AutoRai

15-2-2002

PSA Peugeot Citroën ziet omzet met 16,9% groeien

Frankrijks grootste autofabrikant, PSA Peugeot Citroën, heeft in 2001 een enorme progressie gemaakt. Bestuursvoorzitter Jean-Martin Folz maakte vandaag bekend dat alle verwachtingen overtroffen zijn.

Er werd zelfs een groei in omzet van 16,9% gerealiseerd tot 51,6 miljard euro. De winst van de groep bedroeg in 2001 bijna 1,7 miljard euro.

Volgens verwachting zou PSA Peugeot Citroën in 2001 3 miljoen autos verkopen, het werden er ruim 130.000 meer. En aangezien de groep aan de kostenzijde opmerkzaam bleef, kon een nettowinst gerealiseerd worden van 2,7 miljoen euro. Peugeot en Citroën zijn samen qua omvang de tweede autofabrikant in Europa, en nummer één in het segment van lichte bedrijfswagens.

Succesvolle lanceringen
Het jaar 2001 is voor PSA een jaar geweest van uitermate succesvolle lanceringen. Citroën bracht haar C5 als Berline en Break, terwijl Peugeot haar nieuwe 307 zelfs bekroond zag worden tot Auto van het Jaar 2002. Gevoegd bij de aanhoudend goede verkopen van Citroën Xsara Picasso en Peugeot 206, vormen deze introducties een verklaring voor de enorme progressie die de groep heeft gerealiseerd. Bovendien doet PSA goede zaken met haar modellen met HDi-motoren die in tal van Europese markten een substantieel aandeel van de verkopen vormen. PSA verkocht 11,3% meer autos en is met die groei een positieve uitzondering in doorgaans gekrompen afzetmarkten.

Perspectief voor 2002
De directie van PSA houdt voor 2002 rekening met een stabiele tot licht dalende markt. Gelet op de onzekere economische situatie voorziet Folz ongeveer gelijkblijvende autoverkopen in Europa. Net als in 2001 denkt de groep door te kunnen groeien waar andere fabrikanten moeten inkrimpen. Folz verwacht in 2002 in totaal 3.250.000 autos te verkopen en ook nu spelen nieuwkomers daarin een essentiële rol. De merken lanceren in de loop van 2002 zes nieuwe modellen, waaronder de Citroën C3 en de Peugeots 206 SW en 307 SW.