Euronext Brussels
Jaarresultaten - 15/02/2002
Ontex sluit het boekjaar 2001 af met een recordomzet
Ontex sluit het boekjaar 2001 af met een recordomzet van 725,9 mio EUR
Gebaseerd op voorlopige cijfers sluit Ontex (Euronext Brussel: ONT),
haar boekjaar 2001 af met een record omzet van 725,9 mio EUR (plus 55
procent - 480,3 mio EUR in 2000). De omzetgroei is enerzijds toe te
schrijven aan de overnames die Ontex deed eind 2000 (het Franse
Prodhygia en het Turkse Astel), maar ook aan een sterke interne groei
van 13%. Omzet per business unit De drie grote productgroepen (baby
care, feminine care en adult care) hebben allen bijgedragen tot deze
sterke omzetgroei. De omzet in baby care is meer dan verdubbeld door
de overnames en de voortgezette sterke interne groei, tot 323 mio EUR.
Baby care vertegenwoordigt daarmee nu 45% van de omzet. Feminine care
was goed voor een omzet van 209 mio EUR, een stijging van meer dan 20%
ten opzichte van het vorige jaar. Vooral inlegkruisjes en tampons
kenden een sterke groei. Feminine care was hiermee goed voor 29% van
de totale omzet. Adult care tenslotte vertegenwoordigde een omzet van
181 mio EUR, ook een stijging van meer dan, 20% vergeleken met 2000.
Deze producten nemen nu ongeveer 25% van de omzet voor hun rekening.
Wij zijn uiterst tevreden met dit resultaat Het voorlopige omzetcijfer
is zelfs nog iets beter dan wat we in september vooropgesteld hadden
bij de publicatie van onze halfjaarcijfers. Toen verhoogden we onze
verwachtingen voor 2001 van 681,7 mio EUR tot 723,8 mio EUR. Met deze
cijfers bevestigt Ontex geen invloed te ondervinden van de algemene
economische groeivertraging. zegt CEO Bart Van Malderen. Omzet
geografisch Met de overname van Prodhygia is Frankrijk de
belangrijkste markt geworden voor Ontex, goed voor 27% van de omzet in
2001. Duitsland volgt op de tweede plaats met 24%. Alle belangrijke
markten kenden een groei in 2001 met Spanje/Portugal als absolute
koplopers. Door de enorme groei die in deze markt gerealiseerd werd,
is Spanje/Portugal nu de derde grootste markt geworden voor Ontex,
goed voor 12% van de omzet. De Benelux landen kenden ook een sterke
groei en vertegenwoordigen nu 9% van de omzet van de Groep. De top 5
van de afzetmarketen van Ontex wordt afgesloten met Turkije, goed voor
7% van de omzet. Ondanks de moeilijke economische omstandigheden
hebben wij zeer goed standgehouden in Turkije. Wij hebben onze
marktpositie sinds de overname op eind 2000 verstevigd, zowel in Baby
care als in Feminine care , besluit CEO Bart Van Malderen. Definitieve
resultaten voor 2001 zullen beschikbaar zijn op 6 maart. ONTEX Ontex
is een toonaangevende Europese onderneming op de Europese markt van
babyluiers (Baby care), incontinentieproducten voor volwassenen (Adult
care) en dames hygiƫneproducten (Feminine care). De onderneming is
actief in drie sterk groeiende marktsegmenten: de markt voor
huismerk-producten voor de belangrijkste Europese distributieketens
hoofdzakelijk in West-Europa, de snel groeiende markten van
Oost-Europa en Turkije, en de markt voor gezondheidszorgproducten die
vooral verkocht worden aan ziekenhuizen, rusthuizen en apotheken.
Ontex heeft 18 productie- en verkoopcentra, verspreid over heel Europa
en Turkije.
Bron: Ontex
Provider: Euronext Brussels