Gemeente Amsterdam


---
|
Verzelfstandiging goed voor gemeentelijke vervoerbedrijven

Verzelfstandiging goed voor gemeentelijke vervoerbedrijven

De meeste Openbaar Vervoerbedrijven in Nederland die zijn verzelfstandigd zijn tevreden. Zij verkiezen op grond van hun ervaringen een extern verzelfstandigd vervoerbedrijf boven het vervoerbedrijf als onderdeel van de gemeente. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn dat het vervoerbedrijf beter werkt als zelfstandige onderneming, waarbinnen de directie zelf verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering en daardoor beter kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast wordt de heldere rolverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer als zeer positief ervaren. Dit blijkt uit een onderzoek dat Cap Gemini Ernst & Young heeft uitgevoerd in opdracht van de gemeente Amsterdam.

Het onderzoek is uitgevoerd bij zes voormalige gemeentelijke bedrijven: Arnhem (Connexxion), Groningen (Arriva), Den Haag (HTM NV), Novio NV (Nijmegen), Connex (Maastricht) en SDV (Dordrecht). Om een zo breed en objectief beeld te krijgen van de verzelfstandigde vervoerbedrijven zijn niet alleen de directeuren van de vervoerbedrijven en de betrokken wethouders in het onderzoek ondervraagd, maar ook de voorzitters van de ondernemingsraden.

Het algemene beeld is dat de ondervraagden positief zijn over de verzelfstandiging van hun vervoerbedrijf.

Belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:
* Vrijwel alle respondenten zijn van mening dat de verzelfstandiging goed is geweest voor het bedrijf.

* Veruit de meeste respondenten (89%) verkiezen op basis van hun ervaringen een verzelfstandigd vervoerbedrijf boven een gemeentelijke dienst.

* Na de verzelfstandiging wordt er meer marktconform gewerkt volgens zestien van de achttien respondenten.

* De wijze waarop de externe verzelfstandiging tot stand kwam is door 72% van de ondervraagden als positief ervaren. Over het algemeen leidt openheid over het proces en de voorwaarden tot grotere tevredenheid bij de respondenten.

* Twee OR-voorzitters zijn minder te spreken over hun vervoerbedrijf. Maar de reden verschilt, zo vindt de één dat de verzelfstandiging nog niet de financiële en beleidsruimte geeft om marktconform te werken en is de ander met name sceptisch over de omvang van het bedrijf. Die acht hij te klein om een goede basis voor de toekomst te bieden.

* Bijna alle ondervraagden zijn van mening dat de beleidsvrijheid van het vervoerbedrijf is toegenomen. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is volgens wethouders en directeuren dat er nu sprake is van een contractrelatie met de gemeente en er geen bemoeienis meer is met de bedrijfsvoering.

Wethouder B. Irik is verheugd over de resultaten van het onderzoek. "Uit de ervaringen van andere steden blijkt dat een verzelfstandigd vervoerbedrijf de beste voorwaarde is voor een efficiënt bedrijf, dat marktconform kan werken en niet wordt gehinderd door de politiek als het om de bedrijfsvoering gaat", aldus de wethouder.

Herbert Raat

^


-

© gemeente Amsterdam - 15-02-2002