TAM TAM
Comparison engine helpt bij keuze Content Management Systeem
Hoe maak je een objectieve keuze voor een internet Content Management
Systeem?
Comparison engine maakt objectieve keuze voor Content Management
Systeem
Delft, 11 februari 2002
Veel bedrijven en organisaties die hun internet of intranet
activiteiten hebben zien groeien, willen graag het onderhoud van de
content professionaliseren. De hedendaagse website is de digitale
representatie van een bedrijf of organisatie naar al haar doelgroepen:
klanten, leveranciers, werknemers, publiek. Aangezien de informatie
binnen de organisatie en over het bedrijf aan verandering onderhevig
is (denk aan: veranderende organigram, nieuwe producten en actuele
persberichten), zal de website moeten meeveranderen. Daarnaast worden
er hogere eisen gesteld aan decentraal onderhoud en versiebeheer,
efficiency en gebruikersvriendelijkheid van de onderhoudsomgeving.
Aangezien de gemiddelde werknemer (en mens) dergelijke wijzigingen
slechts eenmaal en op een plaats wil doen, bieden leveranciers van
content management systemen op maat gesneden oplossingen om dit
mogelijk te maken. Er zijn op dit moment dan ook eindeloos veel
verschillende aanbieders met eindeloos veel verschillende content
management oplossingen. Er zijn veel grote en kleine pakketten
leveranciers zoals Tridion, Microsoft, Seneca, Vignette, Oracle.
Daarnaast leveren de meeste webbouwers zelf ontwikkelde content
management oplossingen.
Om haar klanten te helpen bij het selecteren van een geschikte content
management systeem maakt Tam Tam gebruik van een zogenaamde comparison
engine om objectief een keuze te kunnen maken voor een geschikt
systeem.
Multi-criteria analyse
Het hart van de comparison engine is een lijst met samenhangende
criteria en functionaliteiten die bij content management systemen
onderkend worden. Tam Tam heeft deze criteria opgenomen in een door
haar ontwikkelde multi-criteria analyse tool, die ook gebruikt wordt
voor product-vergelijking bij inkoop processen (o.m. KLM). Hierbij
moet gedacht worden aan technische criteria als de mogelijkheid tot
import van data, user management koppelingen en frames support. Maar
ook spellingcheck-mogelijkheden, multi-language support en workflow
management mogelijkheden. Samen met de klant worden de criteria
gekozen en tegen elkaar afgewogen.
Uiteraard kunnen er verschillende systemen vergeleken worden. Op dit
moment zijn de pakketten van Seneca, Microsoft, Tridion en
MediaSurface in de tool ingebracht. Door haar vergaande expertise op
het gebied van Content management systemen kan Tam Tam haar klanten
helpen een voor-selectie te doen van deze pakketten.
Conclusie
Door het goed benoemen van de selectie criteria, het aangeven hoe
belangrijk deze zijn en ze onderling te vergelijken, kunnen bedrijven
en organisaties een CMS oplossing kiezen die in veel gevallen beter
aansluit op de echte wensen en eisen.
Over Tam Tam
Tam Tam behoort tot de top van de Nederlandse full-service
internetbedrijven. Tam Tam levert de volgende oplossingen: corporate
information portals (intranet 2.0), business solutions
(klant-specifieke applicaties en e-commerce) en
marketingcommunicatie-sites. Bij het realiseren van de oplossingen
worden de verschillende expertises en diensten ingezet: consultancy,
projectmanagement, interaction design, back-office integratie,
application development, en services (hosting, webmaster, site-analyse
en webmarketing). Bij Tam Tam zijn 50 mensen in dienst. Tam Tam werkt
onder meer voor: Mojo Concerts, VNU, Novib,
Rijkswaterstaat, Rosenbluth International, Wolters-Noordhoff, Hunter
Douglas en Holland Casino.