AutoRai

15-2-2002

Citroën dichter bij klant

Citroën heeft zojuist haar nieuwe internetsite aan de openbaarheid prijsgegeven. Aan de bouw van de nieuwe site is vanaf zomer 2001 gewerkt door een projectteam van Citroën-medewerkers, ondersteund door vooraanstaande internet- en contentbureaus.

De nieuwe site breekt met traditionele sites waar louter geïnformeerd wordt en waar eenzijdig plaatjes getoond worden. Citroën introduceerde de C5 in het voorjaar van 2001 met een eigen internetsite, waarmee het merk goede ervaringen opdeed. Innovatief als Citroën als autofabrikant is, vond ook de marketing-afdeling een geheel nieuwe wijze van communicatie naar het publiek.

Eenrichtingsverkeer
De Citroën C5 maakte zichzelf niet alleen bekend met het motto ´Leer mij kennen´, hij leerde ook de potentiële klanten kennen. Bezoekers werden uitgenodigd zichzelf bekend te maken en Citroën te informeren over hun wensen. Dit leverde nuttige informatie op en gaf inzicht in de belangstelling voor uitvoeringen en motorisering. Ook het aanvragen van een proefrit behoort tot de mogelijkheden. Al met al een succesvolle strategie die nu ook voor de nieuwe Citroën C3 gevolgd wordt. Het is deze vorm van interactie met consumenten die ook de nieuwe site kenmerkt.

Mijn eigen Citroën
Citroën-rijders kunnen op de site met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord een eigen domein creëren (Mijn eigen Citroën) en een virtueel paspoort opstellen voor hun auto en het onderhoud daarvan. In de toekomst zullen extra diensten en aanbiedingen worden geboden. Robert de Groot, Directeur Marketing: De ervaringen met de C5-site hebben ons veel geleerd over onze klanten en over potentiële kopers. Langs deze weg krijgen wij inzicht in hun wensen en voorkeuren. Zo zien we al snel een enorme belangstelling voor de versies met HDi-motoren. Veel kennis kon op subtiele wijze gebruikt worden, bij proefritten bijvoorbeeld was muziek en snoepgoed naar de voorkeur van de aanvrager aanwezig in de auto.

Internetactie in februari
Citroën gaat onmiddellijk nieuwe wegen bewandelen. Speciaal voor internetbezoekers zal in de maand februari 2002 een aanbieding geldig zijn op de Citroën Xsara (90 pk) 2.0 HDi VTR Coupé met een speciaal internetpakket. Dit pakket bestaat uit: temperatuurgeregelde airco, een warmtewerende voorruit en radio/cd-speler met bediening op het stuur. Het gaat hierbij om in totaal 19 voertuigen, die centraal staan opgeslagen en waarvan de chassisnummers ingevoerd zijn in een apart onderdeel op de website. Dit gedeelte zal vanaf begin februari via de nieuwe website van Citroën te zien zijn. Indien de klant via de website zijn interesse toont in deze Xsara en deze vervolgens bestelt, betaalt hij voor het internetpakket slechts 1. De totale consumentenprijs komt daarmee op 20.256 (i.p.v. 22.025). Het klantvoordeel bedraagt dus 1.769.

Informatief
Interactie is overigens niet het enige oogmerk van Citroën, er is volop informatie te vergaren. Zo krijgt de rijke historie gepaste aandacht, wordt het huidige modellenaanbod uitvoerig beschreven en worden lopende acties belicht. Het relatiemagazine Dynamique zal on line beschikbaar zijn en maandelijks nieuwe artikelen publiceren. Het dealernetwerk is prominent aanwezig en occasions kunnen in de zoekmachine van Auto Online geraadpleegd worden. Nieuw is Le Magasin, een virtuele winkel waar artikelen en accessoires on line besteld kunnen worden. Al het actuele nieuws over Citroën, zoals modelwijzigingen, sportieve successen en verkoopresultaten, wordt frequent op de site gepubliceerd. Met het in de lucht gaan van de nieuwe site is het werk nog niet af. Er is veel werk verzet, zegt De Groot daarover, maar klaar zijn we nog niet. Aan de Car Configurator een functie waarmee bezoekers een model naar wens kunnen samenstellen
- wordt de laatste hand gelegd.