GEMEENTE BREDA
Overeenkomsten station en stationsgebied Breda ondertekend
Centraal Breda internationale toplocatie en vervoersknooppunt
Overeenkomsten station en stationsgebied
Met het ondertekenen van twee overeenkomsten, een Intentieovereenkomst
en een Planovereenkomst, zijn de ambities en doelen voor de
planontwikkeling van Centraal Breda vastgelegd. Centraal Breda, als
kern van het Nieuw Sleutelproject Spoorzone Breda, ondergaat tussen
2005 en 2015 een metamorfose. Op deze locatie wordt een nieuw
stadsdeel ontwikkeld met (inter)nationale uitstraling. Een locatie
waar hoge eisen gelden voor de kwaliteit van te ontwikkelen kantoren,
woningen en stedelijke voorzieningen zoals bijvoorbeeld voor
onderwijs. Hoge eisen gelden ook voor de Openbaar Vervoer-Terminal,
onderdeel van Centraal Breda, waar alle vormen van openbaar en
particulier vervoer samenkomen onder één dak.
De Intentieovereenkomst met het rijk is ondertekend door mevrouw T.
Netelenbos, minister van Verkeer en Waterstaat, en de heer J.W.
Remkes, staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer, mevrouw L. van Beusekom, wethouder Ruimtelijke Ordening
Breda en de heer C.J.W. Rutten, burgemeester van Breda. De
Planovereenkomst met NS Vastgoed is ondertekend door de heer A.
Meerstadt, commercieel directeur NS Holding en de heer Rutten.
Het rijk, NS Vastgoed en gemeente zijn het eens over de ambities en de
doelen van Centraal Breda. De ontwikkelingen die hier tussen 2005 en
2015 plaatsvinden, dragen bij tot het uitbouwen van de internationale
positie van Breda. In het gebied van 13 hectare is ruimte voor
kantoren, woningen, detailhandel, voorzieningen voor bijvoorbeeld
onderwijs, andere commerciële voorzieningen voor onder andere
vrijetijdsbesteding en parkeren.
De overeenkomsten zijn het begin van de planontwikkeling. De fase van
verkenningen en onderzoek is hiermee afgerond. Met het ondertekenen
van de Intentieovereenkomst komt de Startovereenkomst tussen gemeente
en rijk (april 2000) te vervallen.
Masterplan Centraal Breda
Omdat NS eigenaar is van een groot deel van het gebied, maken de
gemeente en NS Vastgoed dit jaar het Masterplan Centraal Breda. Dit is
een stedenbouwkundig plan voor de ruimtelijke ontwikkeling van het
gebied. In de Planovereenkomst is vastgelegd dat eind 2002 een
definitief Masterplan gereed is. Het plan wordt gemaakt in
samenwerking met Atelier Pro.
Tegelijkertijd werken gemeente, NS Vastgoed en het rijk aan een plan
voor een openbaar vervoerterminal. Het Voorlopig Ontwerp voor de
Terminal moet ook eind 2002 gereed zijn.
Voor het maken van het Masterplan heeft het rijk stedenbouwkundige,
infrastructurele en financiële doelstellingen en randvoorwaarden
geformuleerd.
Het Masterplan bestaat uit een stedenbouwkundig plan en een
schetsontwerp voor de Openbaar Vervoer-Terminal. Dit plan hangt nauw
samen met de projecten HSL-zuid, de Hoogwaardig Openbaar
Vervoerverbinding (HOV) Breda-Oosterhout/Etten-Leur en de
bereikbaarheid van het totale plangebied Spoorzone.
Nieuw Sleutelproject Spoorzone Breda
Het Masterplan Centraal Breda maakt deel uit van het Nieuw
Sleutelproject Spoorzone Breda, een integraal deel van een veel groter
gebied 'Spoorzone' (ongeveer 167 hectare). Ook het Masterplan
Spoorzone Breda moet eind 2002 zijn afgerond. Vorige maand heeft het
gemeentebestuur hiervoor de programmadoelen vastgesteld.
Spoorzone Breda kreeg in 2000 immers de status 'nieuw sleutelproject' mede dankzij de komst van de HSL-shuttle. Sleutelprojecten leveren een bijdrage aan het rijksbeleid op het gebied van intensief ruimtegebruik, bereikbaarheid en de beperking van de automobiliteit, bevordering van de leefbaarheid en het realiseren van een (internationaal) concurrerend vestigingsmilieu voor bedrijven.
De ministerraad heeft op 30 juni 2000 besloten over de voorlopige
verdeling van de NSP en MIT-middelen. Daarbij is voor het
sleutelproject Spoorzone Breda vooralsnog in totaal 29,8 miljoen euro
gereserveerd.