AutoRai

18-2-2002

Vel Satis nieuw gezicht Renault

Om de strijd aan te binden met de gevestigde orde introduceert Renault een hatchback met een andere filosofie.

Renault ambieert een duurzame positie op de markt van het topsegment, een segment dat in Europa nog steeds wordt gedomineerd door een aantal merken met een gevestigd imago. Om dit te bereiken heeft de constructeur er voor gekozen om haar eigen weg te gaan, zich te richten op haar vermogen tot innoveren en zich te baseren op de knowhow van de Fransen op het gebied van luxe en weelde. De Vel Satis vormt de weerspiegeling van deze veroveringsdrang; hij is tegelijkertijd elegant en anders, en baseert zich op een nieuw concept, dat van de hoge hatchback. Alle techniek is subtiel weggewerkt in deze auto. De basisprincipes van het topsegment zitten in zn genen. Kortom, de Vel Satis biedt een ongekend zintuiglijk genot en drukt een bepaalde levensstijl uit die Renault binnen het topsegment zal onderscheiden van de andere merken.

Enkele Europese specialisten domineren de markt in het topsegment, zowel commercieel als cultureel gezien. De ontwerpers van de Vel Satis bedachten vooraf dat het geen goed idee zou zijn om hen te imiteren en de eigen culturele wortels te vergeten. Ze vonden daarentegen wel dat er lessen te trekken waren uit hun natuurlijke streven naar perfectie. De Vel Satis voldoet volledig aan dat dubbele wensenpakket.

De Vel Satis en de ambitie van Renault in het topsegement

De Vel Satis hoort thuis in het E-segment, waartoe onder meer ook de Mercedes E-klasse, de BMW 5-serie, de Audi A6, de Peugeot 607 en de Volvo S80 behoren. Het is een wereld die beheerst wordt door de symbolische codes van de gevestigde sociale norm en het conformisme. Toch is het S-segment in beweging. We beleven de opkomst van een minder conformistische klantengroep die geleidelijk afstand neemt van de traditionele, klassieke sedan om vervolgens de stap te zetten naar een coupé, een break, een cabriolet, een monospace Het is een duidelijke trend. Deze klanten geven blijk van een openheid, een cultureel niveau en een vrijheidsdrang die zich uit in het streven naar een zekere levenskunst in hun consumptiepatroon. Om aan die nieuwe verwachtingen tegemoet te komen begeeft Renault zich in het topsegment en hierbij volgt de constructeur, als innoverend auto-ontwerper, zijn eigen weg.

Met de Vel Satis wil Renault in 2002 al een aandeel van 3% veroveren in het Europese E-segment. De wagen haalt veel voordeel uit de investeringen die voor het D- en E-programma werden gedaan in het Technocentre en de fabriek van Sandouville. Hierdoor kon de startinvestering beperkt worden tot 548,7 miljoen euro.

Originele vormgeving en verfijning voor ongekend comfort aan boord

Het topsegment heeft zo zijn eigen regels: ruime afmetingen, lange motorkap, prestigieuze voorzijde. De Vel Satis bezit die eigenschappen, maar voegt er een vormgeving aan toe die speciaal ontworpen is voor het reisplezier van de inzittenden. Door de hoge hatchback (13 cm hoger dan de klassieke hatchbacks) opnieuw uit te vinden, geeft Renault eens te meer uiting aan zijn streven naar functionaliteit, op een manier die de intelligentie van het concept ten dienste stelt van het design. De portieren van de Vel Satis zorgen ervoor dat niemand diep hoeft te bukken om in stappen. Het interieur is zowel ruim als helder. Het ademt luxe, rust en sereniteit uit. De golfvormige stoelen, ontworpen als fauteuils, nodigen uit om te genieten van het landschap dat zich voor de passagiers ontvouwt.

Hatchbacks uit het topsegment zijn ook tot in de kleinste details verzorgd. De Vel Satis voegt hieraan een typisch Frans tintje toe, een verfijnde combinatie van traditie en hedendaagsheid. De elegantie vindt haar oorsprong in de geometrie. De voorwerpen zijn opgevat als meubilair en decoratie van een ruimte om in te leven. De laden zijn geïnspireerd op die van een commode. De details geven zich stukje bij beetje bloot. Het kleurengamma blijft gewild en tot een minimum beperkt. De verlichting is intiem. De Vel Satis straalt charme en verfijning uit.

In plaats van op gadgets mikt de Vel Satis eerder op nuttige innovaties die daadwerkelijk het comfort verhogen. De handbediende parkeerrem heeft zijn langste tijd gehad. In de Vel Satis wordt het gebruik van deze rem helder en duidelijk voor de bestuurder en zijn werking wordt automatisch. Voor optimaal reisplezier tijdens lange ritten werd er gekozen voor comfortabele en luxueuze fauteuils. De rugleuning met twee scharnierpunten stelt de gebruiker in staat de ideale houding te vinden. Ook hier staat alles in het teken van het comfort met in de stoelen geïntegreerde veiligheidsgordels voor een ideale verbinding tussen de stoel en zijn gebruiker.

Alle hulpsystemen bij het rijden zijn aanwezig: snelheidsregelaar met afstandscontrole ACC (later leverbaar), GPS Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie, geautomatiseerde routinehandelingen (inschakelen van de koplampen, activering van de ruitenwissers). De passagiers kunnen hun eigen temperatuurcomfort kiezen. Nog meer reisplezier: de leefruimte in de Vel Satis is opgevat als een thuisbioscoop, met een DVD-speler en een LCD scherm van 19 bij 9 op de achterste zitplaatsen (later leverbaar) en een 6 CD Alpine radio in combinatie met 4x40 W Cabasse luidsprekers.

Alle uitrustingen uit het topsegment voor plezierig reizen in alle rust

Het topsegment staat ook gelijk aan vermogen en luxueuze uitrustingen. Om in dit segment succesvol te zijn, moet aan alle basisnormen worden voldaan. Het kleinste schoonheidsfoutje is fataal. Daarom streeft ook de Vel Satis naar perfectie. Zonder zijn persoonlijkheid te verloochenen. De technologie is er, maar zonder al te veel uiterlijk vertoon. De technologie staat immers ten dienste van de bestuurder.

Wat de motoren betreft krijgen souplesse en gebruikscomfort voorrang. De topversies worden naar keuze aangedreven door de 3.5 V6 24v benzinemotor met 245 pk, die een koppel van 330 Nm levert bij 3.600 t/min, of de 3.0 dCi V6 24v dieselmotor, die beschikt over een ruim vermogen van 180 pk bij 4.400 t/min. en een koppel van 350 Nm vanaf
1.800 t/min. Het aanbod wordt aangevuld met twee viercilinderkrachtbronnen die comfortabel vermogen leveren: de 2.0 16v turbomotor (165 pk bij 5.000 t/min., constant koppel van 250 Nm tussen
2.000 en 4.250 t/min.) en de 2.2 dCi 16v dieselmotor (150 pk bij 4.000 t/min., 320 Nm koppel bij 1.750 t/min.). Er zijn twee typen transmissies beschikbaar: een handgeschakelde 6-versnellingsbak en de Proactieve 5-trapsautomaat.

De Vel Satis biedt daadwerkelijk rijplezier, gekoppeld aan een geruststellend weggedrag en een perfecte stilte. Het geavanceerde onderstel werd aangepast aan de dynamische prestaties van de wagen. Een gloednieuwe trigonale achtertrein, die compactheid, comfort en stuurprecisie verenigt, doet zijn intrede aan de achterkant. Uiteraard maken de rijhulpsystemen deel uit van de standaarduitrusting. De passieve veiligheid, tot een wetenschap verheven, is compromisloos en bereikt een nog nooit eerder behaald niveau.

Op het gebied van gebruiksgemak streeft Renault naar perfectie. Voor een nog betrouwbaardere werking zijn de controles en processen daarom aangescherpt. De levensduur van aan slijtage onderhevige onderdelen is in bepaalde gevallen verdubbeld, wat een verlenging van de onderhoudstermijnen betekent. De beveiliging werd verbeterd, met name door de toepassing van het multiplexsysteem en het ontgrendelingssysteem met de Renault Card.