TAM TAM

Comparison engine helpt bij keuze Content Management Systeem

Hoe maak je een objectieve keuze voor een internet Content Management Systeem?

Comparison engine maakt objectieve keuze voor Content Management Systeem

Delft, 11 februari 2002

Veel bedrijven en organisaties die hun internet of intranet activiteiten hebben zien groeien, willen graag het onderhoud van de content professionaliseren. De hedendaagse website is de digitale representatie van een bedrijf of organisatie naar al haar doelgroepen: klanten, leveranciers, werknemers, publiek. Aangezien de informatie binnen de organisatie en over het bedrijf aan verandering onderhevig is (denk aan: veranderende organigram, nieuwe producten en actuele persberichten), zal de website moeten meeveranderen. Daarnaast worden er hogere eisen gesteld aan decentraal onderhoud en versiebeheer, efficiency en gebruikersvriendelijkheid van de onderhoudsomgeving.

Aangezien de gemiddelde werknemer (en mens) dergelijke wijzigingen slechts eenmaal en op een plaats wil doen, bieden leveranciers van content management systemen op maat gesneden oplossingen om dit mogelijk te maken. Er zijn op dit moment dan ook eindeloos veel verschillende aanbieders met eindeloos veel verschillende content management oplossingen. Er zijn veel grote en kleine pakketten leveranciers zoals Tridion, Microsoft, Seneca, Vignette, Oracle. Daarnaast leveren de meeste webbouwers zelf ontwikkelde content management oplossingen.
Om haar klanten te helpen bij het selecteren van een geschikte content management systeem maakt Tam Tam gebruik van een zogenaamde comparison engine om objectief een keuze te kunnen maken voor een geschikt systeem.

Multi-criteria analyse
Het hart van de comparison engine is een lijst met samenhangende criteria en functionaliteiten die bij content management systemen onderkend worden. Tam Tam heeft deze criteria opgenomen in een door haar ontwikkelde multi-criteria analyse tool, die ook gebruikt wordt voor product-vergelijking bij inkoop processen (o.m. KLM). Hierbij moet gedacht worden aan technische criteria als de mogelijkheid tot import van data, user management koppelingen en frames support. Maar ook spellingcheck-mogelijkheden, multi-language support en workflow management mogelijkheden. Samen met de klant worden de criteria gekozen en tegen elkaar afgewogen.
Uiteraard kunnen er verschillende systemen vergeleken worden. Op dit moment zijn de pakketten van Seneca, Microsoft, Tridion en MediaSurface in de tool ingebracht. Door haar vergaande expertise op het gebied van Content management systemen kan Tam Tam haar klanten helpen een voor-selectie te doen van deze pakketten.

Conclusie
Door het goed benoemen van de selectie criteria, het aangeven hoe belangrijk deze zijn en ze onderling te vergelijken, kunnen bedrijven en organisaties een CMS oplossing kiezen die in veel gevallen beter aansluit op de echte wensen en eisen.

Over Tam Tam
Tam Tam behoort tot de top van de Nederlandse full-service internetbedrijven. Tam Tam levert de volgende oplossingen: corporate information portals (intranet 2.0), business solutions (klant-specifieke applicaties en e-commerce) en marketingcommunicatie-sites. Bij het realiseren van de oplossingen worden de verschillende expertises en diensten ingezet: consultancy, projectmanagement, interaction design, back-office integratie, application development, en services (hosting, webmaster, site-analyse en webmarketing). Bij Tam Tam zijn 50 mensen in dienst. Tam Tam werkt onder meer voor: Mojo Concerts, VNU, Novib,
Rijkswaterstaat, Rosenbluth International, Wolters-Noordhoff, Hunter Douglas en Holland Casino.