THE BOSTON CONSULTING GROUP

Banken laten winsten bij betalingsverkeer liggen

The Boston Consulting Group stelt dat het betalingsverkeer meer als een strategische bedrijfsactiviteit dan als kostenpost moet worden gezien.

Het betalingsverkeer draagt 35% - 40% aan de inkomsten en kosten van banken en heeft een vergaande invloed op de algehele winstgevendheid, maar wordt niet als zodanig belangrijk behandeld. Volgens het laatste Global Payments rapport van The Boston Consulting Group (BCG) kunnen de betalingen echter het startpunt zijn voor een daadwerkelijke voorsprong op de concurrentie. Global Payments 2002 is het vijfde deel uit deze serie rapporten die een standaard naslagwerk is geworden voor de bedrijfstak die zich met betalingsverkeer bezighoudt. Het rapport doet aanbevelingen ten aanzien van actiepunten die de totale bankinkomsten met 7% kunnen doen toenemen en de kosten met 5% kunnen doen afnemen. Wereldwijd bedragen de inkomsten uit het afwikkelen van betalingsverkeer per jaar bijna $260 miljard en tegen het jaar 2009 zullen zij toenemen tot $386 miljard.

'Het betalingsverkeer is veel belangrijker dan men gewoonlijk erkent,' aldus Frans Blom, vice president van BCG. 'De banken moeten het betalingsverkeer gaan beschouwen als onderdeel van hun strategische kernactiviteiten en het belang ervan voor de onderneming als geheel erkennen. Wanneer het managen van het betalingsverkeer gebeurt aan de hand van een duidelijke en coherente strategie, dan kan het daadwerkelijk een aanzet geven tot concurrentievoordelen en consistente winstgevendheid, zowel in goede als in slechte tijden.'

In het rapport wordt er op gewezen dat het betalingsverkeer waarbij kritische informatie wordt uitgewisseld, de kern van de interacties tussen bank en klant vormt. Vaak is het de basis voor de algehele relatie met een bank. Weinig banken doen hier hun voordeel mee, omdat de informatie en de verantwoordelijkheid met betrekking tot het betalingsverkeer versnipperd zijn over de diverse afdelingen binnen een bank. Zodoende is moeilijk in te schatten hoe het betalingsverkeer de klant beïnvloedt en welke invloed het heeft op de winst van de bank.

In het rapport wordt tevens uitgelegd waarom banken de traditionele misvatting overboord moeten zetten dat het betalingsverkeer een verzameling van simpele kantooractiviteiten is, waarbij men gebruik maakt van een gezamenlijke netwerkinfrastructuur, die differentiatie onmogelijk maakt. De banken concentreren zich met name op de samenwerking binnen die gezamenlijke netwerken, maar zij zouden ook moeten onderkennen dat het betalingsverkeer een zeer competitieve activiteit kan zijn. 'Fel concurreren kan aanmerkelijk vruchten afwerpen,' merkt Blom op.

Global Payments 2002 biedt een gedetailleerde analyse van twee zakelijke modellen:

19)Eigendomsvoordelen Model: Hoe een individuele bank het meeste profijt kan trekken uit activiteiten, die volledig onder haar eigendom en controle vallen.
20)Netwerkvoordelen Model: Hoe een bank het meeste profijt kan trekken uit de gezamenlijke netwerkinfrastructuur.

'Betalingsverkeer is voor een bank een kernactiviteit,' zegt Frans Blom. 'Alleen met een duidelijke strategie voor het betalingsverkeer kunnen banken de enorme waarde daarvan te gelde maken. Het is hoogst riskant om geen strategie te hebben voor een activiteit, die gemiddeld ongeveer eenderde bijdraagt aan de inkomsten en tot wel 40% aan de kosten.'

Het rapport verschaft de lezer een volledig statistisch overzicht over de bedrijfstak voor het betalingsverkeer met representatieve cijfers over kosten en winsten in Amerika, Europa, Azië en de Stille Zuidzee-regio. Voor het hogere management van financiële instellingen vormt Global Payments 2002 een zeer waardevol en inspirerend hulpmiddel bij het bepalen van hun concurrentiepositie en een concurrerende strategie.

Over The Boston Consulting Group (BCG)
The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement consulting organisatie. In 34 landen werken ruim 2.400 consultants verspreid over 52 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80 consultants multinationals en de
top van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen.

Voor nadere informatie: The Boston Consulting Group Frans Blom, Vice President of
Vie Blonk, Manager Marketing & Communication
Tel: (035) 548 68 00
Website: www.bcg.com

12 feb 02 09:35