GLP BRANDWORLDS
Bobsleeën onverwacht populair bij Nederlands publiek
Amsterdam, 15 februari 2002 - De deelname van de Nederlandse bobslee
equipe aan de Olympische Winterspelen in Salt Lake City heeft gezorgd
voor een grote populariteit van deze sport onder het Nederlandse
publiek. Uit onderzoek van Blauw Research en sponsoringadviesbureau
GLP BRANDWORLDS(r) blijkt dat maar liefst 39% van de Nederlandse
mannen van plan is komend weekeinde het bobsleeën in Salt Lake City te
gaan volgen.
Op de vraag aan welke sporten Nederland deelneemt bij de Olympische
Winterspelen, weet 69% bobsleeën te noemen. Ter vergelijking: voor
schaatsen ligt dit percentage op 84%. Schaatsen is nog steeds de meest
breed gedragen sport bij de Winterspelen, getuige het laagste
percentage niet-geïnteresseerden (17%). Bovendien wordt deze sport
door zowel mannen als vrouwen breed gedragen. Bij vrouwen is
kunstschaatsen zeer populair: maar liefst 41% van de vrouwelijke
bevolking geeft aan deze sport te zullen volgen. De nieuwste
Olympische sport van dit jaar hoeft op weinig belangstelling van onze
landgenoten te rekenen. Minder dan 1% van de Nederlandse bevolking is
van plan het skeleton (rodelen op de buik) te zullen volgen.
Illustratief is dat zowel de Olympische Winterspelen als het WK
Allround met 68% hoger scoren dan het WK Voetbal 2002 (54%) als het
gaat om interesse van het Nederlandse publiek. Favoriete schaatsers
van het Nederlandse publiek zijn Rintje Ritsma en Gianni Romme. Bij de
vrouwen scoren Marianne Timmer en Gretha Smit het hoogst. De
ondervraagden weten in veel gevallen niet wie de sponsors zijn van de
diverse Nederlandse schaatsers. Zo wordt het merk Sanex nog steeds
genoemd als een prominente sponsor van de Nederlandse schaatssport,
terwijl het bedrijf al meer dan twee jaar niet meer actief is op dit
front.
Noot voor de redactie (