Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) 11-02-2002

Minder verpakkingsmateriaal bij levering keukens leidt tot minder beschadiging

Gebruik van minder verpakkingsmateriaal bij de levering van nieuwe keukens leidt tot minder beschadigingen aan keukenmeubels. Dit concludeert het Hoofdbedrijfschap Detailhandel dat in samenwerking met Nederlandse én Duitse producenten, transporteurs, detaillisten en installateurs liet onderzoeken hoe het proces van levering van keukenmeubels geoptimaliseerd kan worden. Het project kreeg een eervolle vermelding van SVM-Pact in het kader van de Convenantsprijs 2001. De jury was onder de indruk van de grootschaligheid en verwacht veel van de uiteindelijke uitkomst van het project.

Geschat wordt dat het percentage keukens dat beschadigd bij de klant wordt afgeleverd om en nabij de 50% ligt. Het verpakkingssysteem speelt hierin een belangrijke rol. Wanneer keukens niet naar volle tevredenheid van de klant worden afgeleverd, hebben keukendetaillisten te maken met directe (terugname en opnieuw leveren) en indirecte kosten (arbeid, irritaties, verlies van klanten).

In een brainstormsessie lieten Duitse producenten en een Nederlandse monteur elkaar weten wat hun ervaringen zijn in hun werk en waarom zij bepaalde keuzes maken. De eisen en wensen van de verschillende schakels in de keten vormden voor het Duitse Verpakkings-ontwerpbureau Thimm het uitgangspunt voor een heel nieuwe verpakkingsoplossing voor keukenmeubels. Het bureau ontwierp een opvallend slim, licht en snel opzetbaar hoekprofiel dat samen met rekwikkelfolie leidt tot een optimale bescherming met een minimale hoeveelheid verpakkingsmateriaal.

Met de ondertekening van Convenant Verpakkingen II verplichten Nederlandse producenten/importeurs, waaronder keukendetaillisten en keukenfabrikanten, zich tot inspanningen om aan preventie, hergebruik en gescheiden inzameling van verpakkingen te doen. Bedrijven zoeken individueel en collectief (gestimuleerd door clusters en brancheorganisaties) naar mogelijkheden om invulling te geven aan hun preventie-inspanning. De praktijk leert dat de beste ideeën voor verpakkingspreventie ontstaan als de relatie met het product én de weg die het verpakte product aflegt, geanalyseerd worden.

Als u de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek wil ontvangen, bestel dan de gratis cd-rom bij de Infodesk van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, telefoon 0800-0230 205 of per email bestel@hbd.nl.