Ministerie van Buitenlandse Zaken
---
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den
Haag Ministerie van Buitenlandse Zaken
Directie Politieke Zaken Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 14 februari 2002 Auteur DPZ/EC
Kenmerk DPZ-037/02 Telefoon 070 - 348 62 11
Blad /1 Fax 070 - 348 46 38
Bijlage(n) 1 E-mail vv-del.colle@minbuza.nl
Betreft Informele bijeenkomst van Ministers van Buitenlandse Zaken
("Gymnich"), 8-9 februari jl., Caceres
Zeer geachte Voorzitter,
Ik heb de eer U hierbij het verslag te doen toekomen van het Gymnich-overleg
van 8 en 9 februari jl. te Caceres.
In verband met besluitvorming in de Ministerraad over belangrijke
aangelegenheden die mijn aanwezigheid vereiste, kon ik de middagsessie op 8
februari jl. niet bijwonen. In dat licht heb ik tevoren het Voorzitterschap
een korte brief geschreven waarin de hoofdlijnen van de Nederlandse inzet
werden weergegeven (als bijlage bij dit verslag).
De Minister van Buitenlandse Zaken
Verslag informele Algemene Raad ('Gymnich') van 8 en 9 februari jl. te
Caceres, Spanje
Tijdens deze Gymnich-bijeenkomst vond een open gedachtewisseling plaats over
een beperkt aantal onderwerpen. Daarbij zijn geen formele besluiten genomen.
Westelijke Balkan
Ten aanzien van de FRJ, in het bijzonder de dialoog tussen Servië en
Montenegro over de hervorming van de federatie, werd de lijn van handhaving
van druk op Montenegro om af te zien van een referendum bevestigd. De Hoge
Vertegenwoordiger Solana zou die lijn in zijn gesprek met de Montenegrijnse
premier, dezer dagen, uitdragen. Overigens zou in Podgorica langzamerhand
het besef doordringen dat een onafhankelijk Montenegro economisch nauwelijks
levensvatbaar zou kunnen zijn.
Wat Macedonië betreft betrof de discussie vooral de mogelijkheid van
'overname' door de EU van de NAVO-operatie Task Force Fox, in de vorm van
een EU-geleide operatie met gebruik van NAVO-middelen. Verschillende
ministers vonden een dergelijke ambitie in het logische verlengde liggen van
de verantwoordelijkheden op andere gebieden die de EU reeds ten aanzien van
het land en de regio had genomen. De Nederlandse opvatting
lag in schriftelijke vorm voor (zie bijlage). Algemeen was de indruk dat de
timing van een en ander nauwkeurig moet worden afgewogen. Zo lag verlenging
van het NAVO-mandaat voor tenminste de komende maanden voor de hand, ook al
omdat de Macedoonse regering en bevolking voorlopig prijs stelden op
voortzetting van de rechtstreekse betrokkenheid van de NAVO. Over een en
ander zijn contacten tussen de Secretaris-Generaal van de NAVO en de
Macedoonse regering gaande.
De komende maanden zouden goed moeten worden gebruikt voor regeling van de
EU-NAVO-relatie leidend tot 'assured access to NATO assets' ('Berlijn Plus')
en interne EU-aspecten, zoals de financiering van het EVDB.
Midden Oosten
De gedachtewisseling over het Midden Oosten weerspiegelde grotendeels de
belangrijkste elementen van de Verklaring van Laken over het Midden Oosten
en de Raadsconclusies van 28 januari jl.
HV Solana gaf zijn indrukken weer van zijn recente gesprekken in Washington.
President Bush had begrip getoond voor de Israëlische veiligheidszorgen,
maar tegelijkertijd ook voor de noodzaak van een politiek perspectief voor
de Palestijnen. Voorts had President Bush aangegeven President Arafat te
beschouwen als de gesprekspartner aan Palestijnse zijde. De EU moest,
volgens HV Solana, nauw met de VS blijven samenwerken; voor eigen
EU-initiatieven bestond geen aanleiding.
Zelf heb ik mij bij HV Solana aangesloten; de samenwerking met de VS is van
blijvend essentieel belang en enige weg om positieve invloed in de regio uit
te oefenen. Liever dan het ontwikkelen van eigen plannen zou de EU haar
gewicht moeten zetten achter het Abu Ala - Peres gedachteoed.
De discussie over het Midden-Oosten wordt voortgezet tijdens de Algemene
Raad op 18 februari a.s.
Zimbabwe
Over Zimbabwe is aangegeven dat hierop, ook in het licht van een oproep van
de Zimbabwaanse oppositie aan de EU tot het sturen van
verkiezingswaarnemers, tijdens de Algemene Raad op 18 februari a.s. zal
worden teruggekomen.
Hervorming van de Raad
De ministers wisselden kort van gedachten over de hervorming van de
(Algemene) Raad, waarover HV Solana in Laken is gevraagd te rapporteren aan
de Europese Raad (ER) van Barcelona. Daarbij is naar voren gekomen dat het
opsplitsen van de Algemene Raad in een 'GBVB-Raad' en een 'horizontale
Raad', waarin nieuw in te stellen 'ministers (of vice-premiers) voor
Europese Zaken' zitting zouden nemen, bij de ministers van Buitenlandse
Zaken geen enthousiasme ontmoet. Sommige ministers vonden het ook geen pas
geven dat Brussel zou adviseren over de interne coordinatie-structuren in de
hoofdsteden.
HV Solana wilde nog niet vooruitlopen op zijn rapport aan de ER, maar
kondigde al aan dat daarin geen grote veranderingen zullen worden
voorgesteld.
EU-uitbreiding en financiële implicaties daarvan
Tijdens het informele overleg heeft een gedachtewisseling plaatsgehad over
het "Common Financial Framework 2004-2006 for the Accession Negotiations
(CFF)" dat de Commissie 30 januari uitbracht, samen met het "Negotiations on
Chapter VII (Common Agricultural Policy) Issues Paper (IP-GLB)".
De Commissie (Prodi) wees erop dat nog geen enkele kandidaat-lidstaat zeker was van toetreding. Commissaris Verheugen zei toe tijdig in de herfst te komen met voortgangsrapportage over de individuele kandidaat lidstaten zodat de Europese Raad in oktober in de gelegenheid is te beslissen welke van de kandidaten voldoen aan de Kopenhagen-criteria en, in dat licht, in een gezamenlijk toetredingsverdrag, te ondertekenen eind 2002/begin 2003, kunnen worden opgenomen. Het commitment aan de kalender, gericht op afronding van de onderhandelingen eind 2002, werd algemeen bevestigd.
Het merendeel van de lidstaten sprak steun uit voor de aanpak die de
Commissie heeft gekozen in het Common Financial Framework 2004-2006 (CFF) en
het Issues Paper betreffende Hoofdstuk VII (GLB) van de
toetredingsonderhandelingen (IP-GLB).
Duitsland en het VK benadrukten, in lijn met de Nederlandse positie, dat het
CFF niet alleen in isolement moet worden bezien, maar ook in relatie tot de
toekomstige hervorming van het GLB (waarvan de Mid Term Review voorstellen
van de Commissie de richting moeten aangeven) en de implicaties voor de
volgende generatie Financiële Perspectieven (FP's). Samen met Zweden en
Finland en geheel in lijn met de Nederlandse inzet, onderstreepten zij dat
in de toetredingsonderhandelingen geen afspraken mochten worden gemaakt die
toekomstige hervormingen moeilijker zouden maken.
Frankrijk noemde het CFF een goed vertrekpunt, maar wilde een preciezer
financieel kader dan nu voorhanden was.
De Commissie (Prodi) bevestigde dat de "Mid Term Review" voorstellen een
engagement in zouden houden betreffende de richting van de toekomstige
GLB-hervormingen.
De gedachtewisseling over het CFF wordt voortgezet in de EcoFin-raad van 12
februari en de AR van 18 februari. Vervolgens zal ook in de Landbouwraad van
maart nog een gedachtewisseling plaatsvinden. De Commissie zal de Concept
Gemeenschappelijke EU-Standpunten voor het GLB en Structuurbeleid naar
verwachting eind maart / begin april presenteren.
Kenmerk
Blad /1
===