AutoRai

15-2-2002

Chrysler PT Cruiser met common rail diesel

In het gamma van de Chrysler PT Cruiser is nu voor het eerst een moderne common rail turbodieselmotor opgenomen.

De geavanceerde nieuwe krachtbron heeft een cilinderinhoud van 2.2 liter en is het meest recente resultaat van de nauwe samenwerking tussen Chrysler en Mercedes-Benz. De PT Cruiser 2.2 CRD is de eerste compacte auto van Amerikaanse bodem die zowel beschikt over een vijfde deur als een dieselmotor. Daarmee komt deze uitvoering tegemoet aan specifieke vervoerswensen van Europese klanten. De krachtige en compacte motor levert onder de motorkap van de PT Cruiser uitstekende prestaties, maar is desondanks economisch in het gebruik.

Sportieve prestaties dankzij beproefde techniek De nieuwe dieselmotor met turbocompressor en variabele turbine wordt voor de PT Cruiser de tweede krachtbron, naast de reeds bekende 2.0 liter benzinemotor. De 2.2 CRD wordt gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD kan dankzij deze motor beschikken over een vermogen van 89kW/121pk bij 4200 toeren per minuut. Het maximum koppel bereikt tussen 1600 en 2600 toeren per minuut de indrukwekkende waarde van 300Nm, wat garant staat voor een soepele aanpassing van het vermogen aan het rijgedrag. Deze cijfers maken een topsnelheid mogelijk van 183 km/h en om uit stilstand te accelereren naar 100km/h heeft de PT Cruiser 2.2 CRD slechts 12,1 seconden nodig. Bij deze prestaties blijft het gecombineerd brandstofverbruik beperkt tot 6,9 liter per 100 kilometer. De dieselmotor van de PT Cruiser maakt in grote lijnen gebruik van dezelfde techniek als de beproefde Mercedes-Benz krachtbron waarvan hij is afgeleid. Zo zijn het motorblok, de cilinderkop en het brandstof-injectiesysteem ontwikkeld door Mercedes-Benz. De motor zoals deze in de PT Cruiser is toegepast maakt in tegenstelling tot de Mercedes-Benz krachtbron gebruik van balans-assen voor een trillingvrije loop en is dwars ingebouwd in het motorcompartiment. De productie van deze krachtbron vindt plaats in de Mercedes-Benz fabriek in het Duitse Stuttgart-Untertürkheim.

Twee uitvoeringen
DaimlerChrysler levert de PT Cruiser 2.2 CRD in twee verschillende uitvoeringen; Touring en Limited. Beide uitvoeringen zijn standaard bijzonder compleet uitgerust, met onder meer airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een met leder bekleed stuurwiel, lichtmetalen wielen, mistlampen en bumpers en sierlijsten in dezelfde kleur als de carrosserie. Ook elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels zijn standaard, evenals stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De PT Cruiser 2.2 CRD Touring is uitgerust met bekrachtigde schijfremmen op de voorwielen en trommelremmen op de achterwielen. Optioneel verkrijgbaar zijn bekrachtigde schijfremmen op alle wielen, gecombineerd met ABS en traction control. Op de Limited-versie is dit standaard, evenals verwarmbare voorstoelen en een elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Aan de standaarduitrusting van de Touring versie voegt de Limited bovendien nog mistlampen en met leder en velours afgewerkte stoelen toe.

Jeep® volgt Chrysler met CRD-motoren
De PT Cruiser 2.2 CRD is feitelijk de eerste auto van het merk Chrysler die ontwikkeld werd als gezamenlijk project van DaimlerChrysler. Ook de Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD, recentelijk op de markt geïntroduceerd, wordt aangedreven door een Common Rail Dieselmotor van Mercedes-Benz. Aan de ontwikkeling van dit model werd iets later begonnen, desondanks vond de marktintroductie een maand eerder plaats. De dieselversie van de PT Cruiser voorziet evenals die van de Grand Cherokee in de grote behoefte in markten waar de brandstofprijs tot een grote vraag naar dieselmotoren leidt.

De Chrysler PT Cruiser is sinds zijn introductie, wereldwijd een gewilde auto. Het is een even opvallende als praktische auto die met de toevoeging van de uitstekende nieuwe Common Rail Dieselmotor nu nog aantrekkelijker wordt, aldus Thomas Hausch, Executive Director Sales en Marketing, Chrysler International. Iedere consument heeft zowel rationele als emotionele redenen om een auto te kopen. De PT Cruiser ziet er geweldig uit en roept daardoor bij veel klanten precies die emotie op waardoor ze hem kopen. Deze praktische en economische motor zal bij onze klanten de juiste rationele motieven oproepen die ze nodig hebben om hun keuze te rechtvaardigen De PT Cruiser is een zeldzame combinatie van fraai design en gebruikersvriendelijkheid, voegt hij toe.

Functioneel interieur
Natuurlijk zal in eerste instantie vooral het uiterlijk van de PT Cruiser worden opgemerkt, maar het is ook de uitgekiende functionaliteit van het interieur die veelal de doorslag geeft. Zo kan de auto dankzij de neerklapbare, uitneembare achterzittingen in luttele tellen van een vijfpersoons- tot een eenpersoonsauto worden getransformeerd. Er zijn meer dan 25 configuraties mogelijk, waardoor de aanduiding Personalised Transport (PT) nog meer aan betekenis wint. De wijd openslaande portieren en achterklep, de in delen neerklapbare achterbank en de opbergvakken onder de stoelen dragen bij aan deze veelzijdigheid. Het hoge profiel van de PT Cruiser zorgt voor een hoge zitpositie en biedt de inzittenden bovendien veel comfort en ruimte.

De neerklapbare en gemakkelijk verwijderbare achterbank in combinatie met een multifunctionele hoedenplank, zorgt ervoor dat de laadruimte van de PT Cruiser ongekende mogelijkheden biedt. Een vlakke laadvloer met een lengte van maar liefst 2,44 meter behoort tot die mogelijkheden, evenals een totaal laadvolume van ruim 1,8 m³. In luttele minuten kan de PT Cruiser worden getransformeerd van een eenpersoons voertuig, tot een auto waarin vijf inzittenden een comfortabele plaats vinden.

Het esthetische interieur van de PT Cruiser voldoet aan de verwachtingen die de vormen van het exterieur oproepen. Voor mensen met een actieve levensstijl biedt hij unieke praktische mogelijkheden, aldus Jeff Godshall, verantwoordelijk voor het interieurdesign van de auto.

Hedendaagse en nostalgische details domineren het interieur van de PT Cruiser. De instrumenten, opmaakspiegeltjes in de zonnekleppen, het stuur en de ronde ventilatoren hebben zonder uitzondering een karakteristieke vormgeving. Ook de afwerking van de deurpanelen, fijnzinnige spaken in het stuur en diverse verchroomde elementen doen de voorvaders van de PT Cruiser eer aan. Op de ronde claxon valt het gevleugelde Chrysler-logo op.

Verder vallen in het interieur diverse ingenieuze en praktische voorzieningen op. Zo is de laadruimte voorzien van een handige 12-volt aansluiting en kan de neerklapbare passagiersstoel ook dienen als tafel. De achterbank is voorzien van wieltjes, waardoor verwijderen in een handomdraai kan geschieden. Tenslotte kan de hoedenplank in vier verschillende standen worden bevestigd, of desgewenst worden verwijderd. Deze kan bij een geopende achterklep ook naar buiten worden geklapt, om aldus dienst te doen als picknicktafel.

Veel rijplezier
De carrosserie van de PT Cruiser kent een buitengewoon stijve structuur, die bovendien wordt versterkt door extra sterk staal. De plaatsing van de veerophangpunten, de torsiestijfheid van de carrosserie en de verfijnde afstelling van de vering dragen bij aan het rijcomfort, door geluid en trillingen te dempen en het overhellen van de carrosserie te beperken. De PT Cruiser staat bekend om zijn vele plezierige eigenschappen en soepele rijgedrag. Dankzij de onafhankelijke McPherson wielophanging en de starre achteras met schroefveren heeft de auto een zeer direct stuurgedrag. De achteras wordt bovendien met reactiearmen en een uniek Watt-stangenstelsel zowel in lengte- als dwarsrichting op zijn plaats gehouden. Europese versies van de PT Cruiser beschikken over aangepaste vering en extra stabiliteit in combinatie met een andere kwaliteit banden. Hiermee voldoet de auto aan de eisen die de specifieke Europese omstandigheden (hogere snelheden) en bestuurders aan ieder voertuig stellen.

Het voertuig beschikt over geventileerde remschijven op de voorwielen, in combinatie met trommelremmen op de achterwielen. Het solide uitgevoerde, ruim bemeten remsysteem garandeert een duurzaam soepele werking en een vlotte pedaalresponse. Schijfremmen rondom in combinatie met een antiblokkeersysteem en tractiecontrole zijn standaard op de Limited Edition en als optie leverbaar op de Touring. In combinatie met ABS wordt bovendien elektronische remkrachtverdeling geleverd, een systeem dat de remkracht aanpast aan het gewicht van de auto en de toestand van de weg. De tractiecontrole voorkomt het doorslippen van de voorwielen tijdens het accelereren. Het systeem is vooral effectief wanneer een van de wielen zich op een gladde ondergrond bevindt en er vanuit stilstand wordt weggereden. Onder de 60 km/h treedt het systeem automatisch in werking, maar de bestuurder kan de tractieregeling desgewenst met een knop uitschakelen.

Veiligheid
Bij de ontwikkeling van de PT Cruiser stonden de veiligheidsaspecten voorop. Hoewel de auto de authentieke verschijning heeft van Amerikaanse autos uit het verleden, staan de veiligheid en bescherming van inzittenden op een hoog en actueel niveau. Alle zitplaatsen zijn voorzien van driepuntsgordels, waarmee dit de eerste Chrysler is die deze bescherming ook op de middelste zitplaats achterin heeft. De voorste zitplaatsen zijn bovendien uitgerust met gordelspanners en een progressief gordelsysteem. Ook vergrendelbare en verstelbare hoofdsteunen voor alle zitplaatsen behoren tot de standaarduitrusting. De tweede generatie airbags voor de bestuurder en voorpassagier worden gecompleteerd door zijairbags in de stoelen. Ook zonder deze veiligheidsvoorziening voldoet de PT Cruiser aan alle Europese veiligheidsnormen voor aanrijdingen van opzij.

De Sentry Key startonderbreker maakt het vrijwel onmogelijk om de motor te starten zonder de daarvoor bestemde sleutel. De afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling is voorzien van een veiligheidscode. Tenslotte is de PT Cruiser uitgerust met een startblokkering die verhindert dat de motor wordt gestart terwijl het koppelingspedaal niet ingedrukt is.

Verkoopcijfers
De Chrysler PT Cruiser heeft zowel in thuismarkt de Verenigde Staten als in buitenlandse markten voor opzienbare verkoopcijfers gezorgd. Sinds de introductie werden wereldwijd ruim 310.000 PT Cruisers verkocht, waarvan 47.000 buiten de Verenigde Staten. Vorig jaar verkocht Chrysler maar liefst 1.800 exemplaren van de PT Cruiser in Nederland.

We weten dat veel van onze klanten hebben gewacht op de komst van een PT Cruiser met dieselmotor. Er is wereldwijd veel vraag naar en we verwachten dat vooral de internationale verkopen dit jaar zullen stijgen, nu deze motor is opgenomen in het leveringsprogramma, aldus Thomas Hausch.

Prijzen
De PT Cruiser 2.2 CRD staat dit voorjaar bij de Nederlandse Chrysler-dealers. De Touring versie kost 27.970,-. De Limited uitvoering staat op de prijslijst voor een bedrag van 31.785,-.