Wageningen Universiteit

Persbericht Wageningen UR

13 februari 2002, nr. 011

Rapport bepleit handhaven van gratis pontveren over de Bergsche Maas

Veertarieven en beperking vaartijden leiden tot omrijden

Het invoeren van tariefheffing en beperking van de vaartijden op de drie pontveren over de Bergsche Maas betekent dat automobilisten jaarlijks 1,4 miljoen extra kilometer zullen gaan rijden. Dit omrijden heeft consequenties voor de milieubelasting, verkeersveiligheid en leefbaarheid in het Land van Heusden en Altena. Liefst 92% van de bewoners van dit gebied maakt wel eens gebruik van één van de veren. Bijna 80% van de veergebruikers zelfs regelmatig. Veel mensen denken hinder te zullen ondervinden van de voorgestelde maatregelen. Ze vrezen voor extra kosten en tijdverlies, maar ook voor verlies van nostalgische, recreatieve en historische waarden. Uit kosten-batenanalyses blijkt dat de maatschappelijke waarde van de veren het grootst is voor de huidige situatie. Deze situatie verdient dan ook de voorkeur boven de voorgestelde situatie waarin sprake is van beperkte vaartijden. Dit is de conclusie van het Wetenschapswinkelrapport 'De Bergsche Maasveren anno 2001', dat is opgesteld door onderzoekers van Wageningen Universiteit op verzoek van de Vereniging Bergsche Maasveren. Het rapport wordt woensdag 20 februari besproken in een openbare vergadering van deze vereniging in Drongelen en zal worden ingebracht in het advies aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, die over de toekomst van de veren zal beslissen.

De Vereniging Bergsche Maasveren heeft de Wetenschapswinkel van Wageningen Universiteit en Researchcentrum verzocht om te bemiddelen bij een onderzoek naar de maatschappelijke betekenis van de veren Drongelen-Waalwijk, Dussen-Sprang-Capelle en Bern-Herpt. Achtergrond hierbij zijn de veranderingen die Rijkswaterstaat heeft voorgesteld: beperking van de vaartijden en invoering van tarieven. De aanleg van de Bergsche Maas in 1904 is van grote invloed geweest op het Land van Heusden en Altena. Een gebied met een hechte gemeenschap werd in tweeen gesplitst. Rijkswaterstaat heeft, conform een wettelijke regeling ter compensatie van de nadelen voor de bevolking, een aantal veren in de vaart gebracht waarmee de bewoners kosteloos ieder uur van de dag de nieuwe Maas konden oversteken. Later zijn twee bruggen aangelegd, de brug bij Heusden en de brug bij Keizersveer. In het kader van bezuinigingen wil Rijkswaterstaat nu _1 per (vracht)auto gaan heffen en de bedieningstijd verkorten, zodat enkele ochtend- en avonduren vervallen. Belangrijk argument hierbij is dat de bedrijfseconomische kosten niet opwegen tegen het maatschappelijk nut van de Maasveren. Student Koen Willems heeft daarom in het kader van een afstudeeropdracht Landgebruiksplanning en Regionale economie de maatschappelijke betekenis van de veren en de gevolgen van de bezuinigingsmaatregelen in kaart gebracht.