NATIONALE POSTCODE LOTERIJ

André van Duin bezorgt Sponsorloterij groei van 50%

André van Duin bezorgt SponsorBingo Loterij spectaculaire groei lotenverkoop van ruim 50% in laatste kwartaal

De SponsorBingo Loterij noteert voor het jaar 2001 een totale inleg van ruim 115 miljoen gulden. Dit betekent een groei van 3,8 % ten opzichte van het jaar 2000, toen de inleg uitkwam op 111 miljoen gulden. De groei van de SponsorBingo Loterij werd met name gerealiseerd in het laatse kwartaal van 2001, toen de lotenverkoop steeg met ruim 50%. De netto opbrengst, ruim 72 miljoen gulden (62,8%), is bestemd voor goede doelen op het gebied van sport, cultuur en welzijn.

Het succes van de SponsorBingo Loterij is voor een belangrijk deel te danken aan de inzet van André van Duin en Ron Brandsteder als presentatoren van het tv-programma 'Ron en André's Bingopaleis', in combinatie met de landelijk groots opgezette gratis lot actie. Dit
leverde de loterij in oktober 400.000 nieuwe loten op bovenop de 750.000 reeds deelnemende loten.

Boudewijn Poelmann, direkteur van de SponsorBingo loterij, maakte deze cijfers vanmiddag bekend tijdens een besloten bijeenkomst met alle beneficiënten in het Mauritshuis in Den Haag.

Wederom uitbreiding kring van beneficiënten
Dankzij de groei van SponsorBingo Loterij kan er dit jaar, naast de 18 vaste begunstigden, een nieuwe begunstigde toetreden; de Stichting Special Olympics. Deze stichting organiseert sportevenementen voor mensen met een verstandelijke handicap. Daarnaast ontvangen de vier Rijksmusea (Rijksmuseum, Mauritshuis, Van Goghmuseum, Kröller-Müller Museum) voor het derde achtereenvolgende jaar een bijdrage van ruim 10 miljoen gulden. In de bijlage bij dit persbericht worden de toegekende bedragen over 2001 per beneficiënt genoemd.

Politiek en Kansspelen
Onlangs is in de Tweede Kamer het kansspelbeleid behandeld in het kader van de zgn. MDW-operatie. De Kamer heeft de kabinetsvoorstellen om de kansspelmarkt te harmoniseren overgenomen; belangrijk besluit daarin is om het minimale afdrachtspercentage aan de goede doelen voor alle loterijen gelijk te stellen, en wel op 25% in plaats van de huidige 60%.

Daarmee is de bevoorrechte positie van de Staatsloterij na tientallen
jaren eindelijk voorbij.

Minder tevreden is de SponsorBingo Loterij over de kansspelbelasting van 10% die het kabinet wil gaan heffen over de inleg. Deze aanslag gaat rechtstreeks ten koste van het goede doel. Het Kabinet wil deze maatregel instellen, zodat de Staatsloterij ook
een goede-doelenloterij kan worden.

De SponsorBingo Loterij vindt dat de Staatsloterij geld aan het goede doel kan afdragen, maar pas na haar afdracht aan de staat. Daarmee hoeft de overheid geen 'nood'greep te doen in de kas van de goede doelen middels het heffen van kansspelbelasting, aldus de SponsorBingo Loterij.

Poelmann introduceert het zgn. '41%/41%/18%' model waarbij (na aftrek van 18% kosten) de opbrengst fifty/fifty wordt verdeeld tussen
de deelnemers (prijzengeld) en de goede doelen.

Bovendien blijft de SponsorBingo Loterij evenals de Nationale Postcode Loterij sterke voorstander van een duidelijke positionering
van de loterijen in Nederland, waarbij de goede-doelenloterijen afdragen aan het goede doel en de Staatsloterij hetzelfde percentage afdraagt aan de staatskas.

Amsterdam, 11 februari 2002