Ingezonden persbericht
Framfab boekt operationele winst in vierde kwartaal boekjaar 2001
Framfab Nederland versterkt toonaangevende positie
Amsterdam/Stockholm, 13 februari 2002 - Internationaal internetbureau Framfab, dat drie vestigingen heeft in Nederland, maakt de resultaten van het vierde kwartaal van boekjaar 2001 bekend. In het vierde kwartaal van boekjaar 2001, dat eindigde op 31 december 2001, werd een operationele winst voor rente, belasting en aflossingen (EBITA) behaald van SEK 2,8 miljoen. De winst voor belasting (EBT) bedroeg in het vierde kwartaal van boekjaar 2001 SEK 5,0 miljoen. In het derde kwartaal van boekjaar 2001 werd nog een EBITA-verlies geleden van SEK 86,0 miljoen. De omzet uit verkopen steeg gedurende het vierde kwartaal van boekjaar 2001 met 17 procent tot SEK 19,6 miljoen. De kosten werden in vergelijking met het derde kwartaal van boekjaar 2001 teruggedrongen met SEK 69,2 miljoen, oftewel 35 procent. Op 31 december 2001 had Framfab een cashpositie van SEK 114,5 miljoen, vergeleken met een cashpositie van SEK 125,9 miljoen op 30 september 2001. Framfab maakte tevens bekend Anders Ekman te hebben benoemd tot CEO. Ekman volgt Johan Wall op die afgelopen zomer heeft aangegeven zijn functie te zullen neerleggen wanneer Framfab winstgevend zou worden.
Framfab Nederland kijkt terug op dynamisch jaar
"2001 was een turbulent jaar voor de internetbranche", aldus Frank
Mekkelholt, CEO van Framfab Nederland. "Desondanks hebben we onze
toonaangevende positie onder de internetbureaus veilig gesteld en verder
versterkt. Het pro-actief meedenken met onze klanten vanuit de meest
geschikte oplossingen was daarbij de doorslaggevende en onderscheidende
factor. Naast nieuwe, grote klanten en nieuwe projecten bij bestaande
klanten, hebben we de samenwerking met onze partners verder kunnen invullen.
Ook de komende tijd blijven we onze klanten helpen met interactieve, on line
communicatie om hun omzet te verhogen en hun kosten te verlagen."
Klantportfolio gegroeid, uiteenlopende projecten afgerond
Framfab Nederland won een groot aantal nieuwe klanten, waaronder Libertel
Vodafone, ENECO Energie, de gemeente Amsterdam en Rotterdam Marketing.
Bovendien versterkte het internetbureau haar klantportfolio met diverse
andere
A-merken en werd de aanwezigheid in diverse sectoren, waaronder de overheid
en de omroepbranche, verder uitgebouwd.
Enkele hoogtepunten:
- Een on line hygiëne-scan voor horeca-ondernemers, in opdracht van
DiverseyLever. DiverseyLever won hiermee de innovatieprijs Horecava;
- Diverse projecten voor opdrachtgevers als NUON, Philips, Organon en
UPC-dochter Chello;
- De interactieve TV-gids (www.TVgids.nl), gebaseerd op het I-mode-protocol
en in opdracht van AKN Programmabladen;
- Kenniswijk.nl, een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
om de burger vertrouwd te maken met ICT in het dagelijks leven;
- De Rotterdamse Haven on line en bijbehorende Autonomy-implementatie
(www.portofrotterdam.com);
- De Glazen Stad, een handige toolkit waarmee de diverse onderdelen en
diensten van de gemeente Amsterdam snel een website kunnen opzetten;
- Een veelzijdige corporate website voor Unicef, met mogelijkheden voor on
line donaties;
- De on line cultuuragenda van Rotterdam (www.cultuurinrotterdam.nl).
Sterke partnerships ondersteunen interaction-propositie
In mei 2001 werd een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten met BEA
Systems voor het gezamenlijk aanbieden van e-business-totaaloplossingen. De
aanwezige kennis en ervaring door de samenwerking met Autonomy en Tridion
kreeg verder beslag in een aantal omvangrijke concrete projecten, waaronder
Rijksoverheid Intranet en www.overheid.nl. Ook werd met Autonomy een
gezamenlijk marketingprogramma opgezet.
Reorganisatie afgerond, management versterkt
In september 2001 werd de internationale reorganisatie van Framfab afgerond.
In Nederland stroomlijnde Framfab haar organisatie. De propositie van
Framfab is verder aangescherpt tot het bieden van interactieve toepassingen
gericht op marketing, communicatie en business efficiency. Per 1 september
2001 werd Frank Mekkelholt benoemd tot CEO van Framfab Nederland. "We
behoren zowel in Nederland als Europa tot de top-3 van internetbureaus. We
willen deze positie vasthouden en versterken door ons te blijven richten op
kwaliteit in plaats van kwantiteit", aldus Mekkelholt.
Netlinq Framfab, dat het afgelopen jaar op gepaste wijze haar vijfjarig
bestaan in Nederland vierde, gaat per 1 januari 2002 verder onder de nieuwe
naam Framfab Nederland.
Het volledige financiële overzicht is te vinden op www.waymaker.se of
www.framfab.com.
Over Framfab Nederland
Framfab Nederland is één van grootste internetbureaus van Nederland. Het
bureau is een specialist op het gebied van interactieve communicatie.
Framfab Nederland maakt deel uit van het internationale netwerk van Framfab,
dat in 1995 werd opgericht en aan de beurs van Stockholm (Zweden) is
genoteerd. Framfab heeft vestigingen in Engeland, Frankrijk, Denemarken,
Duitsland, Zweden en Nederland. In Europa werken er zo'n 650 mensen bij
Framfab. Hiermee behoort Framfab tot de grootste internetbureaus in Europa.
De drie vestigingen van Framfab Nederland bevinden zich in Amsterdam (twee)
en in Rotterdam. Hier vormen ongeveer 100 internetprofessionals een
uitgebalanceerd multidisciplinair kennisnetwerk, dat interactieve concepten
en oplossingen ontwikkelt. Framfab Nederland werkt onder andere voor
Vodafone, ENECO Energie, de gemeente Amsterdam, het Ministerie van
Jusititie, Unilever, Philips en World Press Photo.
Ingezonden persbericht