AutoRai
15-2-2002
Nissan Revival Plan loopt voor op schema
Het herstel van autofabrikant Nissan verloopt voorspoediger dan
verwacht. Carlos Ghosn, president van Nissan, kondigde onlangs aan dat
de doelen van het Nissan Revival Plan al in maart 2002 gehaald zullen
zijn.
Dat is een jaar eerder dan gepland. Ghosn maakte meteen het nieuwe
bedrijfsplan bekend. Nissan 180 start in april dit jaar en eindigt in
fiscaal jaar 2004, eind maart 2005.
De naam Nissan 180 slaat terug op de drie doelen die het merk in de
komende drie jaar wil bereiken. De 1 staat voor de miljoen voertuigen
die Nissan in het fiscale jaar 2004 extra gaat verkopen (ten opzichte
van het fiscale jaar 2001 en onder redelijke macro-economische
omstandigheden). De 8 heeft betrekking op de winstmarge van de
operationele activiteiten.
In 2004 moet deze 8 procent bedragen, waarmee Nissan zich schaart bij
de meest succesvolle autofabrikanten wereldwijd. De 0 symboliseert het
streven van Nissan om in hetzelfde jaar schuldenvrij te zijn. Hiermee
wil Nissan de weg vrijmaken om weer te investeren.
Inkoopkosten verlagen
Ghosn lanceerde daarnaast het voornemen om de komende drie jaar nog
eens 15 procent te besparen op de inkoopkosten. Eerder al, onder het
Nissan Revival Plan, verlaagde Nissan zijn inkoopkosten met 20
procent. Ghosn: Dit hebben we bereikt met reeds bestaande modellen.
Omdat we vanaf 2002 veel nieuwe autos versneld introduceren,
profiteren we al vanaf de designfase van lagere kosten. Daarnaast
spelen gemeenschappelijke platforms en onderdelen, de vereenvoudiging
van processen en natuurlijk de verwachte extra verkopen een grote rol.
De topman maakte verder duidelijk dat Nissan kosten op het gebied van
onderzoek, ontwikkeling, distributie, productie en administratie
omlaag gaat brengen.
Nissan Revival Plan
Het Nissan Revival Plan zag in oktober 1999 het daglicht. De
achterliggende gedachte was het merk weer winstgevend te maken. De
inmiddels gerealiseerde doelstellingen waren een netto geconsolideerde
winst te boeken, een operationele winst van ten minste 4,5 procent te
behalen in het fiscale jaar 2002 en de netto geconsolideerde schuld in
datzelfde jaar niet meer dan 700 miljard yen (6 miljard euro ) te
laten bedragen.