Gemeente Bodegraven
Bodegraven aangesloten bij Nationale ombudsman
Voor klachten over de klachtbehandeling door de gemeente
De gemeente Bodegraven heeft zich recent aangesloten bij het instituut Nationale ombudsman. Hiermee wordt gevolg gegeven aan de wettelijke verplichting om klachten - aansluitend op de interne klachtenbehandeling voor te leggen aan een externe klachtinstantie.
Interne klachtenbehandeling
Wanneer u van mening bent dat u door een ambtenaar of bestuurder /
bestuursorgaan van de gemeente Bodegraven niet goed bent behandeld dan
kunt u een klacht indienen bij de gemeente. Vervolgens wordt uw klacht
volgens een vaste procedure behandeld door een door het college van
burgemeester en wethouders aangewezen (onafhankelijke)
klachtenbehandelaar. De klachtenbehandelaar brengt vervolgens
schriftelijk advies uit aan het college. Het college beslist
uiteindelijk of de klacht wel of niet terecht is en neemt zonodig
(passende) maatregelen. Het betreft hier de zogenoemde interne
klachtenbehandeling.
Meer informatie over de interne klachtenbehandeling treft u aan op
onze website www.bodegraven.nl (productencatalogus onderdeel producten
en diensten) Wanneer u niet tevreden bent met de uitslag van de
interne klachtenbehandeling dan kunt u zich vanaf heden wenden tot de
Nationale ombudsman (No) met het verzoek om een onderzoek in te
stellen. De gemeente Bodegraven heeft zich daartoe in december 2001
bij de Nationale ombudsman aangemeld. De taak van de Nationale
ombudsman is het onderzoeken van het gedrag van bestuursorganen en het
beoordelen van deze gedragingen.
Voorwaarde voor behandeling door de Nationale ombudsman is dat u op
juiste wijze (schriftelijk of mondeling)uw klacht aan de gemeente
Bodegraven heeft kenbaar gemaakt, maar dat de Gemeente Bodegraven de
klacht niet / niet naar tevredenheid heeft behandeld. U kunt zelf
nagaan of u uw klacht kunt voorleggen aan de Nationale ombudsman door
te bellen naar telefoonnummer 0800-3355555. Wanneer u verzuimd heeft
de interne klachtenprocedure te doorlopen, zal de Nationale ombudsman
de klacht doorgaans terugverwijzen naar de gemeente.
Hoe gaat u te werk?
Uw klacht aan de Nationale ombudsman moet u op papier zetten. U moet
vermelden om welke overheidsinstantie het gaat, met welke personen u
contact heeft gehad, sinds wanneer de zaak speelt, wanneer u uw klacht
heeft voorgelegd aan de gemeente Bodegraven en wat de gemeente met de
klacht heeft gedaan c.q. wanneer u de laatste reactie van de gemeente
heeft ontvangen. Vervolgens moet u uitleggen waarover uw klacht gaat.
U kunt de klacht opsturen naar De Nationale Ombudsman, Postbus 93122,
2509 AC Den Haag.
Als u meer wilt weten over het inschakelen van de Nationale ombudsman,
kunt u bij de Gemeente Bodegraven een folder ophalen of aanvragen. Ook
kunt u contact opnemen met de afdeling Kabinet en Bestuurszaken en /
of de internetpagina van de Nationale ombudsman raadplegen (
www.nationaleombudsman.nl). Deze pagina bevat informatie over het
instituut en de werkwijze van de Nationale ombudsman.