Ingezonden persbericht

SNT Group is gematigd optimistisch over 2002


Omzet 2001 stijgt naar Euro 318 miljoen
Operationele marge 2001 bedraagt 5,7 %
Winst per aandeel bedraagt Euro 1,31

Zoetermeer, 15 februari 2002. De omzet van SNT Group N.V. is in 2001 gestegen naar Euro 318 miljoen. De operationele marge komt uit op 5,7% van de omzet, hoger dan de laatst uitgesproken verwachtingen (5 %). De winst per aandeel voor afschrijving goodwill komt uit op Euro 1,31. Ten opzichte van 2000 is dit een toename met 12,9%. In het resultaat is de omzet van de overgenomen KPN- en Atos Origin -bedrijfsonderdelen geconsolideerd vanaf 1 juli, respectievelijk 1 september. De omzet van het overgenomen Avalanche en van de overgenomen Telia-bedrijfsonderdelen is geconsolideerd vanaf 1 april, respectievelijk 1 mei.

Belangrijkste ontwikkelingen 2001
SNT Group heeft in 2001 een leidende positie verkregen in de Europese markt voor Customer Relationship Management (CRM) door de overname van Telia dochter DRS, de KPN-bedrijfsonderdelen KPN Callcenters, Inbound Services, TACT en Conferencing Services, de Franse customer contact centers van Atos Origin en door deelnames in de ondernemingen Avalanche (60%) en EMiS (16%). SNT Group heeft vanmorgen in een separaat persbericht melding gemaakt van het feit dat zij haar belang in EMiS wenst uit te breiden.

De omzetstijging tot Euro 318 miljoen is veroorzaakt door acquisities, de autonome groei van SNT Group bedroeg in 2001 - 9%. Deze afname van de autonome groei is met name veroorzaakt door stagnatie in de telecommunicatiebranche in 2001. Met uitsluiting van omzet afkomstig uit de telecommunicatiesector bedroeg de autonome groei 29 % in 2001. De omzet van SNT Group is nu nog voor 59 % afkomstig uit de telecommunicatiesector. Om tegenvallende ontwikkelingen in specifieke sectoren beter te kunnen opvangen is diversificatie een belangrijk aandachtspunt voor SNT. De uitbreiding van de klantlijst met opdrachtgevers uit de financiele-, verzekerings- en automotive sector stemt op dit punt tot tevredenheid.

In 2001 is de internationale omzet van SNT Group toegenomen tot 24 %. Deze ontwikkeling is voornamelijk toe te schrijven aan de overname van bedrijfsonderdelen van Telia in Scandinavie en van Atos Origin in Frankrijk. Daarnaast heeft SNT Duitsland haar marktpositie verder versterkt.

Marktontwikkeling
Er is sprake van een groeiende tendens bij zowel kleine als grote ondernemingen om een leverancier te selecteren die hen vanuit een pan-Europese basis kan ondersteunen bij het leggen, onderhouden en managen van hun internationale klantencontacten. Kostenreductie, flexibiliteit en een hoger rendement per klantcontact zijn de belangrijkste argumenten voor uitbesteding van deze activiteiten. SNT speelt op deze behoefte in door strategische, duurzame samenwerkingsverbanden aan te gaan met opdrachtgevers waarbinnen gezamenlijke investeringen worden gedaan in medewerkers, infrastructuur en ICT. Voorbeelden van klanten met wie SNT dergelijke, structurele samenwerkingverbanden heeft opgebouwd zijn onder meer Renault, Telfort, Fortis, Telia, E-plus en Achmea.

De kernactiviteit van SNT Group blijft contact center dienstverlening. Deze vorm van dienstverlening levert een bijdrage aan de omzet van circa 76% in 2001. Door verbreding van het SNT-portfolio zal het aandeel in de omzet uit contact centers de komende jaren in de richting van 60% gaan. Het aanbieden van bereikbaarheid en toegang door middel van bijvoorbeeld 0800/0900-diensten en conferencing services, zullen steeds meer gaan bijdragen aan het bedrijfsresultaat, evenals rapportage, analyse en CRM-consultancy.
Netto resultaat en winst per aandeel
Het netto resultaat bedroeg Euro 7,7 miljoen. Ten opzichte van 2000 daalde het netto resultaat met 10%. Het nettoresultaat voor afschrijving goodwill steeg daarentegen met 38% tot Euro 11.9 miljoen. Het netto resultaat in het eerste halfjaar 2001 was breakeven. Ten opzichte van vorig jaar zijn met name rente, belastingen en afschrijving goodwill toegenomen. Ook is een incidentele last opgenomen ten bedrage van Euro 0,8 miljoen als gevolg van het afboeken van de investering in Customer Loyalty.

De winst per aandeel voor afschrijving goodwill komt uit op Euro 1,31. Ten opzichte van 2000 is dit een toename met 12.9 %. Het gemiddeld aantal uitstaande aandelen is in 2001 met 21,4% toegenomen indien bij de bepaling van het aantal uitstaande aandelen wordt uitgegaan van het moment waarop de van KPN en Atos Origin overgenomen onderdelen worden geconsolideerd. Indien wordt uitgegaan van de datum waarop de aandelen daadwerkelijk zijn uitgegeven (23 november 2001) dan is het gemiddeld aantal uitstaande aandelen met 8,6% toegenomen. De daarbij behorende winst per aandeel voor afschrijving goodwill komt dan uit op Euro 1,47 een toename met 26,7%.

Integratie
De integratie van de KPN en Atos Origin bedrijfsonderdelen verloopt volgens planning. In 2002 gaat SNT door met het realiseren van efficiency voordelen en met het verder afstemmen van capaciteit op marktontwikkelingen. Zoals eerder aangekondigd zal het synergievoordeel in 2002 Euro 8 miljoen bedragen.

Corporate governance
De transacties met KPN en Atos Origin zijn voor SNT aanleiding geweest het structuurregime te verlaten. De raad van Commissarissen is uitgebreid van 5 naar 7 leden. De Raad van Bestuur is uitgebreid van 3 naar 6 leden. De wijzigingen in de governance structuur zijn behandeld en goedgekeurd in een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders op 22 november 2001.
SNT Group heeft vanmorgen in een separaat persbericht melding gemaakt van wisselingen binnen de Raad van Commissarissen.

Medewerkers
In mei 2001 heeft SNT als eerste binnen de branche voor facilitaire customer contact centers in Nederland een CAO afgesloten voor de contact center medewerkers. Deze CAO geldt voor 2.250 van de ruim 2.800 medewerkers die bij SNT Nederland werkzaam zijn. In december is met de vakorganisaties een principeakkoord gesloten voor een CAO voor alle medewerkers van SNT Nederland. Het ziekteverzuim binnen SNT is het afgelopen jaar teruggebracht naar minder dan 10%.
Medio 2002 verwacht SNT een CAO af te sluiten voor alle medewerkers in Nederland, die tevens basis zal zijn voor toekomstige harmonisatie.

De inzet van de verschillende SNT-medewerkers is in het afgelopen jaar beloond met achtereenvolgens de IPO voor beste beursgang van het jaar 2000 in Nederland, de publieksprijs van Beursplein 5 voor investor relations en de Gouden Nationale Customer Contact Center Award voor beste facilitaire customer contact center in Nederland. Voor opdrachtgevers Yves Rocher en Readers Digest wonnen SNT-medewerkers respectievelijk een gouden en zilveren CRM award voor beste helpdesk. Daarnaast ontving Tobias Walraven (CEO van de SNT Group N.V.) van het Nederlandse Centrum van Directeuren en Commissarissen de tweejaarlijkse prijs voor Excellent Ondernemerschap 2001.
Winstverwachtingen
Ondanks dat de telecommunicatiesector nog geen herstel laat zien, handhaaft SNT de eerder afgegeven omzet- en winstverwachtingen. SNT verschuift haar focus de komende jaren van omzetstijging naar margeverbetering. SNT Group verwacht voor geheel 2002 een omzet van circa Euro 600 miljoen te realiseren. De operationele marge voor 2002 komt naar verwachting uit tussen de 6-7 %. In 2003 streeft SNT Group N.V. naar een omzet van tenminste Euro 700 miljoen en marge van 7 %-8%.

Profiel
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat, co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met klanten op te bouwen. Met circa 15000 medewerkers verleent SNT vanuit 56 vestigingen in Nederland, Belgie, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en Frankrijk jaarlijks goede service aan miljoenen consumenten.
Einde bericht
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anne de Graaf, tijdens kantooruren op telefoon 00 31 79 368 69 00 of fax 00 31 79 368 51 94. Buiten kantooruren op 00 31 6 22 39 55 89. E-mail adegraaf@snt.com. Onze adresgegevens zijn: Koraalrood 70, 2718 SC Zoetermeer, Postbus 182, 2700 AD Zoetermeer, www.snt.com