Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
11-02-2002
Minder verpakkingsmateriaal bij levering keukens leidt tot minder beschadiging
Gebruik van minder verpakkingsmateriaal bij de levering van nieuwe
keukens leidt tot minder beschadigingen aan keukenmeubels. Dit
concludeert het Hoofdbedrijfschap Detailhandel dat in samenwerking met
Nederlandse én Duitse producenten, transporteurs, detaillisten en
installateurs liet onderzoeken hoe het proces van levering van
keukenmeubels geoptimaliseerd kan worden. Het project kreeg een
eervolle vermelding van SVM-Pact in het kader van de Convenantsprijs
2001. De jury was onder de indruk van de grootschaligheid en verwacht
veel van de uiteindelijke uitkomst van het project.
Geschat wordt dat het percentage keukens dat beschadigd bij de klant wordt afgeleverd om en nabij de 50% ligt. Het verpakkingssysteem speelt hierin een belangrijke rol. Wanneer keukens niet naar volle tevredenheid van de klant worden afgeleverd, hebben keukendetaillisten te maken met directe (terugname en opnieuw leveren) en indirecte kosten (arbeid, irritaties, verlies van klanten).
In een brainstormsessie lieten Duitse producenten en een Nederlandse
monteur elkaar weten wat hun ervaringen zijn in hun werk en waarom zij
bepaalde keuzes maken. De eisen en wensen van de verschillende
schakels in de keten vormden voor het Duitse Verpakkings-ontwerpbureau
Thimm het uitgangspunt voor een heel nieuwe verpakkingsoplossing voor
keukenmeubels. Het bureau ontwierp een opvallend slim, licht en snel
opzetbaar hoekprofiel dat samen met rekwikkelfolie leidt tot een
optimale bescherming met een minimale hoeveelheid
verpakkingsmateriaal.
Met de ondertekening van Convenant Verpakkingen II verplichten
Nederlandse producenten/importeurs, waaronder keukendetaillisten en
keukenfabrikanten, zich tot inspanningen om aan preventie, hergebruik
en gescheiden inzameling van verpakkingen te doen. Bedrijven zoeken
individueel en collectief (gestimuleerd door clusters en
brancheorganisaties) naar mogelijkheden om invulling te geven aan hun
preventie-inspanning. De praktijk leert dat de beste ideeën voor
verpakkingspreventie ontstaan als de relatie met het product én de weg
die het verpakte product aflegt, geanalyseerd worden.
Als u de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek wil ontvangen, bestel dan de gratis cd-rom bij de Infodesk van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, telefoon 0800-0230 205 of per email bestel@hbd.nl.