Euro Foundation for Business Qualification


Terug

12 februari 2002

Convoi Europe realiseert een deel van de hoge snelheidslijn (H.S.L.)

Om Nederland aan te sluiten op het Europese netwerk van snelle treinverbindingen, wordt tot medio 2005 met een groot aantal werknemers voor een kleine twaalf miljard gulden de HSL-Zuid aangelegd: honderd kilometer spoor van Amsterdam tot aan de Belgische grens bij Hazeldonk.
Ruim een kwart van dat traject loopt door Brabant en kost ruim twee miljard gulden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in de Brabantse provincie zes contracten verleend voor de aanleg van een en ander.
Het Brabants deel van het spoor betreft 27 kilometer. Hierin zijn een aantal kunstwerken opgenomen. Het betreft 3 verdiepte liggingen in Brabant (Prinsenbeek en Galder), 3 bruggen in Brabant (Hollandsch Diep, Mark en Aa of Weerijs), een groot aantal viaducten, 4 tunnels en
1 aquaduct.
Het deel van het hijswerk dat Convoi voor zijn rekening neemt betreft vooral werkzaamheden op het traject van Hazeldonk tot ongeveer knooppunt Princeville bij Breda. Convoi draagt zorg voor het hijswerk bij uiteindelijk 8 kunstwerken.
Momenteel ligt het zwaartepunt van de werkzaamheden bij Galder. Hier wordt een verdiepte ligging met onderdoorgang bij de A16 gerealiseerd. De inzet van kranen betreft een tweetal rupshijskraan en diverse tonnages telescoopkranen. In de komende tijd zullen op diverse deelprojecten kraanwerkzaamheden starten waardoor de afname van Convoi-kranen steeds verder zal toenemen.
Het project krijgt binnenkort ook nog een internationaal tintje, want door gebrek aan Nederlands bouwpersoneel zullen straks 100 timmerlieden van een Portugese aannemer worden ingezet om toch voldoende capaciteit te garanderen.

http://www.convoi.com/columns/columns80.htm

Copyright © 2002 EFBQ | E-mail netherlands@efbq.com