---
Netmining lanceert HitsIntoMetrics voor vergelijkende clickstream-analyse over verschillende websites heen
---
HitsIntoMetrics vergelijkt succes van webinhoud en marketingacties
Leuven (België), 12/02/2002

Netmining, de Leuvense producent van software voor e-Business Intelligence, lanceert "HitsIntoMetrics". Dat is een gemoduleerde softwaretoepassing waarmee grote bedrijven de bezoekersstromen of 'clickstream' op hun verschillende websites vergelijkend kunnen analyseren, vanuit een zakelijk perspectief. Dankzij die analyse krijgen ze gedetailleerde gegevens over het aantal surfers dat hun webstekken bezoekt en zijn ze in staat om de analysegegevens van verschillende websites op uniforme wijze met elkaar te vergelijken.

Lexmark, een leverancier van printers, zette HitsIntoMetrics tijdens de voorbereidende fase van het product in op zijn wereldwijde websites. HitsIntoMetrics wordt -naast HitsIntoLeads- de tweede oplossing van Netmining voor e-Business Intelligence.

Leuvense technologie
Grote bedrijven beschikken vaak over een rits websites met identieke inhoudselementen, verspreid over verschillende landen. Ze kunnen waardevolle informatie halen uit het bundelen en vergelijken van de bezoekersstromen op die internetadressen (URL's). Daardoor zijn ondernemingen immers in staat te achterhalen welke webinhoud aanslaat en welke niet. Ze kunnen eveneens de resultaten van marketingacties meten en die eventueel bijsturen. Een dergelijke vergelijkende clickstream-analyse is niet evident, aangezien de websites van bedrijven in verschillende landen meestal wel dezelfde producten en diensten etaleren, maar gebaseerd zijn op verschillende technische normen en systemen.

HitsIntoMetrics lost dat euvel op via "tagging", of het koppelen van verschillende URL's met dezelfde inhoud aan uniforme "business-URL's". Dezelfde technologie laat ondernemingen bovendien toe om surfers te volgen over verschillende webstekken heen. Wanneer het bedrijf de URL's op haar website(s) later wijzigt, blijven de uniforme business-URL's voortbestaan en moet de software niet worden aangepast.

"Managers en communicatiespecialisten hebben behoefte aan statistische feedback over hun websites en internetinitiatieven die in verschillende landen actief zijn," zegt Maarten Van Laere, ceo van Netmining. "In de praktijk was dat echter moeilijk aangezien die websites vaak gebaseerd zijn op verschillende technologieën en een andere URL-indeling hanteren. Via HitsIntoMetrics kan die wereldwijde analyse nu wel. Onze software werd reeds positief onthaald bij verschillende multinationals."

3 modules
HitsIntoMetrics bestaat uit drie modules die ook apart verkrijgbaar zijn: de Netmining Data Collector, de HitsIntoMetrics Data Processor en de HitsIntoMetrics Data Reporter. De Netmining Data Collector is de kerntechnologie die de ruwe basisgegevens over de bezoekersstromen op (een) website(s) verzamelt, conform de strenge privacywetgevingen. Vergeleken met andere applicaties voor weblog-analyse is HitsIntoMetrics één van de weinigen die bedrijven de keuze biedt tussen het opt-in- (bezoekers blijven anoniem) en het opt-out (bezoekers worden gevolgd op een website en kunnen dan zelf kiezen om anoniem te blijven) -principe. Ondernemingen kunnen daarbij ook de -HitsIntoMetrics Data Processor- inzetten die zorgt voor de eigenlijke omzetting van de ruwe gegevens in een datawarehouse. Ten slotte biedt Netmining de -HitsIntoMetrics Data Reporter- aan voor de visualisatie van de analyseresultaten.

Prijs en beschikbaarheid
HitsIntoMetrics wordt verkocht via softwarelicentie. De toepassing is onmiddellijk wereldwijd beschikbaar bij Netmining zelf, of via een van haar distributiepartners, tegen een startprijs van 39.000 euro (voor de drie modules). Meer informatie staat op www.netmining.com.
---
END

---
Journalisten: voor meer informatie gelieve contact op te nemen met

Eef De Vos, NewsEnginePR
Tel.: +32-3 260 96 46 / Fax: +32-3 237 23 25 / e-mail: eef.devos@newsenginepr.com

Annelies Debrun, Netmining
Tel.: +32-16 38 72 50 / Fax +32-16 38 72 51 / e-mail: pr@netmining.com

Over Netmining
Netmining is gevestigd in Leuven en werd in januari 2000 opgericht door Maarten Van Laere en Filip Lauweres. De onderneming ontwikkelt en verkoopt oplossingen waarmee niet-technici ruwe beschikbare data (uit databanken en over internetgedrag) omzetten naar informatie die ze kunnen gebruiken bij managementbeslissingen. Deze vorm van kennis is een onderdeel van 'e-Business Intelligence'. Momenteel biedt het bedrijf twee totaal-oplossingen aan: HitsIntoLeads en HitsIntoMetrics. HitsIntoleads won zilver op de Best of Comdex Fall 2001 Awards in de categorie 'Best e-Business Product'.
De onderneming bedient klanten uit de IT- en telecomsector, het bank- en verzekeringswezen, de productiesector en de overheid. Op de klantenlijst prijken grote namen als Belgacom, Artesia, Alcatel, Colt Telecom, Compaq Europe, Cisco Systems Europe, Europay, Electricité De France, 3M Europe, Merant Europe, Mazda & Saab en Sony Europe. Meer informatie kan u vinden op www.netmining.com. Ref.:NET0027-1D2642