Gemeente Alkmaar


08 februari 2002

Alkmaarse organisaties bundelen krachten in toeristisch platform

Ongeveer 30 Alkmaarse organisaties en bedrijven gaan zich in samenwerking met de gemeente Alkmaar inspannen om meer toeristen naar Alkmaar te trekken. Het idee tot oprichting van dit zogeheten toeristisch platform werd donderdag 7 februari jl. geboren tijdens een expertmeeting over toerisme.

Het toeristisch platform moet een samenwerkingsorgaan gaan vormen voor alle organisaties en bedrijven in Alkmaar die iets met toerisme van doen hebben. Naast elkaar op de hoogte houden van activiteiten kan het platform ook speciale programma's ontwikkelen om meer toeristen te trekken. Daarbij valt te denken aan arrangementen (bijvoorbeeld een bezoek aan een museum, gecombineerd met een tocht met de rondvaarboot, een diner en een nachtje in een hotel) of promotie gericht op een specifieke doelgroep.

Expertmeeting
De expertmeeting, georganiseerd door de gemeente Alkmaar, werd druk bezocht door een gevarieerd gezelschap. Van de VVV tot de Alkmaarse molens, van de culturele instellingen tot het
grachtenrondvaartbedrijf: alle relevante partijen waren vertegenwoordigd.

Enthousiasme en ideeën
Na een welkom door wethouder Simon Binnendijk en een toelichting door Ruud Swart van de commissie promotie over het evenementenplan van deze commissie gingen de deelnemers van de expertmeeting zelf aan de slag. In twee workshops werd nagedacht over hoe respectievelijk ouderen en gezinnen met jonge kinderen (twee doelgroepen die nog kunnen groeien op toeristisch gebied) geënthousiasmeerd kunnen worden voor een bezoek aan Alkmaar. Naast een hoop inspiratie leverden de workshops het idee op om de krachten te bundelen binnen een toeristisch platform.

Deelsubsidieregeling
Tijdens de bijeenkomst werden de deelnemers nog gewezen op de mogelijkheid gebruik te maken van de sinds kort door de gemeente in het leven geroepen deelsubsidieregeling toerisme. Via deze regeling kunnen organisaties en bedrijven aanspraak maken op subsidie voor toeristische projecten.