Gemeente Capelle a/d IJssel

Dualisering

Prof. mr. D.J. Elzinga, voorzitter van de staatscommissie dualisme en de lokale democratie, sprak op dinsdag 5 februari in het gemeentehuis van Capelle aan den IJssel over zijn visie op dualisering. Hierna kregen deelnemers van de bijeenkomst de gelegenheid om in workshops verder met elkaar over dit thema van gedachten te wisselen. De onderwerpen van de workshops waren: de positie en rol raadsgriffier; de relatie tussen het college en de gemeenteraad; de rol van de burgemeester en als laatste de burger en dualisering. Tijdens de evaluatie, die de heer Elzinga leidde, bleek dat de Capelse raads- en collegeleden en ambtenaren wel vertrouwen hebben in het nieuwe systeem.

Dualisering

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders ontvlechten. Dat is de kern van het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur. Op 7 maart 2002, de dag na de raadsverkiezingen, treedt de nieuwe wet in werking. De komende weken zult u regelmatig over dit onderwerp op de hoogte worden gehouden. Hieronder kunt u meer lezen over de toekomstige rol van de burgemeester.

Uit onderzoek blijkt dat burgers de burgemeester bij uitstek zien als 'de baas' van de gemeente. Dit beeld wordt versterkt door de vele representatieve taken die zij, omhangen met haar ambtsketen, verricht. Feitelijk besturen de gekozen volksvertegenwoordigers de stad. Al met al zijn de beleidsinhoudelijke kanten van het burgemeestersambt wat op de achtergrond geraakt. Met de nieuwe wet wordt daarom de positie van de burgemeester in het gemeentelijk bestuursstelsel verstevigd. Hoe? Dat leest u hieronder.

Allereerst zorgt de wet ervoor dat de burgemeester bij de vorming van het college wordt betrokken. De fractievoorzitters zijn namelijk verplicht om de burgemeester te informeren over de resultaten van de college-onderhandelingen. De burgemeester kan dan haar mening geven over de voorstellen voor het collegeprogramma.

College
Als voorzitter van het college krijgt de burgemeester nieuwe bevoegdheden. Zo kan zij tussen beide komen wanneer de eenheid van het collegebeleid op het spel staat. De burgemeester kan daarnaast zelf onderwerpen toevoegen aan de agenda van de collegevergadering. Ook kan zij tijdens de vergadering een eigen voorstel in bespreking brengen met betrekking tot een agenda-onderwerp. De burgemeester ziet er verder op toe dat het gemeentelijk beleid en de besluiten die daaruit voortvloeien tijdig zijn voorbereid, vastgesteld en uitgevoerd. Deze zorgplicht plaatst haar in de positie van algemeen coördinator van het gemeentelijk beleid.

Raad
Ook in de nieuwe situatie blijft de burgemeester voorzitter van de raad. Het is wel zaak dat zij in deze rol het belang van de raad niet minder zwaar laat wegen dan dat van het college. De burgemeester heeft namelijk ook een zekere verantwoordelijkheid om het invoeren van dualisering te ondersteunen, net als de cultuurverandering die daarbij hoort.

Evenwichtskunstenaar
Als voorzitter van raad en college moet de burgemeester handelen als een ware evenwichtskunstenaar. Deze positie geeft haar echter wel de mogelijkheid om het totale bestuurlijke proces binnen de gemeente in de gaten te houden. Enkele nieuwe taken zijn daarom uitdrukkelijk aan de burgemeester toegewezen. Het gaat daarbij vooral om de verhouding tussen de burger en het gemeentebestuur. Zo gaat de burgemeester toezicht houden op de kwaliteit van procedures op het gebied van burgerparticipatie. Denk hierbij aan de bekende inspraakprocedures of aan het uitwisselen van ideeën tussen burgers en gemeentebestuur. Daarnaast ziet de burgemeester toe op een zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften en van klachten door het gemeentebestuur. Benieuwd naar al deze contacten tussen burger en bestuur? Lees dan het burgerjaarverslag, dat de burgemeester jaarlijks zal uitbrengen.