Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
Leidschendam, 13 februari 2002

Valentijnshops verkopen volop 'liefdescadeautjes'

Rood is al tien jaar de kleur van Valentijn, nu in combinatie met brons en oranje

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) signaleert in veel winkels een Valentijnshop. Dit is een shop-in-shop; een speciaal ingericht hoekje in een winkel met een speciaal thema, in dit geval Valentijn. In deze dagen voor Valentijnsdag is het druk in deze shops. Vooral jongeren kopen de 'liefdescadeautjes'.

Dit jaar hebben de meeste winkels bij het thema Valentijn als inspiratiebron het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima gebruikt. Bij dit thema wordt gedacht aan jonge, uitverkorene liefde. De kleur roze wordt dit jaar minder gebruikt. Gekoppeld aan het Koninklijk huwelijk wordt rood gebruikt in combinatie met brons en oranje.

De Valentijnshops zijn hoofdzakelijk bevoorraad met kleine gadgets, denk maar aan gekke, kleine cadeautjes, fotolijstjes, liefdesspelletjes en kussenslopen met liefdesgedichten.

In de warenhuizen zijn vooral de pluche series erg populair. Net als vorig jaar zitten de goedscorende beren en andere knuffelbeesten in de collectie. Ook kantklare 'verwenpakketten' zijn de trend. De geheime liefdespakketten kunnen bestaan uit een fles champagne met glazen, verschillende lekkernijen, een grote bos rode rozen, cosmetica en parfum. Er is veel aandacht voor de verwensfeer. In de drogisterij verkoopt men de kado-doos onder de naam; '100% love'.

Al eeuwenlang wordt liefde uitgebeeld door rode rozen en harten. Bij de tuincentra worden deze gecombineerd met takken, groene elementen en allerlei decoratiematerialen, om te laten zien hoe je zelf een hartverwarmend kado kan maken. Rood is natuurlijk de kleur van Valentijn en deze kleur zal, samen met de kleur oranje, ook aankomend seizoen de interieurkleur op het gebied van bloemen worden. De supermarkten verkopen in deze dagen ook volop 'rode' bloemen. Verder worden bonbons en chocolade in de luxe verpakkingen goed verkocht.

Het overgrote deel van de Valentijnkaarten wordt over het algemeen pas in de laatste dagen voor 14 februari verkocht. Echter, dit jaar zijn de verkopen hiervan afgelopen weekend al uitstekend geweest.

Ook e-commerce komt steeds meer op gang. De eerdergenoemde 'liefdes' pakketten kunnen via internet besteld en bezorgd worden. Vooral bij Valentijn is de anonimiteit een belangrijke factor in dit succes. Zonder schaamte kan een pikant lingeriesetje worden aangeschaft.

Maar niet voor iedereen is de liefde altijd maar rozengeur en maneschijn, daarom is er dit jaar een nieuwe, ludieke actie; de baksteen overgenomen uit de Verenigde Staten. Deze kan men bij zijn of haar grootste vijand laten bezorgen. Ben je bijvoorbeeld bedrogen of vorig jaar tijdens Valentijn gedumpt dan is deze baksteen een uitkomst!

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de brancheverengingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 12.000 vestigingen, 230.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 70 miljard gulden. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.