GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 13 februari 2002 16:21

Transport van gevaarlijke stoffen door Rijswijk

(13 februari 2002)

Vragen van het lid Van der Steenhoven (GroenLinks) aan de ministers van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en van Verkeer en Waterstaat over het transport van gevaarlijke stoffen door Rijswijk.

1. Heeft u kennis genomen van het artikel 'Tijdelijke stop op gevaarlijk treintransport'? (Haagsche Courant 12 februari 2002)

2. Is het correct dat in het jaar 2000 in totaal 240 wagens met giftige gassen en 220 wagens met brandbare vloeistoffen door de treintunnel bij Rijswijk zijn gegaan? Zo nee, wat is het juiste aantal?

3. In hoeveel van deze gevallen is gebruik gemaakt van deze routes omdat op andere routes problemen waren?

4. Door wie en op grond van welke criteria wordt besloten of de route via Rijswijk gevolgd dient te worden?

5. In hoeverre is bij deze transporten de gemeente of de brandweer vooraf ingelicht?

6. Bent u het met de fractie van GroenLinks eens dat het niet vooraf inlichten van gemeente en brandweer tot onaanvaardbare risico's leidt, bijvoorbeeld omdat in deze gevallen het perron niet vooraf ontruimd kan worden? Zo nee, waarom niet?

7. Zijn er meer spoortunnels met vergelijkbare situatie, te weten tunnels waar ondergrondse stations en/of perrons aanwezig zijn en waardoorheen gevaarlijke stoffen worden vervoerd? Zo ja, welke? Kunt u op korte termijn de Kamer laten weten op welke plaatsen vergelijkbare risico's optreden?

8. Welke maatregelen bent u bereid te nemen om dergelijke risico's in de toekomst hier en op andere plaatsen te voorkomen?

9. Wat zijn de vorderingen rond de onderhandelingen met AKZO Nobel over de afbouw van chloortransport en rond het onderzoek naar een verbod op chloortransport?

10. Bent u bereid op korte termijn de Kamer inzicht te geven in de kosten en baten van het transport van gevaarlijke stoffen via het spoor in relatie tot de risico's ervan?