BOVAG
Bron: Persberichten
Datum: 13-2-2002
---
Meer zekerheid bij koop auto
De rechten van kopers van nieuwe en gebruikte auto's bij een bij BOVAG
aangesloten autobedrijf zijn aanzienlijk verbeterd. Dat is het
resultaat van onderhandeling tussen de ANWB, BOVAG en Consumentenbond
over de BOVAG-voorwaarden. Belangrijkste vernieuwingen: standaard
garantie op occasions vanaf ¤ 4500,- , het BOVAG-lid is sterker
gebonden aan de leveringstermijn en bij garantieclaims wordt de klant
voorzien van passend alternatief vervoer gedurende de reparatie. De
nieuwe voorwaarden gelden voor alle overeenkomsten die vanaf 30 maart
2002 worden afgesloten bij autobedrijven die zijn aangesloten bij
BOVAG.
Na onderhandelingen bij de SER hebben BOVAG, ANWB en Consumentenbond
een akkoord gesloten over nieuwe BOVAG-voorwaarden, die gelden bij de
ruim 6000 aangesloten autobedrijven. Belangrijkste inzet van de ANWB
bij de onderhandelingen was om oplossingen te vinden voor een aantal
problemen.Allereerst wordt de BOVAG Garantiepas niet langer meer een
vereiste voor de garantierechten van de koper. Bij iedere occasion
vanaf ¤ 4500,- geldt automatisch de BOVAG Garantie. Daarnaast kan
de koper bij prijsverhogingen door de fabrikant of de importeur van
het koopcontract af en heeft de koper mogelijkheden tot
schadevergoeding, als een autobedrijf een afgesproken leveringstermijn
overschrijdt.
Ook spraken partijen af dat BOVAG eerder instaat voor het bindend
advies van de Geschillencommissie. Dat betekent dat als een
autobedrijf het advies niet nakomt, BOVAG alvast een nakomingsbedrag
van maximaal ¤ 910,- betaalt en voor het overige de incasso
overneemt. Bij reparaties moet het bedrijf voortaan contact opnemen
met de klant als de reparatiekosten meer dan10% meer gaan bedragen,
dan vooraf was berekend. Bij reparatie op grond van de garantie
voorziet het bedrijf de klant van passend alternatief vervoer.