Gemeente Amsterdam
---
|
Verzelfstandiging goed voor gemeentelijke vervoerbedrijven
Verzelfstandiging goed voor gemeentelijke vervoerbedrijven
De meeste Openbaar Vervoerbedrijven in Nederland die zijn
verzelfstandigd zijn tevreden. Zij verkiezen op grond van hun
ervaringen een extern verzelfstandigd vervoerbedrijf boven het
vervoerbedrijf als onderdeel van de gemeente. De belangrijkste
argumenten hiervoor zijn dat het vervoerbedrijf beter werkt als
zelfstandige onderneming, waarbinnen de directie zelf verantwoordelijk
is voor de bedrijfsvoering en daardoor beter kan inspelen op nieuwe
ontwikkelingen. Daarnaast wordt de heldere rolverdeling tussen
opdrachtgever en opdrachtnemer als zeer positief ervaren. Dit blijkt
uit een onderzoek dat Cap Gemini Ernst & Young heeft uitgevoerd in
opdracht van de gemeente Amsterdam.
Het onderzoek is uitgevoerd bij zes voormalige gemeentelijke
bedrijven: Arnhem (Connexxion), Groningen (Arriva), Den Haag (HTM NV),
Novio NV (Nijmegen), Connex (Maastricht) en SDV (Dordrecht). Om een zo
breed en objectief beeld te krijgen van de verzelfstandigde
vervoerbedrijven zijn niet alleen de directeuren van de
vervoerbedrijven en de betrokken wethouders in het onderzoek
ondervraagd, maar ook de voorzitters van de ondernemingsraden.
Het algemene beeld is dat de ondervraagden positief zijn over de
verzelfstandiging van hun vervoerbedrijf.
Belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:
* Vrijwel alle respondenten zijn van mening dat de verzelfstandiging
goed is geweest voor het bedrijf.
* Veruit de meeste respondenten (89%) verkiezen op basis van hun
ervaringen een verzelfstandigd vervoerbedrijf boven een
gemeentelijke dienst.
* Na de verzelfstandiging wordt er meer marktconform gewerkt volgens
zestien van de achttien respondenten.
* De wijze waarop de externe verzelfstandiging tot stand kwam is
door 72% van de ondervraagden als positief ervaren. Over het
algemeen leidt openheid over het proces en de voorwaarden tot
grotere tevredenheid bij de respondenten.
* Twee OR-voorzitters zijn minder te spreken over hun
vervoerbedrijf. Maar de reden verschilt, zo vindt de één dat de
verzelfstandiging nog niet de financiële en beleidsruimte geeft om
marktconform te werken en is de ander met name sceptisch over de
omvang van het bedrijf. Die acht hij te klein om een goede basis
voor de toekomst te bieden.
* Bijna alle ondervraagden zijn van mening dat de beleidsvrijheid
van het vervoerbedrijf is toegenomen. Het duidelijkste voorbeeld
daarvan is volgens wethouders en directeuren dat er nu sprake is
van een contractrelatie met de gemeente en er geen bemoeienis meer
is met de bedrijfsvoering.
Wethouder B. Irik is verheugd over de resultaten van het onderzoek.
"Uit de ervaringen van andere steden blijkt dat een verzelfstandigd
vervoerbedrijf de beste voorwaarde is voor een efficiënt bedrijf, dat
marktconform kan werken en niet wordt gehinderd door de politiek als
het om de bedrijfsvoering gaat", aldus de wethouder.
Herbert Raat
^
-
© gemeente Amsterdam - 15-02-2002