Essent biedt abonnees Animal Planet in het reguliere zenderaanbod

Hoofddorp, 11 februari 2002 - Essent neemt Animal Planet, het eerste kanaal ter wereld dat zich volledig richt op de fascinatie van kijkers met de dierenwereld, op in het reguliere zenderaanbod. Essent Kabelcom, het op een na grootse kabelbedrijf in Nederland, heeft daartoe een overeenkomt gesloten met Discovery Networks Europe, de moedermaatschappij van Animal Planet. Met deze overeenkomst stijgt het aantal huishoudens dat Animal Planet kan ontvangen met 1,5 miljoen. Tegelijk is ook de overeenkomst met Essent voor doorgifte van Discovery Channel verlengd.

"Animal Planet was al lange tijd een prioriteit voor ons," zegt Jan Mensinga, Manager kabeltelevisie van Essent Kabelcom. Volgens hem heeft Animal Planet zijn populariteit bewezen onder de abonnees van Essent Kabelcom: "Elk kwartaal introduceren we een nieuwe zender voor een proefperiode op ons 'preview tv' kanaal. In de drie maanden dat de kijkers Animal Planet op 'preview tv' konden zien, was de respons van iedereen positief."

Tot de programma's die de kijkers binnenkort van Animal Planet kunnen verwachten zijn 'Swingers', een serie programma's over apen, en de Wild Cat Week, die gewijd is aan de grote, maar ook de kleinere, katachtige roofdieren.

Animal Planet is een joint-venture kanaal van Discovery Networks Europe en de BBC. Animal Planet zendt kwaliteitsdocumentaires uit en richt zich vooral op het leven van zowel wilde dieren als huisdieren. De zender bestrijkt een reeks genres, van de verzorging van huisdieren en de klassieke natuurdocumentaires tot programma's voor het hele gezin en bijzondere verhalen over mensen die zich voor de dieren inzetten. Van orang-oetans in het Sumatraanse regenwoud, de olifanten in de Londense dierentuin, tot waargebeurde verhalen over mensen die zich buitengewoon inzetten voor dieren. De programmering van Animal Planet is gericht op het hele gezin en dierenliefhebbers van alle leeftijden, waarbij de nadruk op entertainment ligt. De programma's worden gepresenteerd door ondermeer Steve en Terri Irwin, Chris Packham en Michaela Strachan.

Animal Planet is op 1 juli 1997 in Groot-Brittannië van start gegaan en heeft zich vanaf dit begin gericht op het hele gezin. Er kijken net zoveel vrouwen als mannen (42 procent) en 16 procent van de kijkers zijn kinderen. De zender is in geheel Europa te zien vanaf 12 uur 's middags tot middernacht (analoge tv) en van 07.00 uur tot 01.00 uur (digitale tv) in talloze Europese landen en vele talen, waaronder Nederlands.

De naam van de zender is afkomstig van het succesvolle netwerk dat in 1996 in de Verenigde Staten werd gelanceerd door Discovery Communications. Dit netwerk zendt 24 uur per etmaal uit en is een van de snelst groeiende netwerken in Amerika, en heeft een wereldwijd bereik van meer dan 61 miljoen huishoudens.

Discovery Channel Europe
Discovery Networks Europe (DNE) biedt op dit moment tien themakanalen: Discovery Channel Europe, Discovery Home & Leisure, Animal Planet, Discovery Travel and Adventure, Discovery Civilisation, Discovery Sci-Trek, Discovery Kids, Discovery Wings, Discovery Health en Discovery +1, het naar een ander uitzendtijdstip verschoven programmapakket van Discovery Channel. Sinds de start van DNE in 1989 is het Europese marktaandeel gegroeid naar 22 miljoen huishoudens. Het programma-aanbod van DNE is beschikbaar in 19 talen en wordt via 20 satellietkanalen verspreid in 49 gebieden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Essent Kabelcom
Essent Kabelcom is in 2000 ontstaan uit een fusie van CasTel en Palet Kabelcom. Deze fusie volgde uit het samengaan van de wederzijdse moederbedrijven, de EDON Groep en PNEM-MEGA, in de Essent Groep. De thuismarkt van Essent Kabelcom bevindt zich in Noord- en Oost Nederland, Brabant en Limburg. Het Nederlandse kabelnetwerk vormt de basis voor de dienstverlening. In het verleden werd dit netwerk gebruikt voor het doorgeven van radio- en tv-signalen. Maar de kabel is ook geschikt voor andere (breedbandige) toepassingen, zoals internet via de kabel, transport van datacommunicatie en andere digitale toepassingen. Essent Kabelcom investeert fors in het kabelnetwerk in haar werkgebied. Een groot deel hiervan is inmiddels vervangen door glasvezelkabel. Essent Kabelcom telt ruim 1000 medewerkers en heeft meer dan 1,7 miljoen abonnees.