Gemeente Hoogezand-Sappemeer
persberichten
(terug)
Hoogezand, 12 februari 2002 Persbericht
2002/16
College stelt voor: GFT anders inzamelen goed voor portemonnee en
milieu
Het college van Burgemeester en Wethouders legt de gemeenteraad een
pakket maatregelen voor om vanaf 1 januari 2003 over te gaan op een
andere, meer flexibele, inzameling van Groente-, Fruit- en Tuinafval
(GFT). De belangrijkste voordelen zijn dat het voor de burger
goedkoper en voor het milieu beter is. De besparing bedraagt circa 14
per huishouden per jaar.
De andere manier van GFT inzamelen bestaat uit de volgende
maatregelen:
- het aanmoedigen van het thuiscomposteren
Uit onderzoek blijkt dat 42% van de inwoners van laagbouwwoningen
bereid is na invoering van Diftar te gaan thuiscomposteren. De
schatting is dat er vraag is naar maximaal 4500 compostvaten. Het
college is bereid gesubsidieerd vaten aan de inwoners aan te bieden.
Er treedt een geschatte jaarlijkse reductie op van 1050 ton afval.
- gratis afgeven bij het AAP/composteerlocatie Sappemeer
Op dit moment is het afgeven van afval (waaronder ook GFT) door
particulieren bij het Afval Aanbreng Punt (AAP) niet gratis. Sinds de
invoering van het storttarief voor GFT is het aanbod met 36% gedaald.
Nu wordt op jaarbasis gemiddeld 5500 m3 GFT gebracht. Het gratis mogen
aanbieden (van uitsluitend composteerbare GFT) leidt naar verwachting
weer tot een stijging tot een hoeveelheid van 8600 m3 per jaar.
Aanvullend is het de bedoeling de openingstijden van de
composteerlocatie in Sappemeer te verruimen (elke werkdag van
9.00-16.00 uur en elke zaterdag van 8.30-12.30 uur).
- wijkcontainers tuinafval
In overleg met de wijkverenigingen zullen er in het voor- en najaar
containers van 20 m3 per stuk geplaatst worden voor het gratis afgeven
van tuinafval. De schatting is dat 10 wijken van deze service gebruik
zullen maken wat naar schatting per jaar 600 m3 zal opleveren.
- aan huis afhalen van grof tuinafval (takkenroutes)
Tot 1997 werden in Hoogezand-Sappemeer takkenroutes gereden. Grof
tuinafval kon destijds na een telefonische aanmelding gratis worden
gehaald. Het aanbod was te groot en de capaciteit te gering zodat
besloten werd de service te stoppen. Op dit moment is voldoende
capaciteit aanwezig om de service weer in te voeren. Mocht de vraag de
capaciteit overtreffen, dan is het mogelijk een eigen bijdrage in te
voeren voor burgers die meer dan een nader te bepalen aantal malen per
jaar van de service gebruikmaken. De verwachting is dat deze service
per jaar 100 ton afval zal opleveren.
- gratis tuinafval versnipperen (aan huis)
Versnipperd tuinafval kan dienen als onkruidremmende bodembedekker.
Gemeentelijke medewerkers of medewerkers van de Trio-bedrijven kunnen
deze service gaan bieden. Verwacht wordt dat het jaarlijks om 100 ton
tuinafval zal gaan dat versnipperd wordt.
- introductie van een schillenboer
Een klein deel van het organisch afval uit huishoudens is keukenafval
(schillen, etensresten etc.) Een schillenboer kan voorzichtig geschat
per jaar 300 ton keukenafval ophalen.
- stopzetten van de huidige manier van GFT inzamelen per
minicontainer
Als gevolg van alle genoemde maatregelen en de invoering van Diftar
zal het aanbod van GFT in minicontainers dalen van 4150 ton tot 665
ton per jaar. Het is mogelijk dat de maatregelen onderling elkaar nog
verder zullen versterken zodat er nog minder GFT zal overblijven. Het
huis-aan-huis ophalen van GFT is daardoor te kostbaar in verhouding
tot de opbrengst.
Samenhang
Deze andere manier van inzamelen houdt nauw verband met de invoering
van Diftar. Daarover nam de gemeenteraad al in december 1999 een
besluit. Vanaf 1 januari 2003 is de afvalstoffenheffing (deels)
afhankelijk van het aantal ledigingen van de grijze minicontainer
(laagbouw) of het aantal malen dat er van de ondergrondse container
wordt gebruikgemaakt (hoogbouw).
In het voorstel dat nu aan de orde is, staat dat restafval voortaan
wekelijks wordt opgehaald in plaats van om de twee weken. Dat biedt
betere mogelijkheden om volle containers aan te bieden. Als een gevolg
van Diftar kost een halfvolle container de burger evenveel als een
volledig gevulde container. Door de mogelijkheid te scheppen wekelijks
de container aan te bieden neemt de kans toe om een volle container
aan te kunnen bieden.
In de raadscommissie ROMB (Ruimtelijke Ordening, Milieu en Beheer) op
woensdag 13 februari 2002 zal het voorstel worden besproken. De
gemeenteraad neemt in de vergadering van dinsdag 26 februari 2002 een
besluit.
Aanvullende voorstellen
Het college heeft twee andere voorstellen gedaan op milieugebied die
ook worden besproken in de raadscommissie ROMB. Het gaat om de
aanschaf van een weegbrug voor het Afval Aanbreng Punt en de tarieven
voor de afvalstoffenheffing gedurende de proefperiode. In het laatste
geval gaat het om een informatieve notitie.
Weegbrug
De weegbrug is nodig als de raad besluit om kleine hoeveelheden bouw-
en sloopafval van particulieren en bedrijven, en huishoudelijk
bedrijfsafval, op het AAP te accepteren. Omdat deze afvalstromen tegen
een kostendekkend tarief verwerkt moeten worden is het nodig om de
soort en hoeveelheid afval te kunnen bepalen. Het principe geldt dat
de vervuiler betaalt.
Proefperiode Diftar
Waarschijnlijk zal in mei 2002 een proefperiode Diftar van start gaan.
Dat betekent dat inwoners proefrekeningen zullen ontvangen om te
testen of de chips en de uitleesapparatuur goed functioneren evenals
de administratieve verwerking die daarop moet volgen. De notitie bevat
een aantal varianten voor proeftarieven. Het zijn indicatieve tarieven
die in 2002 voor de burgers geen financiële gevolgen hebben. Het
college neemt hierover een beslissing na een reactie van de
raadscommissie ROMB.
Voortgang Diftar-project
- De chips op de minicontainers zijn vrijwel allemaal
geïnstalleerd. De operatie is goed verlopen.
- De aanleg van de ondergrondse containers bij de hoogbouw
wordt op dit moment technisch voorbereid. Het gaat om ongeveer 80
containers.
- De ondergrondse containers voor glas, papier en textiel op
14 drukbezochte locaties zijn een groot succes. De containers moeten
beduidend vaker worden geleegd dan vooraf was becijferd. Dit gaat niet
ten koste van de hoeveelheid afval die door de Trio-bedrijven aan huis
wordt opgehaald.
(top)