AutoRai
15-2-2002
PSA Peugeot Citroën ziet omzet met 16,9% groeien
Frankrijks grootste autofabrikant, PSA Peugeot Citroën, heeft in 2001 een enorme progressie gemaakt. Bestuursvoorzitter Jean-Martin Folz maakte vandaag bekend dat alle verwachtingen overtroffen zijn.
Er werd zelfs een groei in omzet van 16,9% gerealiseerd tot 51,6
miljard euro. De winst van de groep bedroeg in 2001 bijna 1,7 miljard
euro.
Volgens verwachting zou PSA Peugeot Citroën in 2001 3 miljoen autos
verkopen, het werden er ruim 130.000 meer. En aangezien de groep aan
de kostenzijde opmerkzaam bleef, kon een nettowinst gerealiseerd
worden van 2,7 miljoen euro. Peugeot en Citroën zijn samen qua omvang
de tweede autofabrikant in Europa, en nummer één in het segment van
lichte bedrijfswagens.
Succesvolle lanceringen
Het jaar 2001 is voor PSA een jaar geweest van uitermate succesvolle
lanceringen. Citroën bracht haar C5 als Berline en Break, terwijl
Peugeot haar nieuwe 307 zelfs bekroond zag worden tot Auto van het
Jaar 2002. Gevoegd bij de aanhoudend goede verkopen van Citroën Xsara
Picasso en Peugeot 206, vormen deze introducties een verklaring voor
de enorme progressie die de groep heeft gerealiseerd. Bovendien doet
PSA goede zaken met haar modellen met HDi-motoren die in tal van
Europese markten een substantieel aandeel van de verkopen vormen. PSA
verkocht 11,3% meer autos en is met die groei een positieve
uitzondering in doorgaans gekrompen afzetmarkten.
Perspectief voor 2002
De directie van PSA houdt voor 2002 rekening met een stabiele tot
licht dalende markt. Gelet op de onzekere economische situatie
voorziet Folz ongeveer gelijkblijvende autoverkopen in Europa. Net als
in 2001 denkt de groep door te kunnen groeien waar andere fabrikanten
moeten inkrimpen. Folz verwacht in 2002 in totaal 3.250.000 autos te
verkopen en ook nu spelen nieuwkomers daarin een essentiële rol. De
merken lanceren in de loop van 2002 zes nieuwe modellen, waaronder de
Citroën C3 en de Peugeots 206 SW en 307 SW.