GLP BRANDWORLDS

Bobsleeën onverwacht populair bij Nederlands publiek

Amsterdam, 15 februari 2002 - De deelname van de Nederlandse bobslee equipe aan de Olympische Winterspelen in Salt Lake City heeft gezorgd voor een grote populariteit van deze sport onder het Nederlandse publiek. Uit onderzoek van Blauw Research en sponsoringadviesbureau GLP BRANDWORLDS(r) blijkt dat maar liefst 39% van de Nederlandse mannen van plan is komend weekeinde het bobsleeën in Salt Lake City te gaan volgen.

Op de vraag aan welke sporten Nederland deelneemt bij de Olympische Winterspelen, weet 69% bobsleeën te noemen. Ter vergelijking: voor schaatsen ligt dit percentage op 84%. Schaatsen is nog steeds de meest breed gedragen sport bij de Winterspelen, getuige het laagste percentage niet-geïnteresseerden (17%). Bovendien wordt deze sport door zowel mannen als vrouwen breed gedragen. Bij vrouwen is kunstschaatsen zeer populair: maar liefst 41% van de vrouwelijke bevolking geeft aan deze sport te zullen volgen. De nieuwste Olympische sport van dit jaar hoeft op weinig belangstelling van onze landgenoten te rekenen. Minder dan 1% van de Nederlandse bevolking is van plan het skeleton (rodelen op de buik) te zullen volgen.

Illustratief is dat zowel de Olympische Winterspelen als het WK Allround met 68% hoger scoren dan het WK Voetbal 2002 (54%) als het gaat om interesse van het Nederlandse publiek. Favoriete schaatsers van het Nederlandse publiek zijn Rintje Ritsma en Gianni Romme. Bij de vrouwen scoren Marianne Timmer en Gretha Smit het hoogst. De ondervraagden weten in veel gevallen niet wie de sponsors zijn van de diverse Nederlandse schaatsers. Zo wordt het merk Sanex nog steeds genoemd als een prominente sponsor van de Nederlandse schaatssport, terwijl het bedrijf al meer dan twee jaar niet meer actief is op dit front.

Noot voor de redactie (