Gemeente Amsterdam


---
|
Amsterdam maakt bezwaar tegen nachtvluchten over de stad

Amsterdam maakt bezwaar tegen nachtvluchten over de stad

Amsterdam heeft bezwaar ingediend tegen twee ontwerpbesluiten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, te weten het Ontwerp Luchthavenindelingbesluit en het Luchtverkeerbesluit. Vanuit de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol is een algemene reactie gegeven. Het college van B&W heeft een eigen reactie toegevoegd op vier voor haar essentiële punten:

* De gemeente is het niet eens met de voorgestelde nachtelijke starts vanaf de Kaagbaan in noordoostelijke richting. Dit betekent dat 's nachts over dichtbevolkt stedelijk gebied wordt gevlogen, wat in strijd is met het uitgangspunt dat luchtwegen zo min mogelijk boven woongebieden liggen.

* Amsterdam heeft verder bezwaar tegen de voorgestelde hoogtebeperkingen, met name omdat geen rekening is gehouden met de hoogte van gebouwen die in de toekomst in het Zuidasgebied verrijzen. Dit verbaast de gemeente zeer, omdat het Masterplan Zuidas in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat is samengesteld. Bovendien blijkt uit berekeningen van de Luchtverkeersleiding Nederland dat de hoogtebeperkingen die voor het Zuidasgebied zijn voorgesteld, niet noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van het Instrument Landing Systeem. De gemeente vraagt dan ook het besluit op dusdanige manier aan te passen dat de huidige Zuidasplannen zonder extra procedures kunnen worden uitgevoerd.

* Het derde bezwaar gaat om het toegevoegde handhavingspunt nummer 17, bij de Nieuwe Meer. Het college wil dat op dit punt niet alleen overdag maar ook 's nachts wordt gemeten en gehandhaafd om Amsterdam-Zuid en het Centrum te beschermen tegen nachtelijke overlast.

* Het vierde bezwaar betreft een aantal gesignaleerde inconsequenties tussen de tekst en het kaartmateriaal in het Ontwerp Luchthavenverkeerbesluit.

Het Ontwerp Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit zijn, net als de Milieueffectrapportage, door het ministerie ter inzage gelegd voor inspraak. Na 22 februari, de inspraaksluittermijn, bespreekt de Tweede Kamer de luchthavenbesluiten waarbij de inspraakreacties zullen worden betrokken.

Marga Kuperus

^


-

© gemeente Amsterdam - 13-02-2002