Discovery Networks Europe (DNE) sluit overeenkomt met Essent voor opname Animal Planet in het reguliere zenderaanbod

Hoofddorp, 11 februari 2002 - Discovery Networks Europe heeft een overeenkomt gesloten met Essent Kabelcom, het op een na grootse kabelbedrijf in Nederland, voor het opnemen van Animal Planet in het reguliere zenderaanbod. Animal Planet is het eerste kanaal ter wereld dat zich volledig richt op de fascinatie van kijkers met de dierenwereld en met de overeenkomst neemt het aantal huishoudens dat Animal Planet kan ontvangen toe met 1,5 miljoen. Tevens is de overeenkomst met Essent voor doorgifte van Discovery Channel verlengd.

"Animal Planet was al lange tijd prioriteit voor ons," zegt Jan Mensinga, Manager kabeltelevisie van Essent Kabelcom. Volgens hem heeft Animal Planet zijn populariteit bewezen onder de abonnees van Essent Kabelcom: "Elk kwartaal introduceren we een nieuwe zender voor een proefperiode op ons 'preview tv' kanaal. In de drie maanden dat de kijkers Animal Planet op 'preview tv' konden zien, was de respons van iedereen positief."

Kurt Pauwels, Discovery's Director of Affiliate Sales - Benelux: "Doorgifte van Animal Planet door Essent is een belangrijke stap voor verdere groei van Discovery Networks in Nederland. We zullen nauw gaan samenwerken met Essent om de kijkers het uitgebreide Discovery-pakket te kunnen aanbieden."

Animal Planet is een joint-venture kanaal van Discovery Networks Europe en de BBC. Animal Planet zendt kwaliteitsdocumentaires uit en richt zich vooral op het leven van zowel wilde dieren als huisdieren. Van orang-oetans in het Sumatraanse regenwoud, de olifanten in de Londense dierentuin, tot waargebeurde verhalen over mensen die zich buitengewoon inzetten voor dieren. De programmering van Animal Planet is gericht op het hele gezin en dierenliefhebbers van alle leeftijden, waarbij de nadruk op entertainment ligt.

Essent Kabelcom
Essent Kabelcom is in 2000 ontstaan uit een fusie van CasTel en Palet Kabelcom. Deze fusie volgde uit het samengaan van de wederzijdse moederbedrijven, de EDON Groep en PNEM-MEGA, in de Essent Groep. De thuismarkt van Essent Kabelcom bevindt zich in Noord- en Oost Nederland, Brabant en Limburg. Het Nederlandse kabelnetwerk vormt de basis voor de dienstverlening. In het verleden werd dit netwerk gebruikt voor het doorgeven van radio- en tv-signalen. Maar de kabel is ook geschikt voor andere (breedbandige) toepassingen, zoals Internet via de kabel, transport van datacommunicatie en andere digitale toepassingen. Essent Kabelcom investeert fors in het kabelnetwerk in haar werkgebied. Een groot deel hiervan is inmiddels vervangen door glasvezelkabel. Essent Kabelcom telt ruim 1000 medewerkers en heeft meer dan 1,7 miljoen abonnees.

Discovery Channel Europe
Discovery Networks Europe (DNE) biedt op dit moment tien themakanalen: Discovery Channel Europe, Discovery Home & Leisure, Animal Planet, Discovery Travel and Adventure, Discovery Civilisation, Discovery Sci-Trek, Discovery Kids, Discovery Wings, Discovery Health en Discovery +1, het naar een ander uitzendtijdstip verschoven programmapakket van Discovery Channel. Sinds de start van DNE in 1989 is het Europese marktaandeel gegroeid naar 22 miljoen huishoudens. Het programma-aanbod van DNE is beschikbaar in 19 talen en wordt via 20 satellietkanalen verspreid in 49 gebieden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.