European Commission

IP/02/263

Brussel, 15 februari 2002

Commissie keurt acquisitie van Royal Canin door Masterfoods goed onder voorwaarden

De Europese Commissie heeft de voorgenomen acquisitie van het Franse honden- en kattenvoerbedrijf Royal Canin SA. door Masterfoods Holding, een Franse dochteronderneming van het Amerikaanse Mars Inc., onder voorwaarden goedgekeurd. Mars heeft zich ertoe verbonden voor geheel Europa zijn activiteiten die betrekking hebben op vijf van de gefuseerde honden- en kattenvoermerken van het concern, meer bepaald Advance, Premium, Royal Chien, Playdog en Brekkies, van de hand te doen samen met twee grote productiefabrieken in La Chappelle en Moulin, respectievelijk in het centrum (Loir-et-Cher) en het zuidwesten van Frankrijk, alsook alle andere activa die betrekking hebben op de afgestoten activiteiten. De concentratie mag niet tot uitvoering worden gebracht zolang niet aan de voorwaarden is voldaan.

Mars is een particuliere fabrikant van snacks, roomijs, honden- en kattenvoer en verschillende andere producten. Het hoofdkwartier ervan bevindt zich in Virginia (VS). Masterfoods Holding is een volledige Franse dochteronderneming die in 2000 werd opgericht. De honden- en kattenvoermerken van Mars omvatten Pedigree, Advance, Cesar, Whiskas en Sheba, die wereldwijd worden verkocht, en nationale/regionale merken zoals Canigou en Brekkies.

Royal Canin is de hoofdleverancier van droge, bereide honden- en kattenvoerproducten. Het hoofdkwartier ervan bevindt zich in Frankrijk en de onderneming is in Parijs ter beurze genoteerd. Royal Canin heeft haar merkactiviteiten voornamelijk ontwikkeld via verkoop in gespecialiseerde verkooppunten in de gehele Europese Unie.

Uit het onderzoek van de Commissie is gebleken dat de markten voor droge, bereide honden- en kattenvoerproducten nog steeds nationaal zijn wegens aanmerkelijke verschillen tussen de lidstaten wat betreft aankooppatronen, marktstructuren en marketingstrategieën.

Na een onderzoek van de transactie dat zes weken in beslag nam, zijn mededingingsbezwaren aan het licht gekomen in de Franse hondenvoermarkt en in de hondenvoer- en kattenvoermarkten in Duitsland inzonderheid met betrekking tot de snelgroeiende markten voor droge producten. Op die markten zijn verschillende grote spelers actief, onder meer Nestlé, Procter and Gamble en Colgate Palmolive, een aantal kleinere nichespelers alsook aanbieders van huismerkproducten. De producten worden afgezet via traditionele kruidenierszaken alsook via een grotere groep gespecialiseerde verkooppunten, inclusief dierenwinkels, tuincentra, doe-het-zelf-zaken, kwekers en dierenartsen.

In Frankrijk is Royal Canin de duidelijke marktleider. Het bedrijf nam ongeveer een derde van alle verkoop van droge bereide hondenvoerproducten voor zijn rekening in 2000. Zonder corrigerende maatregelen zou de fusie deze leidende positie aanzienlijk hebben versterkt en hebben geleid tot zeer hoge marktaandelen in gespecialiseerde verkooppunten. De verbintenis om de activiteiten die verband houden met de merken Advance, Premium, Royal Chien, en Playdog van de hand te doen, zullen de marktpositie afbouwen tot onder het oorspronkelijke niveau van Royal Canin in Frankrijk. Drie van die merken behoorden tot de tien best verkopende producten in 2000.

In Duitsland zou de overlapping tussen die twee sterke spelers zich voordoen in gespecialiseerde verkooppunten, hetgeen zou leiden tot zeer hoge totale marktaandelen inzonderheid voor droge kattenvoerproducten. Voor droog hondenvoer zal de afstoting van de merken Advance, Premium en Playdog de totale marktaandelen terugdringen tot onder de niveaus vanaf welke mededingingsbezwaren ontstaan. Met betrekking tot droge kattenvoerproducten biedt de afstoting van Brekkies, het derde grootste individuele merk van droog kattenvoer in 2000, samen met de andere afgestoten activa de verwerver ruime kansen om de gefuseerde onderneming te beconcurreren.

De afgestoten activa omvatten merken die het gehele kwaliteitsspectrum bestrijken en bieden de koper voldoende kritische massa. Aangezien strikte voorwaarden garanderen dat een voldoende sterke koper die activa zal kunnen integreren in zijn eigen merkenstrategie en ze verder ontwikkelen, heeft de Commissie geconcludeerd dat de corrigerende maatregelen volstaan om de mededingingsbezwaren die tijdens het onderzoek aan het licht kwamen, weg te nemen.

De Commissie heeft de gevolgen van de acquisitie alleen onderzocht voor de Europese Unie en gezien honden- en kattenvoerproducten zijn uitgesloten van de toepassing van de EER-Overeenkomst tussen de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.