Dienst uitvoering en toezicht Energie
Notulen bijeenkomst klankbordgroep Elektriciteitsmarkt 22 januari
2002-01-25
Aanwezigen: dhr Haenen, dhr Vreeman, dhr Gallé, dhr Russchen, dhr De
Bree, dhr Timmerije, dhr Bak, dhr Van Doorn, dhr Oyevaar, dhr
Jeroense, dhr De Waal, dhr Vijver, mevr Van Beukering, dhr Grünfeld,
dhr Lomme, dhr Van de Oeveren, dhr Hakvoort, dhr Godfried, dhr Vrolijk
en mevr Neef.
Agenda:
Introductie
Transparantie
Importveiling
Onbalansmarkt
Suggesties voor volgende besprekingen
Introductie
De introductie wordt gehouden aan de hand van de presentatie die op
het internet (www.nma-dte.nl) is terug te vinden. Enkele aanvullingen
volgen hieronder.
Uit het klanttevredenheidsonderzoek dat DTe vorig jaar laten
uitvoeren, kwam onder andere naar voren dat de DTe meer gebruik kan
maken van de in de markt aanwezige kennis. Dit is één van de redenen
waarom de klankbordgroep Elektriciteitsmarkt (hierna: klankbordgroep)
is opgericht. Door middel van de discussie die tijdens de
bijeenkomsten van de Klankbordgroep plaats zal moeten gaan vinden,
hoopt DTe beter begrip te krijgen voor wat erin de markt gaande is en
wat de consequenties zijn van voorgenomen besluiten.
De klankbordgroep is geen inspraakgroep in de zin van de wet. Dat wil
zeggen dat de bijeenkomsten van de klankbordgroep niet als hoorzitting
of consultatiebijeenkomst kunnen worden aangemerkt. De formele
procedures blijven op onveranderde wijze van toepassing.
Er wordt afgesproken dat er notulen van de bijeenkomsten worden
gemaakt en dat deze op internet worden gepubliceerd en zullen worden
toegezonden aan de leden van de klankbordgroep.
Transparantie
De klankbordgroep wordt gevraagd te reageren op de vraag of, en zo ja
hoe, gegevens over productiemiddelen openbaar gemaakt zouden moeten
worden. Moet het openbaar maken van deze gegevens worden gereguleerd
of is het de verantwoordelijkheid van de marktpartijen zelf om
informatie te vergaren?
Uit de discussie blijkt dat sommige partijen zo snel mogelijk gegevens
over actuele productie en middenlange termijn revisies ter beschikking
zouden willen hebben. Liever minder perfecte informatie op de korte
termijn dan geen informatie.
Daarbij wordt door anderen opgemerkt dat soortgelijke gegevens dan ook
in het buitenland openbaar zouden moeten worden gemaakt. Tegenwoordig
wordt immers een substantieel deel van de in Nederland gebruikte
elektriciteit geïmporteerd.
Er wordt vervolgens een discussie gevoerd over de vraag in hoeverre de
prijs wordt bepaald door import. Aan de ene kant wordt opgemerkt dat
import niet van invloed is op de Nederlandse prijs. Aan de andere kant
wordt gesteld dat import wel de Nederlandse prijs beïnvloedt.
Prijspieken in Nederland, zo wordt opgemerkt, gaan veelal samen met
importactiviteiten.
Er wordt opgemerkt dat producenten niet graag kenbaar maken wanneer
zij een probleem hebben met één van hun eenheden, omdat dat hun
positie op de Nederlandse markt inzichtelijk maakt.
Vervolgens wordt kenbaar gemaakt dat het niet noodzakelijk is om productiegegevens per productie-eenheid openbaar te maken, maar dat kan worden volstaan met het openbaar maken van geaggregeerde gegevens.
Ten aanzien van het openbaar maken van revisiegegevens kan een onderscheid worden gemaakt tussen geplande revisie en ongeplande revisie. Enkele partijen merken op dat het openbaar maken van ongeplande revisiegegevens voor producenten problematisch is. Wanneer één van de eenheden onverwachts niet kan draaien worden producenten afhankelijk van andere marktpartijen. Als die marktpartijen weten dat de betreffende producent een probleem heeft zal dat de prijsvorming beïnvloeden. Het openbaar maken van geplande revisiegegevens is minder problematisch, echter geplande revisie gegevens bevatten een onzekerheidsfactor. Er kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor van een revisieplanning moet worden afgeweken, zo wordt er opgemerkt.
Vanuit DTe wordt gevraagd of er bepaalde gegevens openbaar zouden moeten worden gemaakt om de koelwaterproblematiek inzichtelijk te maken. Door één van de partijen wordt opgemerkt dat gegevens omtrent de temperatuur van de Nederlandse wateren algemeen toegankelijk zijn en dat die gegevens voldoende inzicht geven. Daar wordt aan toegevoegd dat dat inderdaad zo is, maar dat er vertroebeling ontstaat wanneer Rijkswaterstaat toestaat de 30 graden grens te overtreden. Het zou bij alle marktpartijen bekend moeten zijn wie koelwater met een temperatuur van meer dan 30 graden mag lozen en wie niet.
Importveiling
DTe stelt de klankbordgroep de vraag wat de oorzaak is of de oorzaken
zijn geweest van de hoge prijs die op de jaarveiling voor
interconnectorcapaciteit tot stand is gekomen.
In het algemeen wordt opgemerkt dat de Nederlandse markt waardevoller
is geworden door de jacht op groen. Groensubsidie verstoort de werking
van de markt, zo wordt er gezegd. Bovendien, zo wordt opgemerkt,
blijft het lucratief om een zo hoog mogelijke prijs op de veiling tot
stand te brengen wanneer je zowel als veilingmeester als als
marktpartij actief bent. Er wordt gevraagd waarom niet bekend wordt
gemaakt welke partijen importcapaciteit op de veiling hebben
verkregen. Daardoor zou de markt transparanter worden, en wordt het
maken van een risicoanalyse vergemakkelijkt. Bovendien kan dan alerter
worden gereageerd op afwijkingen. Daar wordt tegen ingebracht dat de
prijs een voldoende signaalfunctie moet zijn en het openbaar maken van
deze gegevens niet bijdraagt aan het creëren van een level playing
field. Tevens wordt de verwachting uitgesproken dat de totstandkoming
van een dergelijk hoge prijs eenmalig zou zijn geweest, omdat de
maandveilingprijzen overeenkomen met de prijzen van vorig jaar. Ten
slotte wordt er nog gemeld dat er een herziening van het groenstelsel
nodig is om import van groen niet zo'n grote invloed op de prijs te
laten hebben.
Tevens vraagt DTe de klankbordgroep naar haar ervaring met de timing
van de het bieden op de importdagveiling en het inbieden op de APX.
Er is niemand die op deze vraag reageert. Er wordt geconcludeerd dat
het tijdspad niet tot problemen leidt.
Onbalansmarkt
De klankbordgroep wordt gevraagd naar haar ervaringen op de
onbalansmarkt.
De algemene conclusie is dat de markt redelijk functioneert. Behalve
dan dat er nog steeds niet meer op onbalansmarkt wordt ingeboden dan
vorig jaar. Er is meer reservecapaciteit in Nederland aanwezig dan aan
TenneT wordt aangeboden. Naar zeggen van één van de deelnemers is de
onbekendheid met pv-schap bij decentraleopwekkers de belangrijkste
belemmering voor decentrale opwekkers om hun reservecapaciteit zelf en
direct aan TenneT aan te bieden. Vaak is hun pv-schap ondergebracht
bij één van de grote partijen. TenneT is al een tijdje bezig het
systeem van pv-schap aan decentrale opwekkers uit te leggen, met het
doel meer pv's en daarmee ook meer onbalansaanbieders op de
Nederlandse markt te krijgen. Het grootste probleem op dit moment is
dat grote partijen ongeveer 1% a 2% onbalans hebben en dat kleine
partijen meestal gelijk 30% onbalans hebben als zij in onbalans zijn.
Dat kost ze teveel geld.
DTe vraagt of het een optie zou zijn om grote afnemers te verplichten
hun eigen pv-schap te dragen. Eén partij zegt daar geen voorstander
van te zijn. Verder wordt er niet op de vraag ingegaan.
Vervolgens wordt gevraagd of men de markt diep genoeg vindt?
Er wordt gesteld dat er meer zou kunnen worden ingeboden dan er nu
wordt gedaan. Er zouden naast de contractuele biedingen meer "vrije"
biedingen moeten komen.
Er wordt nog opgemerkt dat bij decentrale opwekkers de
prikkelcomponent als onnodig wordt ervaren. Het schrikt hen af over te
gaan tot het nemen van eigen pv-schap. De prikkelcomponent is altijd
een onzekere factor in het geheel.
Er wordt aangegeven dat het effect van de prikkelcomponent pas
merkbaar is wanneer die op ongeveer 10 Euro staat.
Volgende vergadering
Ongeveer om de twee maanden zal er een vergadering worden gepland.
Omdat er tijdens de vergadering de zorg werd uitgesproken over het
switchproces en het functioneren van de metermarkt is besloten de
eerst volgende bijeenkomst over een maand te plannen. De bijeenkomst
zal dan in het teken staan van switching, bemetering en clearing.
Tevens zal het functioneren van de groenmarkt aan de orde worden
gesteld. Er wordt geadviseerd ook het clearinghouse bij deze
bijeenkomst uit te nodigen.
Aan deze notulen kunnen geen rechten worden ontleend