heffing is gelijk aan de datum van deze bekendmaking.

De wijziging heeft betrekking op een verwijzing naar een wetsartikel in de bij de verordening behorende tarieventabel.

Het betreffende raadsbesluit ligt gedurende 1 maand voor een ieder ter inzage bij de Publieksbalie van de gemeente aan de Slotlaan 20 alhier. Op verzoek is het register met het raadsbesluit altijd ter inzage aanwezig bij het Hoofd Belastingen.

Werken aan de weg

Van maandag 11 februari t/m woensdag 20 februari a.s. vinden wegwerkzaamheden plaats aan de Blikkenburgerlaan tussen de Driebergseweg en de Zinzendorflaan. Vanaf woensdag 13 februari zal op dit weggedeelte éénrichting ingesteld worden. Het is dan wel mogelijk om vanaf de Driebergseweg de Blikkenburgerlaan in te rijden, maar vanaf de andere kant wordt het verkeer omgeleid via de Zinzendorflaan, de Nassau Odijklaan en de Lageweg. Bovenstaande datums zijn uiteraard wel afhankelijk van de weersomstandigheden.

Verder wordt nog gewerkt aan de herinrichting van het gedeelte van de Jufferstraat tussen de Herenlaan en de Laan van Beek en Royen en wordt bestrating gelegd bij het nieuwbouwcomplex Stalhouderij.