AutoRai
15-2-2002
Smart crossblade klaar voor productie
Slechts één jaar na de presentatie van de conceptcar op de Autosalon
van Genève, zal smart volgende maand op dezelfde locatie de
productierijpe smart crossblade onthullen.
Deze volledig open tweezitter wordt de komende jaren met een maximum
oplage van 2.000 exemplaren geproduceerd. Om het exclusieve karakter
te benadrukken, wordt de serie genummerd.
De smart crossblade werd ontwikkeld in een periode van één jaar. Dit
is opnieuw een bewijs van het potentieel van ons concept en een nieuwe
stap in de richting van de uitbreiding van ons productengamma. Deze
lancering onderstreept de kracht van ons merk, die niet alleen rust op
het functionele aspect, maar ook op de levenslust. Deze kracht is
duidelijk aanwezig bij de crossblade. Door de vele enthousiaste
reacties op de conceptcar vorig jaar in Genève, hebben we besloten dit
voertuig aan onze klanten aan te bieden, zegt Andreas Renschler,
algemeen directeur van MCC smart.
De smart crossblade is uitgerust met de SUPREX turbo-motor, bekend uit
de city-coupé en cabrio. Door een aanpassing van de electronica werd
het vermogen opgevoerd naar 52kW (70pk). De maximale snelheid bedraagt
135km/u (electronische begrenzing), het maximale koppel 100Nm. De
195/40 R16 banden voor en 215/35 R16 banden achter zijn gemonteerd op
lichtmetalen driespaaksvelgen.
Philipp Schiemer, directeur Marketing & Sales bij MCC smart: Met de
smart crossblade richten wij ons tot een exclusieve groep klanten die
veel belang hechten aan hun individuele vrijheid en aan hun
onafhankelijkheid. Geen andere fabrikant biedt op dit moment een
seriemodel aan dat kan worden vergeleken met de smart crossblade, een
auto die enkele kenmerken van de buggies van vroeger overneemt. Dat
maakt de smart crossblade uniek.
De crossblade heeft geen dak, geen deuren en geen klassieke voorruit.
De passagiers van de smart crossblade zitten onder de blote hemel,
alleen beschermd door een kleine transparante windbescherming op het
dashboard. De TRIDION veiligheidskooi is op verschillende punten
versterkt en in plaats van volledige portieren is de smart uitgerust
met scharnierende stalen veiligheidsbalken.
Bovenop de versterkingen van de bodem en van de voor- en
achterstijlen, verleent de rolbeugel de nodige stijfheid aan de
carrosserie. De smart crossblade beschikt over dezelfde
veiligheidsvoorzieningen als de smart cabrio en de city-coupé. De
sportieve tweezitter is bovendien uitgerust met veiligheidsgordels
voorzien van gordelspanners, gordelkracht-begrenzing en fullsize
airbags voor bestuurder en passagier.
De TRIDION veiligheidskooi van de smart crossblade is bekleed met
grijze kunststof elementen ter hoogte van de rolbeugel, de achterstijl
en de instapdrempels. De bodypanels zijn uitgevoerd in een exclusieve
kleur die de naam jet black heeft meegekregen. Van binnen wordt de
toon gezet door het dashboard en de stoelen die zijn bekleed met een
waterbestendige, vuurrode kunststof. Het stuur en de versnellingspook
zijn met leder bekleed.
Dr. Helmut Wawra, directeur Development & Design bij MCC smart: De
smart crossblade is ontdaan van alles wat de inzittenden normaal
gezien beschermt tegen wind en slechte weersomstandigheden. Dit model,
dat werd gereduceerd tot het essentiële, mikt op mooi weer en een goed
humeur. Het is vergelijkbaar met een motor op vier wielen. De smart
crossblade is in Nederland beschikbaar vanaf juni 2002, tegen een
consumentenprijs van 32.942. De auto kan vanaf 5 maart besteld worden
bij de smart Centers.