AutoRai

14-2-2002

Europese autoverkopen dalen minder

De Europese autoverkopen in januari zijn ten opzichte van vorig jaar met 1,3 procent gedaald. Dat is minder dan waarmee men in de meeste voorspellingen voor het begin van dit jaar rekening hield.

De groeicijfers per land lopen uiteen van +13,1 procent voor Denemarken tot -18,8 procent in Portugal. Van de grote markten deed Groot-Brittannië het het beste. Daar werd een groei van +9,3 procent gerealiseerd. Frankrijk noteerde een plus van 0,6 procent, Duitsland bleef met 242.000 verkopen nagenoeg gelijk aan vorig jaar. In Italië daalde de markt met 8,8 procent. In Nederland stegen de personenautoverkopen iets, er werden 0,7 procent meer autos verkocht.

Zowel Opel als Volkswagen zagen hun verkopen met 15 procent afnemen. Audi (+22,7%) kon het verlies in aantallen voor de Volkswagen groep nog flink beperken, bij GM steunt men vrijwel alleen op de Opel verkopen. Zij verliezen hun plaats in de fabrikantenrangorde daardoor aan Renault, ook het totaal van de Japanse merken is hoger dan de GM verkopen.