AutoRai
15-2-2002
Citroën dichter bij klant
Citroën heeft zojuist haar nieuwe internetsite aan de openbaarheid
prijsgegeven. Aan de bouw van de nieuwe site is vanaf zomer 2001
gewerkt door een projectteam van Citroën-medewerkers, ondersteund door
vooraanstaande internet- en contentbureaus.
De nieuwe site breekt met traditionele sites waar louter geïnformeerd
wordt en waar eenzijdig plaatjes getoond worden. Citroën introduceerde
de C5 in het voorjaar van 2001 met een eigen internetsite, waarmee het
merk goede ervaringen opdeed. Innovatief als Citroën als autofabrikant
is, vond ook de marketing-afdeling een geheel nieuwe wijze van
communicatie naar het publiek.
Eenrichtingsverkeer
De Citroën C5 maakte zichzelf niet alleen bekend met het motto ´Leer
mij kennen´, hij leerde ook de potentiële klanten kennen. Bezoekers
werden uitgenodigd zichzelf bekend te maken en Citroën te informeren
over hun wensen. Dit leverde nuttige informatie op en gaf inzicht in
de belangstelling voor uitvoeringen en motorisering. Ook het aanvragen
van een proefrit behoort tot de mogelijkheden. Al met al een
succesvolle strategie die nu ook voor de nieuwe Citroën C3 gevolgd
wordt. Het is deze vorm van interactie met consumenten die ook de
nieuwe site kenmerkt.
Mijn eigen Citroën
Citroën-rijders kunnen op de site met een eigen gebruikersnaam en
wachtwoord een eigen domein creëren (Mijn eigen Citroën) en een
virtueel paspoort opstellen voor hun auto en het onderhoud daarvan. In
de toekomst zullen extra diensten en aanbiedingen worden geboden.
Robert de Groot, Directeur Marketing: De ervaringen met de C5-site
hebben ons veel geleerd over onze klanten en over potentiële kopers.
Langs deze weg krijgen wij inzicht in hun wensen en voorkeuren. Zo
zien we al snel een enorme belangstelling voor de versies met
HDi-motoren. Veel kennis kon op subtiele wijze gebruikt worden, bij
proefritten bijvoorbeeld was muziek en snoepgoed naar de voorkeur van
de aanvrager aanwezig in de auto.
Internetactie in februari
Citroën gaat onmiddellijk nieuwe wegen bewandelen. Speciaal voor
internetbezoekers zal in de maand februari 2002 een aanbieding geldig
zijn op de Citroën Xsara (90 pk) 2.0 HDi VTR Coupé met een speciaal
internetpakket. Dit pakket bestaat uit: temperatuurgeregelde airco,
een warmtewerende voorruit en radio/cd-speler met bediening op het
stuur. Het gaat hierbij om in totaal 19 voertuigen, die centraal staan
opgeslagen en waarvan de chassisnummers ingevoerd zijn in een apart
onderdeel op de website. Dit gedeelte zal vanaf begin februari via de
nieuwe website van Citroën te zien zijn. Indien de klant via de
website zijn interesse toont in deze Xsara en deze vervolgens bestelt,
betaalt hij voor het internetpakket slechts 1. De totale
consumentenprijs komt daarmee op 20.256 (i.p.v. 22.025). Het
klantvoordeel bedraagt dus 1.769.
Informatief
Interactie is overigens niet het enige oogmerk van Citroën, er is
volop informatie te vergaren. Zo krijgt de rijke historie gepaste
aandacht, wordt het huidige modellenaanbod uitvoerig beschreven en
worden lopende acties belicht. Het relatiemagazine Dynamique zal on
line beschikbaar zijn en maandelijks nieuwe artikelen publiceren. Het
dealernetwerk is prominent aanwezig en occasions kunnen in de
zoekmachine van Auto Online geraadpleegd worden. Nieuw is Le Magasin,
een virtuele winkel waar artikelen en accessoires on line besteld
kunnen worden. Al het actuele nieuws over Citroën, zoals
modelwijzigingen, sportieve successen en verkoopresultaten, wordt
frequent op de site gepubliceerd. Met het in de lucht gaan van de
nieuwe site is het werk nog niet af. Er is veel werk verzet, zegt De
Groot daarover, maar klaar zijn we nog niet. Aan de Car Configurator
een functie waarmee bezoekers een model naar wens kunnen samenstellen
- wordt de laatste hand gelegd.