Gemeente Heumen

12-02-2002

De Verbinding week 7

Nieuwe gemeentegids

Uitgever Suurland is gestart met de gemeentegids Heumen, editie 2002-2003. De voorbereiding houdt onder andere in dat de adverteerders worden benaderd en dat organisaties, instellingen en verenigingen die in de gids vermeld staan worden gebeld met de vraag of hun gegevens nog juist zijn.
Nieuwe organisaties die bij Suurland niet bekend zijn, worden dus niet gebeld. Dergelijke organisaties die prijs stellen op vermelding in de gids kunnen daarom het beste zelf contact opnemen met de uitgever. Dat kan met het Reactieformulier dat achter in de huidige gemeentegids is te vinden. Het ingevulde formulier kan worden opgestuurd naar Wegener Suurland BV, Afdeling Productie Gemeentegidsen, Postbus 9510, 5602 LM Eindhoven. Het faxnummer is (040) 248 23 87.
Telefonisch is Suurland te bereiken via (040) 264 21 11.

gemeente
Zoals gewoonlijk zal in de gids weer veel gemeentelijke informatie te vinden zijn op de eerste 15 pagina's. Aan die tekst wordt momenteel gewerkt. Er zijn afspraken gemaakt met de uitgever dat op het laatste moment nog de nodige aanvullingen kunnen worden aangebracht naar aanleiding van de uitkomsten van de gemeenteraadsverkiezingen van 6 maart.
Grijpt u wel eens mis als u informatie opzoekt op die gemeentepagina's voorin de gids, dan zijn uw opmerkingen, vragen en suggesties welkom. U kunt ze doorbellen naar 358 82 25 of faxen naar 358 10 86. U kunt ze natuurlijk ook per post sturen of mailen naar heumen@heumen.nl

Verkiezingen gemeenteraad

Het kan de trouwe lezer van deze pagina niet ontgaan zijn: op 6 maart worden de verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraden gehouden. Een moment bij uitstek om mee te bepalen welke kant het de komende vier jaar met de gemeente op gaat. Het is dan ook belangrijk een goede keuze te kunnen maken. Welke kwesties houden u bezig en hoe denken de partijen daarover?
De deelnemers doen er de komende weken het nodige aan om u in de gelegenheid te stellen aan de vereiste kennis te komen. Sommige partijen verspreiden samenvattingen van hun programma's en bij elke partij kunt u ook wel de volledige tekst krijgen. Maar u kunt ook een stapje verder gaan en de kandidaten concrete vragen voorleggen. Dat kan door ze te bellen of te schrijven, maar er zijn ook openbare gelegenheden om ze te spreken. Zo is er op 23 februari een debat tussen de lijsttrekkers in Maldensteijn. Het debat begint om 20.00 uur en de toegang is gratis.
Op zaterdag 2 maart staan de partijen bovendien op een verkiezingsmarkt in het Winkelcentrum in Malden. Stap op ze af! En stap op 6 maart naar het stemlokaal!

Politiek is afwegen en keuzes maken

In de aanloop naar de verkiezingen hebben we op deze pagina's al een paar thema's besproken die duidelijk maken waar de gemeente zich mee bezig houdt en wat de rol van de raad is in het bestuur. Vandaag proberen we wat concreter te worden aan de hand van een specifieke vraag.
In Nederasselt maakt men zich zorgen over de snelheid waarmee het verkeer door het dorp (met name de Broekstraat) rijdt en dus over de veiligheid. Er is een roep om maatregelen te nemen die de snelheid eruit halen. Toch is een politiek antwoord in de gemeenteraad op dat verzoek niet eenvoudig, ook al omdat de weg eigendom is van de provincie. We legden de kwestie als een soort toets voor aan de partijen die op 6 maart meedoen. Hun reacties (hieronder soms wat ingekort) geven een beeld van hoe de partijen hun mening vormen.

PvdA/GroenLinks:
Een van de belangrijkste taken van de overheid is zorgen voor de veiligheid van de burgers. PvdA/GroenLinks wil de komende periode samen met bewoners, wijk- en dorpsvisies ontwikkelen. In die visies wordt een perspectief voor elk dorp op de langere termijn geschetst. Veiligheid (waaronder verkeersveiligheid) moet wat ons betreft echt een thema worden bij de dorpsgerichte aanpak.
Bij een concreet punt als de Broekstraat gaat het om vragen als: nodigt de structuur van de weg uit tot hard rijden? Hoeveel verkeer gaat erover heen en wie zijn de slachtoffers (ook van bijna-ongelukken)? Wat zijn de gevaarlijke (kruis)punten? Kortom: sporen de functie van de weg (gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom, waar max. 50km per uur gereden mag worden) en het gebruik van de weg in de praktijk wel met elkaar? Blijkt dit niet zo te zijn, dan móét je maatregelen nemen die daarin verbetering aanbrengen.
Ongelukken zijn niet altijd te voorkomen Vaak zijn ze te wijten aan menselijk falen en daar bestaan helaas geen maatregelen tegen.

DGH
Bij uitgaven die niet in de begroting zijn opgenomen vindt DGH het van belang dat het gaat om het honoreren van realistische wensen uit de samenleving, die een breed draagvlak hebben onder de bevolking en bijdragen aan de leefbaarheid van dorp of wijk. Bovendien moet er sprake zijn van urgentie in de uitvoering.
Op basis van bovenstaande uitgangspunten vindt DGH het verantwoord op korte termijn, dus nog dit jaar, te investeren in tijdelijke maatregelen die de snelheid uit het autoverkeer halen en de veiligheid van het langzaam verkeer bevorderen.
Het relatief lage aantal ongelukken is voor het Rijk wel een norm, maar niet voor DGH: "Veel belangrijker vinden wij het gevoel van onveiligheid en onbehagen van weggebruikers. De angst om je kind langs deze weg naar school te laten fietsen".

CDA
Gevaarlijke situaties op wegen zijn nauwelijks in harde maten vast te leggen. Je kunt ook nauwelijks een volgorde aanbrengen in gevaarlijke situaties. Uitspreken dat de situatie op de Broekstraat gevaarlijker is of minder gevaarlijk dan bijvoorbeeld de Hoogstraat in Overasselt of de Rijksweg in Malden kan heel gemakkelijk commentaar opleveren, omdat iemand bij de ene situatie nu eenmaal meer betrokken is dan bij de andere. De Gemeente moet voor veiligheid zorgen, maar kan dat natuurlijk nooit voor 100% garanderen. Dus wordt vaak het aantal ongevallen in het verleden(wat dus niets zegt over morgen) als onderscheidmaker gebruikt. Dat mag van het CDA ook best, als het maar niet doorslaggevend wordt. Het gevoel van onveiligheid telt namelijk wel degelijk mee. Dat niet in getallen uit te drukken gevoel gaat namelijk steeds zwaarder tellen en een gemeente kan alleen maar het vertrouwen van haar burgers vasthouden als ze dat bloedserieus neemt en iets onderneemt, zelfs als de eigenaar van de weg(provincie) dat eigenlijk anders ziet.
Als de kosten te hoog zijn moet je eventueel naar voorlopige maatregelen kijken.

VVD
Los van de vraag of een duale raad nog steeds besluiten neemt over zaken als snelheidsbeperkingen moet de politiek natuurlijk alle relevante informatie kennen en wegen om tot een goed besluit te komen. Dat betekent concreet dat er afgewogen moet worden of een Euro geïnvesteerd in de (in dit geval) Broekstraat leidt tot het hoogste rendement als het gaat om de reductie van verkeersonveiligheid in vergelijking met andere gevaarlijke plekken in de gemeente Heumen. Een van de manieren om deze vergelijking te kunnen maken is het aantal slachtoffers af te zetten tegen het te investeren bedrag en dit te vergelijken met andere veiligheidsknelpunten zoals bijvoorbeeld de Rijksweg in Malden of de Sint Walrickweg in Overasselt. Al deze theorie ten spijt: Soms neemt de politiek besluiten omdat een specifieke situatie daarom vraagt, zoals bijvoorbeeld twee ernstige ongevallen binnen korte tijd op één plek en de publieke verontwaardiging daarover. Daarnaast kan natuurlijk ook enkel het gevoel van onveiligheid en een goede communicatie daarover met het gemeentebestuur in enkele gevallen leiden tot verkeerskundige aanpassingen. Het kalf hoeft dus niet altijd al verdronken te zijn.

Partij Thonen
De afweging zal moeten gaan tussen de volgende vragen: Is de noodzaak aanwezig? Is de ingreep verantwoord? Is er geld voor beschikbaar? Wordt de veiligheid ook werkelijk verbeterd? Welke belangen zijn er bij betrokken en welke gevolgen heeft de te maken keuze daarvoor?

Werkzaamheden Donderbergweg

Op maandag 18 februari wordt gestart met de aanleg van drie amfibietunnels in de Donderbergweg. Ze komen op de favoriete oversteekplaatsen van padden en kikkers. Als het weer meezit is het werk voor de "paddentrek" klaar.
Gedurende de aanleg van de tunnels is geen verkeer over de Donderbergweg mogelijk. Hofsteeg en Heidestraat zijn bereikbaar via de Parksesteeg. Deze overlast zal ongeveer anderhalve week duren.

Groenplan De Toom

Er is een ontwerp klaar voor de inrichting van een terrein aan de Toom in Hoogenhof. Het plan ligt met ingang van 14 februari twee weken ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis. In het plan is ook een speelterreintje opgenomen. Belangstellenden die willen meepraten over de inrichting van dat gedeelte kunnen contact opnemen met de afdeling Welzijn in het gemeentehuis.

Nota vier weken ter inzage vanaf 14 februari
"Zorgen voor wonen": iets om over mee te denken

Burgemeester en wethouders hebben voorlopig ingestemd met de nota "zorgen voor Wonen". De nota is opgesteld door Companen BV uit Arnhem, een adviesbureau op het terrein van de volkshuisvesting. Het woord is nu aan de inwoners (zie het slot van dit artikel). De gemeenteraad had zelf behoefte aan een beleidsstuk, waarin het wonen vanuit verschillende invalshoeken benaderd wordt. Maar ook de provincie Gelderland, die de ruimtelijke plannen van de gemeente moet goedkeuren, wil dat elke gemeente een eigen woonvisie ontwikkelt. Laat de gemeente dit na, dan neemt de provincie geen verzoeken om goedkeuring van bestemmingsplannen meer in behandeling. Daarnaast is de nota van belang voor het aanvragen van subsidies en voor het maken van afspraken met de Oosterpoort Wooncombinatie.

integrale kijk
Wonen omvat meer dan "een dak boven je hoofd", al blijft dat natuurlijk eerste prioriteit. Het gaat ook over de kwaliteit van de woonomgeving, diensten, voorzieningen, verkeer, zorg en welzijn. En ook "werken" heeft een direct raakvlak met "wonen". In de nota worden dan ook diverse relaties tussen "wonen" en deze andere beleidsvelden gelegd; in het bijzonder met de (woon)zorg voor aandachtsgroepen, zoals jongeren, ouderen, gehandicapten, woonwagenbewoners e.a.. Niet voor niets heeft de nota de titel gekregen ZORGEN voor WONEN.

Kwaliteit en kwantiteit
De woonvisie gaat vooral over die kwaliteit van het wonen in brede zin. Per dorp worden knelpunten en oplossingsrichtingen aangegeven. De nota eindigt in een activiteitenprogramma.
Behalve de kwaliteit van het wonen krijgt ook de kwantiteit de nodige aandacht. Volgens de visie wil Heumen in haar eigen woningbehoefte kunnen blijven voorzien. Uitgangspunt daarbij is een migratiesaldo 0. Dit houdt in dat het inwonertal in de toekomst gelijk moet blijven. Omdat de gemiddelde bezetting per woning nog steeds blijft dalen, is er berekend dat er per jaar 90-100 woningen moeten worden gebouwd. In de nota zijn indicatief locaties aangeduid die deze woningen zouden kunnen herbergen. Volgens het huidige provinciale streekplan mag Heumen echter maar 33 woningen per jaar bouwen.

meedenken
Companen heeft het proces begeleid en uiteindelijk de nota opgesteld, maar de inhoud ervan komt niet voor haar rekening. De nota is tot stand gekomen via een zogenaamd interactief proces, waarin instellingen en bedrijven betrokken waren als zorginstellingen, ouderenbonden, de jongerenwerker, de woningstichting, huurdersbelangenvereniging, makelaars en raadsleden. De inwoners zijn nu aan bod. De conceptnota ligt met ingang van donderdag 14 februari vier weken ter visie in het kader van de inspraak. Iedereen kan schriftelijk op de nota reageren. Volgens de huidige planning wordt het inspraakverslag op 26 maart door B&W vastgesteld. Vervolgens zal de commissie ROV er op 9 april over discussiëren; de raad zal de nota naar verwachting op 23 april, al dan niet gewijzigd, vaststellen.

Afval

Op woensdag 13, donderdag 14 en vrijdag 15 februari, worden de huisvuilzakken opgehaald.
Voor klachten over afval en honden kunt u terecht bij de reinigingswachter. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 024-3732125.

gft-containers
Omdat het wel eens gebeurt dat gft-containers verdwijnen, willen wij u op een aantal zaken attenderen.

- Wanneer u uw gft-container buiten zet, plaats hem dan voor uw eigen perceel. U hebt er zo het beste zicht op.

- Zet uw container niet de avond tevoren al buiten. Los van het feit dat dit op grond
van de Algemene Plaatselijke Verordening niet mag, verhoogt het ook de kans dat uw container wordt weggehaald of omgegooid.
- Wanneer uw container verdwenen is, ga dan eerst na of hij misschien elders bij u in de wijk staat (voor de "grap" verplaatst) of dat iemand containers heeft verwisseld. Blijkt de container echt verdwenen, dan moet u hiervan aangifte gaan doen bij de politie. Met uw aangifteformulier kunt u een nieuwe container krijgen.

oud papier
Elke donderdag tijdens schooluren staat een papiercontainer bij basisschool de Toermalijn aan de Gladiolenstraat 2a, maar niet in de carnavalsvakantie.
Op vrijdag 15 februari van 09.00 tot 20.00 uur en zaterdag 16 februari van 09.00 tot 12.00 uur kunt u oud papier brengen naar een container op het marktplein in Overasselt.
Op zaterdag 16 februari kunt u tussen 09.00 en 12.00 uur oud papier brengen naar de container bij Verenigingsgebouw de Terp in Heumen.

Vergunningen

A. Aanvragen bouwvergunningen
Bij B&W zijn de volgende aanvragen om bouwvergunning binnengekomen:
- bouwen verdieping op voormalige garage, Appelternhof 44
- bouw berging, carport en dakkapel, De Hoef 28
- veranderen carport in garage, Klinker 17

- bouw berging en carport, De Hoef 26
De publicatie van de aangevraagde bouwvergunningen is uitsluitend informatief bedoeld. Omdat op deze aanvraag nog geen beslissing is genomen bestaat nog geen mogelijkheid tot het indienen van bezwaren op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Het bouwplan kan tijdens de openstellingsuren van het gemeentehuis worden ingezien bij Bouw- en woningtoezicht. Het is mogelijk dat de aanvrager het plan nog wijzigt.

B. Aanvragen kapvergunningen
Er zijn aanvragen om een kapvergunning voor 7 meidoorns en 1 inlandse eik aan Gladiolenstraat 2a en 1 spar aan Molensingel 8. Wie het niet met een eventuele verlening van een vergunning eens is kan daartegen bedenkingen indienen bij B&W tot uiterlijk 26 februari.

C. Meldingen
B&W hebben op 4 februari (M20020008) naar aanleiding van een melding meegedeeld dat de bouw kan plaatsvinden van een dakkapel op Jonckherenhof 9.
Op 6 februari (M20010429) is een dergelijk bericht verzonden voor een tuinhuisje aan De Strengen 25.
Voor de mogelijkheid bezwaar in te dienen, zie onder D.

D. Bouwvergunningen
De volgende bouwvergunningen zijn verleend:
Verzonden op 31 januari:
B20010388: wijziging van vergunning 20010076, Grote Loef 10 B20010172: uitbreiden en aanpassen woning, Ericastraat 20 Verzonden op 4 februari:
B20010294: bouw woonhuis, Boterdijk 17
Verzonden op 5 februari:
B20010345: bouw open veldschuur en tuinmuur, Laantje 2 Wie het niet eens is met een van de besluiten onder C of D kan daartegen binnen zes weken na de verzending van het betreffende besluit een bezwaarschrift indienen bij B&W.

Geen spreekuur

Op 18 februari vervalt het spreekuur van wethouder I. Bruaset.

Commissies

FEZ
De commissie financiën en economische zaken (FEZ) vergadert op 18 februari om 19.30 uur o.a. over geluidshinder van de A73, de fusie van het Waterbedrijf Gelderland en de verzelfstandiging recreatieschap

Milieu
De commissie Milieu vergadert op 19 februari om 19.30 uur. Op de agenda staan o.a. het Milieu-uitvoerings-programma (MUP) 2002-2005 en de Bodemkwaliteitskaart.

Vrijstelling bouw verdieping op voormalige garage

Appelternhof 44
Burgemeester en wethouders van Heumen ontvingen een aanvraag om bouwvergunning voor het bouwen van een verdieping op de voormalige garage op het perceel kadastraal bekend gemeente Heumen, G 4534, plaatselijk bekend Appelternhof 44 Malden.
Het bouwplan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan Jachthuis III.
B&W willen niettemin medewerking verlenen door met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan.

bedenkingen
De hierboven genoemde vrijstelling kan pas worden verleend nadat een ieder in de gelegenheid is gesteld bedenkingen in te dienen tegen het voornemen vrijstelling te verlenen. Dat kan schriftelijk of mondeling bij B&W van Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden vanaf donderdag 14 februari 2002 tot en met woensdag 13 maart 2002. Gedurende die periode liggen de bouwplannen dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur en bovendien op maandag van 17.00 tot 18.30 uur en op woensdag van 14.00 tot 16.00 uur ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis.

Malden, 12 februari 2002

Intrekking revisievergunning rundvee- en varkenshouderij

Looistraat 47a
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen maken ingevolge afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht bekend dat zij de vergunning hebben ingetrokken van Maatschap G. en J. Kesseler, Marsstraatje 3 te Grave, verleend op 17 augustus 1993. Het betreft een revisievergunning ingevolge de Wet milieubeheer voor een rundvee- en varkenshouderij aan de Looistraat 47a te Heumen. De intrekking geschiedt vanwege het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten.

waar in te zien?
De beschikking en alle ter zake zijnde stukken liggen vanaf 13 februari 2002 ge-du-ren-de zes we-ken ter inzage bij de sector grondgebiedza-ken van het ge-meen-te-huis. Daar kunt u elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur, op maan-dag van 17.00 tot 18.30 uur en tevens op woensdag van 14.00 tot 16.00 uur te-recht. De stukken zijn ook in te zien in de Openba-re Biblio-the-ken, Kloos-terhof 1 te Mal-den en Beat-rixstraat 2 te Over-asselt gedu-rende normale ope-nings-tijden.

beroepsmogelijkheden
Beroep tegen het besluit kan worden ingebracht door: a. de aanvrager;
b. de betrokken adviseurs die in de gelegenheid moesten worden gesteld ad-vies uit te bren-gen met betrekking tot het geven van de beschikking;
c. degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit;
d. degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het geven van de be-schikking ten opzichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht;
e. belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verwe-ten geen be-den-kin-gen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.

wanneer van kracht?
De beschikking wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij vóór 28 maart 2002 beroep wordt ingesteld en met toepassing van arti-kel 36 van de Wet op de Raad van State juncto artikel 8.3.1. van de Alge-mene wet be-stuursrecht een verzoek wordt ge-daan tot schorsing van de be-schikking of het treffen van een voorlopige voorziening.
Het beroepschrift moet in tweevoud worden ingediend bij de Afde-ling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzitter van de genoem-de afdeling. De beschikking wordt niet van kracht voor-dat op zo'n eventueel verzoek is beslist.

Malden, 12 februari 2002

Intrekking revisievergunning melkveehouderij en fokvarkensbedrijf

Sleeburgsestraat 5
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen maken ingevolge paragraaf 3.5.6 van afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht bekend dat zij voornemens zijn om de vergunning in te trekken van B. van de Groes, Sleeburgsestraat 5 te Overasselt, verleend op 11 juni 1991. Het betreft een revisievergunning ingevolge de Hinderwet voor een melkveehouderij en fokvarkensbedrijf aan genoemd adres. De intrekking geschiedt vanwege het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten.

waar in te zien?
De ontwerpbeschikking en alle ter zake zijnde stukken liggen vanaf 13 februari 2002 gedurende twee weken ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken van het gemeentehuis. Daar kunt u elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur, op maandag van 17.00 tot 18.30 uur en tevens op woensdag van 14.00 tot 16.00 uur terecht. De stukken zijn ook in te zien in de Openbare Bibliotheken, Kloosterhof 1 te Malden en Beatrixstraat 2 te Overasselt gedurende normale openingstijden.

bedenkingen
Schriftelijke bedenkingen kunnen tot en met 27 februari 2002 worden ingebracht bij Burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden. Diegenen die bedenkingen tegen de ontwerpbeschikking indienen kunnen verzoeken hun persoonlijke gegevens niet bekend te maken.

Malden, 12 februari 2002.

Bodembeheerplan en Kwaliteitskaart

Op 5 februari 2002 is door het college van burgemeester en wethouders het Bodembeheerplan en de Bodemkwaliteitskaart voor Heumen in concept vastgesteld.
Het Bodembeheerplan, gebaseerd op de zogenaamde vrijstellingsregeling Grondverzet ingevolge het Bouwstoffenbesluit, is bedoeld om randvoorwaarden te scheppen voor hergebruik van licht verontreinigde grond als bodem binnen gebieden waarvoor de Bodemkwaliteitskaart is opgesteld. Dit betekent dat licht verontreinigde grond in Heumen eenvoudiger kan worden verplaatst en toegepast dan nu het geval is.

Het ontwerp-Bodembeheerplan en de Bodemkwaliteitskaart liggen vanaf 15 februari 2002 gedurende vier weken ter inzage bij de sector GGZ in het gemeentehuis op elke werkdag tussen 09.00 uur en 12.00 uur, op maandag om 17.00 uur en 18.30 uur en op woensdag tussen 14.00 uur en 16.00 uur. De stukken zijn ook in te zien in de Openbare bibliotheken, Kloosterhof 1 te Malden en Beatrix 2 te Overasselt. Tot 16 maart 2002 wordt ieder in de gelegenheid gesteld om schriftelijk zienswijze in te brengen. Deze kunnen worden gericht aan burgemeester en wethouders en van Heumen, t.a.v. de afdeling bouwen, milieu en afval, postbus 200, 6580 AZ Malden.

Optreden tegen caravan

Burgemeester en wethouders zijn van plan bestuursdwang toe te passen tegen het foutief parkeren van het onderstel van een caravan op de Haagwinde te Malden.

De eigenaar van deze caravan is niet bekend, omdat de kentekenplaten ontbreken. Alvorens B&W tot het wegslepen van het onderstel van de caravan over te gaan krijgt de eigenaar tot uiterlijk 12 maart 2002 de kans zich te melden bij de gemeente Heumen. Mocht op deze datum geen bericht zijn ontvangen, dan zal worden overgegaan tot het uitoefenen van bestuursdwang. Het onderstel wordt dan weggesleept en kan binnen drie maanden tegen vergoeding van de gemaakte kosten worden teruggehaald op de gemeentewerkplaats.