Scala Business Solutions
Persbericht
Scala overtreft verwachtingen voor 2001 met operationele winst van $ 10,7
miljoen en nettowinst van $ 4,0 miljoen
Hoogste winst in bestaan van onderneming; kassaldo 66% hoger; sterke
toename van inkomsten uit licenties en onderhoud
Amsterdam, 18 februari 2002: Een stevig volume aan business van
wereldwijde ondernemingen heeft ertoe geleid dat Scala Business
Solutions, aanbieder van `collaborative' ERP software, in 2001 de
hoogste winst uit haar geschiedenis kan rapporteren, met een
operationele winst voor rente, afschrijving en amortisatie van USD
10,7 miljoen, en een nettowinst van USD 4,0 miljoen. Chief Executive
Officer Mike Burdett zei dat Scala de enige mid-market aanbieder is
die een wereldwijde `collaborative' ERP-oplossing aanbiedt aan de
middelgrote dochterbedrijven, divisies en toeleveranciers van
multinationale ondernemingen, welk succes duidelijk wordt aangetoond
door de uitstekende winstcijfers en de groei in omzet uit licenties en
onderhoud in het afgelopen boekjaar.
De operationele winst voor rente, afschrijving en amortisatie in 2001
was USD 10,7 miljoen, vergeleken met een operationeel verlies in 2000
van USD 13,1 miljoen. De nettowinst bedroeg USD 4,0 miljoen, een
indrukwekkende verbetering vergeleken met het verlies van USD 36,6
miljoen over 2000. Vergeleken met 2000 groeide de omzet uit licenties
en onderhoud met 14 procent tot USD 51,9 miljoen, het hoogste niveau
uit de geschiedenis. De totale omzet over 2001 was USD 70,6 miljoen.
Burdett gaf het volgende commentaar op de goede prestaties van de onderneming in 2001: `Meer wereldwijd opererende ondernemingen zien Scala als leverancier van `collaborative' ERP-systemen voor hun middelgrote dochterbedrijven en divisies die de essentiële standaardisatie in hun bedrijfsprocessen tot stand brengt, niet alleen vanwege onze geavanceerde e-business connectivity oplossingen, maar ook omdat we geintegreerde wets- en taalmogelijkheden hebben voor de ondersteuning van wereldwijde operaties, met bovendien bewezen leveringscapaciteit in de hele wereld.' Burdett voegde eraan toe dat, wil de standaardisatie werkelijk effectief zijn, het in de gehele onderneming doorgevoerd moet worden. Dat is precies wat Scala doet voor de middelgrote dochterbedrijven en divisies van haar multinationale klanten. `Deze ondernemingen zien niet alleen de directe voordelen van het samenwerken met één betrouwbare toeleverancier, maar ze prijzen ook de lage totale aanschaf- en beheerkosten van onze producten,' zo zei hij. `Een van onze grootste klanten heeft laatst publiekelijk gezegd dat de kosten om Scala te runnen voor hem tweederde lager zijn dan bij SAP. Het zijn dergelijke klanten die met hun gehele internationale operaties overschakelen op Scala, wat blijkt uit de order van USD 4.5 miljoen die we in het laatste kwartaal van 2001 hebben getekend. Dit is het grootste contract van dit type dat we ooit getekend hebben.
Sterke prestaties in 2001
De totale omzet in het vierde kwartaal van 2001 was USD 20,5 miljoen,
vergeleken met USD 17,6 miljoen in het vierde kwartaal van 2000; een
toename van 16 procent. De omzet uit licenties bedroeg USD 8,5
miljoen, vergeleken met USD 7,1 miljoen in hetzelfde kwartaal in 2000,
een toename van 21 procent. De omzet uit onderhoud nam toe met 31
procent tot USD 7,0 miljoen. De nettowinst in het vierde kwartaal van
2001 bedroeg USD 2,0 miljoen (verlies van USD 4,9 miljoen in het
vierde kwartaal 2000).
Voor het hele jaar 2001 rapporteert Scala een totale omzet van USD
70,6 miljoen (USD 71,2 miljoen in 2000). De omzet uit
softwarelicenties en onderhoud voor het gehele jaar 2001 bedroeg in
totaal USD 51,9 miljoen, een toename van 14 procent vergeleken met de
USD 45,5 miljoen van 2000. Aangezien de onderneming de diensten via
derden bleef verhogen, daalde de omzet uit consultancy tot USD 17,5
miljoen, 23 procent lager dan in 2000, een weerspiegeling van de
verschuiving in focus die geleid heeft tot hogere brutomarges op het
lagere omzetniveau van consultancy.
De totale kosten van omzet en operationele kosten in 2001 bedroegen
USD 59,9 miljoen, een vermindering met 29 procent vergeleken met de
USD 84,3 miljoen in 2000; een duidelijk bewijs van de prestatie van de
onderneming om haar kostenbasis aanzienlijk te reduceren. Het kassaldo
aan het einde van 2001 was USD 13,7 miljoen, een toename van 66
procent vergeleken met het saldo van USD 8,2 miljoen aan het einde van
2000.
De nettowinst van 4,0 miljoen in 2001 komt neer op een winst per
aandeel van USD 0,18, vergeleken met een nettoverlies per aandeel van
USD 1,78 in 2000.
`Ik wil Chris Houle nogmaals danken en hem lof toezwaaien,' zei
Burdett. `Als CEO in 2000 en 2001 heeft Chris de moed gehad om onze
onderneming naar een succesvolle ommekeer te leiden in 2000, met als
resultaat de zeer aangename winstgevendheid en omzetcijfers die we
kunnen rapporteren over 2001. De goede conditie waarin hij de
onderneming achterlaat is een bewijs van het succes van zijn
leiderschap.' Burdett is Houle per 1 januari 2002 opgevolgd als CEO.
Hoogetepunten van 2001
* Grootste order ooit van een individuele klant - USD 4,5 miljoen.
Scala ondertekende een omvangrijk nieuw contract met een van haar
bestaande multinationale klanten voor Scala ERP en iScala internet
software. De nieuwe opdracht omvat onder meer upgrades van de
bestaande Scala-installaties en substantiële nieuwe licenties, hetgeen
in de loop van de komende twee jaren geïmplementeerd zal worden.
* Siemens Alarmcom USD 1 miljoen contract voor `collaborative'
ERP-systeem. Slechts vier maanden nadat Siemens Scala had gekozen
voor het plannen en implementeren van een e-commerce project,
tekende Siemens-dochter Alarmcom een verder contract met een
waarde van USD 1 miljoen voor een `collaborative' commerce
project, om haar interne bedrijfsprocessen van begin tot eind te
automatiseren met gebruikmaking van iScala Data Exchange Server en
iScala Managers.
* Scala voor het tweede achtereenvolgende jaar door IDC aangewezen
als marktleider in China. In juni 2001 wees International Data
Corporation (IDC) Scala aan als de grootste ERP-aanbieder in
China. Volgens IDC was Scala de aanbieder met het grootste
klantenbestand in China aan het eind van 2000, met in totaal 315
installaties - meer dan 12 procent van alle ERP installaties in de
Volksrepubliek China.
* Nieuwe partnerships in Japan, Latijns-Amerika, Noordelijke regio,
West-, Oost- en Zuid-Europa, en Rusland. Scala heeft haar netwerk
uitgebreid tot 110 partners wereldwijd. Onder deze partnerships
zijn begrepen: Digital Design, een erkende leider in de Russische
markt voor de ontwikkeling van informatiesystemen; Informatika, de
grootste systems integrator in Joegoslavië; en J-Seed Information
Systems, dat de geïntegreerde Scala productlijn - Scala ERP
systemen en iScala internet software - zal gaan verkopen met
daaraan gekoppeld consulting en implementatiediensten in Japan.
* Verwerving van intellectueel-eigendomsrechten. Scala heeft de
exclusieve rechten van ERP workflow en graphical user interface
(GUI) ontwikkelingssoftware verworven van New Miracle AG, een
Zwitserse softwareontwikkelaar. Met deze software kan Scala de
ontwikkelings- en introductietijd voor verbeterde en toegevoegde
functionaliteit in haar iScala productlijn verkorten.
* Nieuwe producten gelanceerd. Scala Connectivity Solution, Scala
Smart Tags voor Office XP, iScala Adapter voor BizTalk Server, en
iScala Web Reporter werden allemaal in 2001 op de markt gebracht.
* Scala uitgeroepen tot `ERP Solution of the Year' voor 2001 door
Microsoft. `Deze prijs erkent de waarde die Scala haar klanten
biedt in meer dan 100 landen,' zei Ian Rogoff, Vice President
Worldwide Partner Group van Microsoft. De titel werd aan Scala
toegekend gezien het succes van de onderneming bij het overtreffen
van de hoge normen die vereist zijn om te concurreren met de
wereldwijde concurrentie.
`On the move' in 2002
Ondanks de aanhoudende moeilijke marktomstandigheden zal de focus van
Scala's marktstrategie een vergelijkbaar tempo van organische groei
blijven opleveren als de onderneming over 2001 heeft gerapporteerd.
`Onze productontwikkelingsstrategie zal leidende technologische
ontwikkelingen blijven leveren die onze markt- en concurrentiepositie
zullen blijven versterken,' aldus Burdett. `Bovendien zijn we het
proces begonnen van het ontwikkelen van producten en van de
infrastructuur, om de indirecte kanalen te ondersteunen waarvan we
verwachten dat die in 2003 en de jaren erna zullen leiden tot
versnelde groei van licenties en onderhoud. We blijven ons bewust van
het potentieel van de consolidatie in de industrie en geloven dat de
combinatie van Scala's wereldwijde positie, haar productplatform van
geavanceerde technologie, haar groeiende financiële kracht en haar
sterke management team ons goed zal positioneren om elke kans te
grijpen die onze aandeelhouderswaarde zal verhogen.'
Burdett voegde daaraan toe dat Scala's gezonde liquiditeit,
fundamenteel lage kostenniveau en een groeiend klantenbestand de
onderneming in staat zullen stellen het doel te bereiken van
aanhoudende winstgevendheid in alle kwartalen van 2002. `Er is geen
twijfel mogelijk dat Scala `on the move' is, zo stelt Burdett. `Ik heb
er het volste vertrouwen in dat we in 2002 kunnen voortbouwen op de
verworvenheden van 2001 en zowel bestaande als nieuwe `collaborative'
ERP software en diensten kunnen blijven leveren die precies tegemoet
komen aan de behoeften van de multinationale ondernemingen van vandaag
de dag.'
# # #
Noten voor de redactie
Onderstaande bijlagen zijn begrepen in de PDF file van dit
persbericht:
* Financiële hoogtepunten van vierde kwartaal en geheel 2001
* Gecontroleerde geconsolideerde winst- en verliesrekening - in US
dollars
* Pro forma geconsolideerde winst- en verliesrekening - in Euros
* Gecontroleerde geconsolideerde balans - in US dollars
Voorbehoud
De directie meent dat dit persbericht mogelijk uitspraken kan bevatten
over de toekomst betreffende de financiële situatie, operationele
resultaten, activiteiten en gang van zaken van Scala Business
Solutions NV. Deze uitspraken zijn gebaseerd op de huidige beschikbare
markt-, financiële en economische informatie, in combinatie met de
inzichten en veronderstellingen van de directie betreffende
toekomstige gebeurtenissen en resultaten op het moment waarop de
uitspraken worden gedaan. Uiteindelijke resultaten kunnen substantieel
afwijken van wat uitgesproken of geïmpliceerd wordt in deze
toekomstgerichte uitspraken. Deze afwijkingen kunnen voortkomen uit,
maar zijn niet beperkt tot, veranderingen in de vraag naar business
management en e-business producten, de concurrentieomgeving,
wijzigingen in de financiële situatie van belangrijke klanten van de
Onderneming en de wijze waarop de Onderneming haar producten en
services weet te ontwikkelen en uit te breiden en weet te reageren op
de nieuwe behoeften uit de markt en technologietrends.
Over Scala Business Solutions
Scala Business Solutions ontwikkelt `collaborative' ERP software - die
internettechnologie integreert met traditionele ERP functionaliteit -
om het wereldwijd zaken doen eenvoudig te maken. Met de
Scala-producten kunnen multinationale ondernemingen al hun
ERP-systemen in de wereld volledig integreren, of dit nu in een
dochterbedrijf, een divisievesting of het hoofdkantoor is, en dat ook
uitbreiden tot hun partners en toeleverancier. Met Scala's
`collaborative' ERP-software voldoen multinationale ondernemingen aan
alle vereisten om geavanceerde e-business mogelijk te maken en hebben
ze tegelijkertijd een standaard ERP-product voor het managen van
traditionele bedrijfsprocessen. Daarmee kunnen ze profiteren van alle
voordelen die het elektronisch zakendoen biedt, van het creëren van
een private exchange of global portal, of van het optimaliseren van de
supply chain.
Vanuit vestigingen in Europa, Noord-Amerika en het Verre Oosten en via
haar netwerk van partners en dealers levert Scala software en
ondersteuning in meer dan 30 talen en in meer dan 100 landen.
Scala is genoteerd aan Euronext Amsterdam (symbool: SCALA). In 2000
bedroeg de omzet USD 71,2 miljoen.
Bezoek onze website www.scala.net voor meer persinformatie, waaronder
persberichten, informatie voor aandeelhouders en informatie over de
producten en diensten van de onderneming.
© Scala Business Solutions NV, 2002. Alle rechten voorbehouden. Scala®
is een geregistreerd handelsmerk. Overige handelsmerken en
geregistreerde handelsmerken zijn eigendom van de desbetreffende
eigenaren.
Voor nadere informatie:
Norman Lindsay
Chief Financial Officer
Scala Business Solutions
Amsterdam
Tel 020 427 4361
Tel GB 0044 1428 609 797
Email norman.lindsay@scala.net Neville Hobson
VP Corporate Communication
Scala Business Solutions
Amsterdam
Tel 020 427 4361
Mobiel 06 55 763 924
Email neville.hobson@scala.net