Gemeente Bodegraven

Bodegraven aangesloten bij Nationale ombudsman

Voor klachten over de klachtbehandeling door de gemeente

De gemeente Bodegraven heeft zich recent aangesloten bij het instituut Nationale ombudsman. Hiermee wordt gevolg gegeven aan de wettelijke verplichting om klachten - aansluitend op de interne klachtenbehandeling voor te leggen aan een externe klachtinstantie.

Interne klachtenbehandeling
Wanneer u van mening bent dat u door een ambtenaar of bestuurder / bestuursorgaan van de gemeente Bodegraven niet goed bent behandeld dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente. Vervolgens wordt uw klacht volgens een vaste procedure behandeld door een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen (onafhankelijke) klachtenbehandelaar. De klachtenbehandelaar brengt vervolgens schriftelijk advies uit aan het college. Het college beslist uiteindelijk of de klacht wel of niet terecht is en neemt zonodig (passende) maatregelen. Het betreft hier de zogenoemde interne klachtenbehandeling.

Meer informatie over de interne klachtenbehandeling treft u aan op onze website www.bodegraven.nl (productencatalogus onderdeel producten en diensten) Wanneer u niet tevreden bent met de uitslag van de interne klachtenbehandeling dan kunt u zich vanaf heden wenden tot de Nationale ombudsman (No) met het verzoek om een onderzoek in te stellen. De gemeente Bodegraven heeft zich daartoe in december 2001 bij de Nationale ombudsman aangemeld. De taak van de Nationale ombudsman is het onderzoeken van het gedrag van bestuursorganen en het beoordelen van deze gedragingen.

Voorwaarde voor behandeling door de Nationale ombudsman is dat u op juiste wijze (schriftelijk of mondeling)uw klacht aan de gemeente Bodegraven heeft kenbaar gemaakt, maar dat de Gemeente Bodegraven de klacht niet / niet naar tevredenheid heeft behandeld. U kunt zelf nagaan of u uw klacht kunt voorleggen aan de Nationale ombudsman door te bellen naar telefoonnummer 0800-3355555. Wanneer u verzuimd heeft de interne klachtenprocedure te doorlopen, zal de Nationale ombudsman de klacht doorgaans terugverwijzen naar de gemeente.

Hoe gaat u te werk?
Uw klacht aan de Nationale ombudsman moet u op papier zetten. U moet vermelden om welke overheidsinstantie het gaat, met welke personen u contact heeft gehad, sinds wanneer de zaak speelt, wanneer u uw klacht heeft voorgelegd aan de gemeente Bodegraven en wat de gemeente met de klacht heeft gedaan c.q. wanneer u de laatste reactie van de gemeente heeft ontvangen. Vervolgens moet u uitleggen waarover uw klacht gaat. U kunt de klacht opsturen naar De Nationale Ombudsman, Postbus 93122, 2509 AC Den Haag.

Als u meer wilt weten over het inschakelen van de Nationale ombudsman, kunt u bij de Gemeente Bodegraven een folder ophalen of aanvragen. Ook kunt u contact opnemen met de afdeling Kabinet en Bestuurszaken en / of de internetpagina van de Nationale ombudsman raadplegen ( www.nationaleombudsman.nl). Deze pagina bevat informatie over het instituut en de werkwijze van de Nationale ombudsman.