European Commission
IP/02/263
Brussel, 15 februari 2002
Commissie keurt acquisitie van Royal Canin door Masterfoods goed onder
voorwaarden
De Europese Commissie heeft de voorgenomen acquisitie van het Franse
honden- en kattenvoerbedrijf Royal Canin SA. door Masterfoods Holding,
een Franse dochteronderneming van het Amerikaanse Mars Inc., onder
voorwaarden goedgekeurd. Mars heeft zich ertoe verbonden voor geheel
Europa zijn activiteiten die betrekking hebben op vijf van de
gefuseerde honden- en kattenvoermerken van het concern, meer bepaald
Advance, Premium, Royal Chien, Playdog en Brekkies, van de hand te
doen samen met twee grote productiefabrieken in La Chappelle en
Moulin, respectievelijk in het centrum (Loir-et-Cher) en het
zuidwesten van Frankrijk, alsook alle andere activa die betrekking
hebben op de afgestoten activiteiten. De concentratie mag niet tot
uitvoering worden gebracht zolang niet aan de voorwaarden is voldaan.
Mars is een particuliere fabrikant van snacks, roomijs, honden- en
kattenvoer en verschillende andere producten. Het hoofdkwartier ervan
bevindt zich in Virginia (VS). Masterfoods Holding is een volledige
Franse dochteronderneming die in 2000 werd opgericht. De honden- en
kattenvoermerken van Mars omvatten Pedigree, Advance, Cesar, Whiskas
en Sheba, die wereldwijd worden verkocht, en nationale/regionale
merken zoals Canigou en Brekkies.
Royal Canin is de hoofdleverancier van droge, bereide honden- en
kattenvoerproducten. Het hoofdkwartier ervan bevindt zich in Frankrijk
en de onderneming is in Parijs ter beurze genoteerd. Royal Canin heeft
haar merkactiviteiten voornamelijk ontwikkeld via verkoop in
gespecialiseerde verkooppunten in de gehele Europese Unie.
Uit het onderzoek van de Commissie is gebleken dat de markten voor droge, bereide honden- en kattenvoerproducten nog steeds nationaal zijn wegens aanmerkelijke verschillen tussen de lidstaten wat betreft aankooppatronen, marktstructuren en marketingstrategieën.
Na een onderzoek van de transactie dat zes weken in beslag nam, zijn
mededingingsbezwaren aan het licht gekomen in de Franse
hondenvoermarkt en in de hondenvoer- en kattenvoermarkten in Duitsland
inzonderheid met betrekking tot de snelgroeiende markten voor droge
producten. Op die markten zijn verschillende grote spelers actief,
onder meer Nestlé, Procter and Gamble en Colgate Palmolive, een aantal
kleinere nichespelers alsook aanbieders van huismerkproducten. De
producten worden afgezet via traditionele kruidenierszaken alsook via
een grotere groep gespecialiseerde verkooppunten, inclusief
dierenwinkels, tuincentra, doe-het-zelf-zaken, kwekers en
dierenartsen.
In Frankrijk is Royal Canin de duidelijke marktleider. Het bedrijf nam
ongeveer een derde van alle verkoop van droge bereide
hondenvoerproducten voor zijn rekening in 2000. Zonder corrigerende
maatregelen zou de fusie deze leidende positie aanzienlijk hebben
versterkt en hebben geleid tot zeer hoge marktaandelen in
gespecialiseerde verkooppunten. De verbintenis om de activiteiten die
verband houden met de merken Advance, Premium, Royal Chien, en Playdog
van de hand te doen, zullen de marktpositie afbouwen tot onder het
oorspronkelijke niveau van Royal Canin in Frankrijk. Drie van die
merken behoorden tot de tien best verkopende producten in 2000.
In Duitsland zou de overlapping tussen die twee sterke spelers zich voordoen in gespecialiseerde verkooppunten, hetgeen zou leiden tot zeer hoge totale marktaandelen inzonderheid voor droge kattenvoerproducten. Voor droog hondenvoer zal de afstoting van de merken Advance, Premium en Playdog de totale marktaandelen terugdringen tot onder de niveaus vanaf welke mededingingsbezwaren ontstaan. Met betrekking tot droge kattenvoerproducten biedt de afstoting van Brekkies, het derde grootste individuele merk van droog kattenvoer in 2000, samen met de andere afgestoten activa de verwerver ruime kansen om de gefuseerde onderneming te beconcurreren.
De afgestoten activa omvatten merken die het gehele kwaliteitsspectrum bestrijken en bieden de koper voldoende kritische massa. Aangezien strikte voorwaarden garanderen dat een voldoende sterke koper die activa zal kunnen integreren in zijn eigen merkenstrategie en ze verder ontwikkelen, heeft de Commissie geconcludeerd dat de corrigerende maatregelen volstaan om de mededingingsbezwaren die tijdens het onderzoek aan het licht kwamen, weg te nemen.
De Commissie heeft de gevolgen van de acquisitie alleen onderzocht voor de Europese Unie en gezien honden- en kattenvoerproducten zijn uitgesloten van de toepassing van de EER-Overeenkomst tussen de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.