AutoRai

15-2-2002

Smart crossblade klaar voor productie

Slechts één jaar na de presentatie van de conceptcar op de Autosalon van Genève, zal smart volgende maand op dezelfde locatie de productierijpe smart crossblade onthullen.

Deze volledig open tweezitter wordt de komende jaren met een maximum oplage van 2.000 exemplaren geproduceerd. Om het exclusieve karakter te benadrukken, wordt de serie genummerd.
De smart crossblade werd ontwikkeld in een periode van één jaar. Dit is opnieuw een bewijs van het potentieel van ons concept en een nieuwe stap in de richting van de uitbreiding van ons productengamma. Deze lancering onderstreept de kracht van ons merk, die niet alleen rust op het functionele aspect, maar ook op de levenslust. Deze kracht is duidelijk aanwezig bij de crossblade. Door de vele enthousiaste reacties op de conceptcar vorig jaar in Genève, hebben we besloten dit voertuig aan onze klanten aan te bieden, zegt Andreas Renschler, algemeen directeur van MCC smart.
De smart crossblade is uitgerust met de SUPREX turbo-motor, bekend uit de city-coupé en cabrio. Door een aanpassing van de electronica werd het vermogen opgevoerd naar 52kW (70pk). De maximale snelheid bedraagt 135km/u (electronische begrenzing), het maximale koppel 100Nm. De 195/40 R16 banden voor en 215/35 R16 banden achter zijn gemonteerd op lichtmetalen driespaaksvelgen.

Philipp Schiemer, directeur Marketing & Sales bij MCC smart: Met de smart crossblade richten wij ons tot een exclusieve groep klanten die veel belang hechten aan hun individuele vrijheid en aan hun onafhankelijkheid. Geen andere fabrikant biedt op dit moment een seriemodel aan dat kan worden vergeleken met de smart crossblade, een auto die enkele kenmerken van de buggies van vroeger overneemt. Dat maakt de smart crossblade uniek.
De crossblade heeft geen dak, geen deuren en geen klassieke voorruit. De passagiers van de smart crossblade zitten onder de blote hemel, alleen beschermd door een kleine transparante windbescherming op het dashboard. De TRIDION veiligheidskooi is op verschillende punten versterkt en in plaats van volledige portieren is de smart uitgerust met scharnierende stalen veiligheidsbalken.
Bovenop de versterkingen van de bodem en van de voor- en achterstijlen, verleent de rolbeugel de nodige stijfheid aan de carrosserie. De smart crossblade beschikt over dezelfde veiligheidsvoorzieningen als de smart cabrio en de city-coupé. De sportieve tweezitter is bovendien uitgerust met veiligheidsgordels voorzien van gordelspanners, gordelkracht-begrenzing en fullsize airbags voor bestuurder en passagier.
De TRIDION veiligheidskooi van de smart crossblade is bekleed met grijze kunststof elementen ter hoogte van de rolbeugel, de achterstijl en de instapdrempels. De bodypanels zijn uitgevoerd in een exclusieve kleur die de naam jet black heeft meegekregen. Van binnen wordt de toon gezet door het dashboard en de stoelen die zijn bekleed met een waterbestendige, vuurrode kunststof. Het stuur en de versnellingspook zijn met leder bekleed.

Dr. Helmut Wawra, directeur Development & Design bij MCC smart: De smart crossblade is ontdaan van alles wat de inzittenden normaal gezien beschermt tegen wind en slechte weersomstandigheden. Dit model, dat werd gereduceerd tot het essentiële, mikt op mooi weer en een goed humeur. Het is vergelijkbaar met een motor op vier wielen. De smart crossblade is in Nederland beschikbaar vanaf juni 2002, tegen een consumentenprijs van 32.942. De auto kan vanaf 5 maart besteld worden bij de smart Centers.