Gemeente Hoogezand-Sappemeer

persberichten

(terug)

Hoogezand, 12 februari 2002 Persbericht 2002/16

College stelt voor: GFT anders inzamelen goed voor portemonnee en milieu

Het college van Burgemeester en Wethouders legt de gemeenteraad een pakket maatregelen voor om vanaf 1 januari 2003 over te gaan op een andere, meer flexibele, inzameling van Groente-, Fruit- en Tuinafval (GFT). De belangrijkste voordelen zijn dat het voor de burger goedkoper en voor het milieu beter is. De besparing bedraagt circa 14 per huishouden per jaar.

De andere manier van GFT inzamelen bestaat uit de volgende maatregelen:


- het aanmoedigen van het thuiscomposteren
Uit onderzoek blijkt dat 42% van de inwoners van laagbouwwoningen bereid is na invoering van Diftar te gaan thuiscomposteren. De schatting is dat er vraag is naar maximaal 4500 compostvaten. Het college is bereid gesubsidieerd vaten aan de inwoners aan te bieden. Er treedt een geschatte jaarlijkse reductie op van 1050 ton afval.


- gratis afgeven bij het AAP/composteerlocatie Sappemeer
Op dit moment is het afgeven van afval (waaronder ook GFT) door particulieren bij het Afval Aanbreng Punt (AAP) niet gratis. Sinds de invoering van het storttarief voor GFT is het aanbod met 36% gedaald. Nu wordt op jaarbasis gemiddeld 5500 m3 GFT gebracht. Het gratis mogen aanbieden (van uitsluitend composteerbare GFT) leidt naar verwachting weer tot een stijging tot een hoeveelheid van 8600 m3 per jaar. Aanvullend is het de bedoeling de openingstijden van de composteerlocatie in Sappemeer te verruimen (elke werkdag van 9.00-16.00 uur en elke zaterdag van 8.30-12.30 uur).


- wijkcontainers tuinafval

In overleg met de wijkverenigingen zullen er in het voor- en najaar containers van 20 m3 per stuk geplaatst worden voor het gratis afgeven van tuinafval. De schatting is dat 10 wijken van deze service gebruik zullen maken wat naar schatting per jaar 600 m3 zal opleveren.


- aan huis afhalen van grof tuinafval (takkenroutes)
Tot 1997 werden in Hoogezand-Sappemeer takkenroutes gereden. Grof tuinafval kon destijds na een telefonische aanmelding gratis worden gehaald. Het aanbod was te groot en de capaciteit te gering zodat besloten werd de service te stoppen. Op dit moment is voldoende capaciteit aanwezig om de service weer in te voeren. Mocht de vraag de capaciteit overtreffen, dan is het mogelijk een eigen bijdrage in te voeren voor burgers die meer dan een nader te bepalen aantal malen per jaar van de service gebruikmaken. De verwachting is dat deze service per jaar 100 ton afval zal opleveren.


- gratis tuinafval versnipperen (aan huis)
Versnipperd tuinafval kan dienen als onkruidremmende bodembedekker. Gemeentelijke medewerkers of medewerkers van de Trio-bedrijven kunnen deze service gaan bieden. Verwacht wordt dat het jaarlijks om 100 ton tuinafval zal gaan dat versnipperd wordt.


- introductie van een schillenboer
Een klein deel van het organisch afval uit huishoudens is keukenafval (schillen, etensresten etc.) Een schillenboer kan voorzichtig geschat per jaar 300 ton keukenafval ophalen.


- stopzetten van de huidige manier van GFT inzamelen per minicontainer

Als gevolg van alle genoemde maatregelen en de invoering van Diftar zal het aanbod van GFT in minicontainers dalen van 4150 ton tot 665 ton per jaar. Het is mogelijk dat de maatregelen onderling elkaar nog verder zullen versterken zodat er nog minder GFT zal overblijven. Het huis-aan-huis ophalen van GFT is daardoor te kostbaar in verhouding tot de opbrengst.

Samenhang

Deze andere manier van inzamelen houdt nauw verband met de invoering van Diftar. Daarover nam de gemeenteraad al in december 1999 een besluit. Vanaf 1 januari 2003 is de afvalstoffenheffing (deels) afhankelijk van het aantal ledigingen van de grijze minicontainer (laagbouw) of het aantal malen dat er van de ondergrondse container wordt gebruikgemaakt (hoogbouw).

In het voorstel dat nu aan de orde is, staat dat restafval voortaan wekelijks wordt opgehaald in plaats van om de twee weken. Dat biedt betere mogelijkheden om volle containers aan te bieden. Als een gevolg van Diftar kost een halfvolle container de burger evenveel als een volledig gevulde container. Door de mogelijkheid te scheppen wekelijks de container aan te bieden neemt de kans toe om een volle container aan te kunnen bieden.

In de raadscommissie ROMB (Ruimtelijke Ordening, Milieu en Beheer) op woensdag 13 februari 2002 zal het voorstel worden besproken. De gemeenteraad neemt in de vergadering van dinsdag 26 februari 2002 een besluit.

Aanvullende voorstellen

Het college heeft twee andere voorstellen gedaan op milieugebied die ook worden besproken in de raadscommissie ROMB. Het gaat om de aanschaf van een weegbrug voor het Afval Aanbreng Punt en de tarieven voor de afvalstoffenheffing gedurende de proefperiode. In het laatste geval gaat het om een informatieve notitie.

Weegbrug

De weegbrug is nodig als de raad besluit om kleine hoeveelheden bouw- en sloopafval van particulieren en bedrijven, en huishoudelijk bedrijfsafval, op het AAP te accepteren. Omdat deze afvalstromen tegen een kostendekkend tarief verwerkt moeten worden is het nodig om de soort en hoeveelheid afval te kunnen bepalen. Het principe geldt dat de vervuiler betaalt.

Proefperiode Diftar

Waarschijnlijk zal in mei 2002 een proefperiode Diftar van start gaan. Dat betekent dat inwoners proefrekeningen zullen ontvangen om te testen of de chips en de uitleesapparatuur goed functioneren evenals de administratieve verwerking die daarop moet volgen. De notitie bevat een aantal varianten voor proeftarieven. Het zijn indicatieve tarieven die in 2002 voor de burgers geen financiële gevolgen hebben. Het college neemt hierover een beslissing na een reactie van de raadscommissie ROMB.

Voortgang Diftar-project


- De chips op de minicontainers zijn vrijwel allemaal geïnstalleerd. De operatie is goed verlopen.


- De aanleg van de ondergrondse containers bij de hoogbouw wordt op dit moment technisch voorbereid. Het gaat om ongeveer 80 containers.


- De ondergrondse containers voor glas, papier en textiel op 14 drukbezochte locaties zijn een groot succes. De containers moeten beduidend vaker worden geleegd dan vooraf was becijferd. Dit gaat niet ten koste van de hoeveelheid afval die door de Trio-bedrijven aan huis wordt opgehaald.

(top)