Gemeente Zeist
Nieuwe garantieregeling oud papier voor verenigingen, instellingen en
scholen
Per 1 april aanstaande zal de nieuwe garantieregeling voor de
inzameling van oud papier voor verenigingen, instellingen en scholen
(= verenigingen c.a.) in werking treden. De AVU (Afval Verwijdering
Utrecht) is belast met de coördinatie en de uitvoering hiervan. De
huidige subsidieregeling komt per die datum te vervallen.
Sinds geruime tijd is de opbrengst van het papier namelijk dermate
gering dat de inkomsten voor de verenigingen c.a. hierdoor sterk zijn
verminderd. Bovendien is door het grillige verloop van de papierprijs
geen stabiele inkomstenbron voor de vereniging c.a. gegarandeerd. Ter
verbetering van deze situatie is door het college van Burgemeester en
Wethouders van de gemeente Zeist besloten tot het bieden van een
garantieregeling.
De nieuwe garantieregeling biedt verenigingen c.a. een gegarandeerde
opbrengst van 4 eurocent per kilogram ingezameld oud papier, terwijl
de benodigde containers gratis ter beschikking worden gesteld. Ten
opzichte van de huidige regeling betekent dit een verhoging van het
garantiebedrag met 76 %. Met de nieuwe regeling worden
prijsschommelingen grotendeels voorkomen en biedt deze de vereniging
c.a. een gegarandeerde minimale opbrengst voor het door haar
ingezamelde oud papier. Indien de papierprijs bij de bewerker hoger is
dan de garantieprijs vermeerderd met de kosten voor de containerhuur
dan zal bovendien het meerdere aan de vereniging c.a. worden
uitgekeerd.
Een en ander zal in een informatieavond door AVU en de gemeente Zeist
nader worden toegelicht. Deze informatieavond zal worden gehouden op
26 februari 2002 van 20.00 tot 21.30 uur in de raadszaal van de
gemeente Zeist, Het Rond 1 te Zeist.
Voor eventuele vragen kunt u ook contact opnemen met de heer M.
Kassing, gemeente Zeist, tel. (030) 6987345.
Iedere maandag van 13.00 - 14.00 uur tot medio maart
Spreekuur 'Wijkteam Centrum'
Op de hoek Hortensialaan / Rozenstraat (ingang Hortensialaan 30) staat
het prachtig verbouwde Maria-Oord van de woningbouwvereniging
RK-Volkshuisvesting. Op deze locatie is het elke maandag van 1 tot 2
spreekuurtijd van het wijkteam Centrum.
Bewoners, bezoekers en ondernemers die een melding hebben worden te
woord gestaan en krijgen binnen no time antwoord op wat er met de
melding gebeurt op het terrein van:
· wegen / trottoirs
· openbare verlichting en groen
· reiniging
· zwerfvuil
· sociale veiligheid
· openbare orde
· overlast
· criminaliteit
· onderhoud corporatiewoning
· burgerinitiatieven verbetering leefbaarheid
Op het spreekuur treft u een delegatie aan van wijkbeheer,
RK-Volkshuisvesting, Kombinatie '86, wijkpolitie en opbouwwerk van
Meander aan respectievelijk Wim van der Weide, Nico Oudshoorn, Henk
van de Hoef, Jan Drenth, Evert van Blijderveen, Anja Klomp en Rein
Tuinstra. De wijkagent neemt elke keer waar voor twee collega's en de
corporatiemedewerkers doen dat voor de Seyster Veste.
Wijziging op komst!
25 Februari en 4 maart is er spreekuur op het oude vertrouwde
tijdstip. Echter vanaf week 11 (11 - 17 maart) vindt het spreekuur
voortaan woensdagmiddag van 2 tot 3 uur plaats. Vanaf die week vervalt
de maandagmiddag. Het eerste woensdagmiddag spreekuur is op 13 maart
op de locatie Maria-Oord.
Oproep aan bewonersgroepen, commissies, bewoners- en
winkeliersverenigingen en in het Centrum
Het wijkteam streeft ernaar om regelmatig contact te onderhouden met
de bewoners- en ondernemersorganisaties. Om niemand over te slaan
dienen de adresgegevens voor handen en correct bekend te zijn. Van
veel organisaties is het bekend, maar mocht het zo zijn dat u lid bent
van een recent opgerichte organisatie of is er sprake van een
kortgeleden gewijzigd secretariaatsadres, geef dit dan door aan de
Wijkwinkel Noord; Johan van Oldenbarneveltlaan 70 3705 HJ Zeist t.a.v.
Anita Aarden en Wilma van der Werf. Telefoon (030) 6994632. E-mail
A.Aarden-Kuijpers@zeist.nl of W.van.der.Werf@zeist.nl
Stadspeiling 2002
De afgelopen 2 weken heeft de gemeente Zeist aan 1600 willekeurig
gekozen Zeistenaren de "Stadspeiling 2002" verstuurd. Aan de hand van
een vragenlijst wordt aan hen gevraagd om hun mening te geven over tal
van onderwerpen die van belang zijn voor de Gemeente en de
gemeenschap. In de vragenlijst zijn bijvoorbeeld vragen opgenomen
over: 'Wonen in Zeist', 'Voorzieningen', 'Werk & Inkomen', 'Openbare
Orde en Veiligheid' en 'De dienstverlening van de Gemeente Zeist'.
De resultaten van de Stadspeiling helpen de Gemeente Zeist om haar
beleid beter af te stemmen op de wensen van de bevolking. Vandaar dat
iedereen die de Stadspeiling heeft ontvangen wordt opgeroepen deze in
te vullen en terug te sturen.
Commissievergaderingen
Commissie : Samenleving
Vergaderdatum : 25 februari 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : dhr. L.J.J. Prikken
Op de agenda staan o.a. de volgende punten:
1. Presentatie Diaconessenhuis Zeist door mr. J.M. Braal, voorzitter
Raad van Bestuur.
2. Voorstellen voor advies: Intentieverklaring Robuuste RIO ESF-3 en
ESF-Equal
3. Ter kennisneming (stukken ter inzage): Kwartaalrapportage
verbetertraject Meander; Kwartaalrapportage afdeling Sociale
Zaken; evaluatie Multicultureel Platform Zeist.
Commissie : Ruimte Kunst en Cultuur
Vergaderdatum : 26 februari 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : D. van Ballegooyen
1. Voorstellen om advies: Actief Grondbeleid; Integraal plan voor
instandhouding en ontwikkeling van de Oude Algemene Begraafplaats
aan de Bergweg te Zeist; Fam. Keyser, 2de Dorpsstraat 38, verzoek
om planschade; Garantie geldlening stichting "De Werkschuit;
Reactie op de door de Stichting Milieuzorg ingediende zienswijze
tegen het voornemen om vrijstelling te verlenen op grond van art.
19, eerste lid, WRO t.b.v. een C2000- mast Dijnselburgerlaan
tegenover nummer 7; Reactie op de door de Werkgroep Natuurlijk
Zeist-West ingediende zienswijze tegen het voornemen om
vrijstelling te verlenen op grond van art. 19, tweede lid, WRO
t.b.v. vervangen van een bestaande GSM- mast
2. Ontwikkelingsstukken: Planvoorbereidingsdocument inzake
concept-bouwaanvraag voor het oprichten van een 37,5 hoge GSM-
mast aan de Woudenbergseweg 56-58 (KNVB- centrum) in Zeist
3. Ter kennisneming (stukken ter inzage): Voortgangsrapportage
hoofdpunten nota Ruimte voor cultuur 1999-2003
Commissie : Verkeer en Vervoer, Milieu c.a
Vergaderdatum : 27 februari 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : J.J.N.C. De Ligt
1. Mededelingen en Ingekomen stukken: vragen van de PVDA inzake het
parkeren;
2. Voorstellen om advies: Kredietaanvraag t.b.v. verkeersonderzoek
binnen het project 't Rond; Resultaten onderzoek parkeren van de
commissie rekenkamer; Inspraaknota verwijderen van 3
verkeersinstallaties en het treffen van infrastructurele
aanpassingen (rotondes aan o.a. de Griftlaan/Griffesteijnselaan en
Arnhemse Bovenweg/Oranje Nassaulaan)
3. Ter kennisneming (stukken ter inzage): Verkeersveiligheid rond
Kerckeboschschool; Voortgang Milieuzorgassistent; Stand van zaken
uitvoering plan van aanpak luchtverontreiniging A28 Zeist;
Gevolgen wijzigingen Huisvestingsverordening voor uitvoering
Volkshuisvestingsplan 1999-2002; Project, fiets naar je werk.
Commissie : Bestuur, Economische Zaken en Regio
Vergaderdatum : 28 februari 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : G.B. van Delftt
1. Voorstellen om advies: Taakomschrijving raadsgriffier / griffie;
Reglement van orde voor de gemeenteraad; De rol van het raads- en
collegeprogramma in het duale stelsel en de rol van burgemeester
en secretaris tijdens de coalitievorming; Gemeenschappelijke
regeling Brandweer Regio Utrechts Land; Keuzenota HSL
2. Openbare orde en veiligheid: Presentatie Activiteitenplan 2002
door de politie Binnensticht; Toelichting door Regionaal bureau
Veiligheid & Preventie over extra preventie-activiteiten in Zeist.
3. Ter kennisneming: Fototentoonstelling over internationaal beleid;
Hoofdlijnen reacties Tweede Kamercommissie BZK op Ontwerpwet
bestuur in stedelijke regio's
Commissievergaderingen zijn openbaar. De volledige agenda's met
bijbehorende stukken liggen ter inzage in de leeshoek van de
Publiekshal.
Inspreken
1. Personen, die geen lid zijn, worden in een open-bare vergadering
van de commissies in de gele-gen-heid gesteld het woord te voeren
over onderwerpen die op de agenda staan vermeld. Zij dienen dit
minimaal 2 werkdagen voor de aanvang van de vergadering bij de
voorzitter kenbaar te maken.
2. Onmiddellijk voor de behandeling van het betreffende agendapunt
stelt de voorzitter degene(n) die van het in lid 1 bedoelde
spreekrecht gebruik wenst (wen-sen) te maken (afzonderlijk) in de
gelegen-heid het woord te voeren. Voor de uitoefening van het
spreekrecht wordt per persoon maximaal 3 minuten beschikbaar
gesteld.
3. Na beraadslaging door de commissie in eerste termijn en
voorafgaand aan de beraadslagingen in tweede termijn worden
insprekers in de gelegenheid gesteld kort op vragen en/of
mededelingen vanuit de commissie te reageren. Hiervoor wordt per
persoon maximaal 1 minuut beschikbaar gesteld.
4. De voorzitter is bevoegd van het bepaalde in de leden 1 t/m 3 af
te wijken indien dit van belang is voor het goede verloop van de
vergadering.
Indien u van dit spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u zich uiterlijk
twee dagen voor de vergaderdatum melden via tel. (030) 6987223.
Zeist inventariseert locaties met mogelijke bodemverontreiniging
De Milieudienst Zuidoost-Utrecht voert tot medio april 2002 voor de
gemeente Zeist een onderzoek uit naar locaties met mogelijke
bodemverontreiniging. Eigenaren en bewoners van deze percelen krijgen
schriftelijk informatie en een verzoek om medewerking aan dit
onderzoek.
Dit historisch bodemonderzoek is vooral gericht op oude bedrijfsmatige
activiteiten in de gemeente Zeist (waaronder de kernen Zeist, Den
Dolder, Huis ter Heide en Austerlitz). Het doel van dit onderzoek is
inzicht te krijgen in de plaats en aard van mogelijk aanwezige
bodemverontreiniging. De bodemverontreiniging kan veroorzaakt zijn
door voormalige bedrijfsactiviteiten, (voormalige) ondergrondse
olietanks, etc.
De kosten van het onderzoek zijn voor rekening van de provincie
Utrecht. Na de uitvoering van het onderzoek krijgen de eigenaren en
bewoners informatie over de resultaten van het onderzoek. Het
onderzoek is een onderdeel van het progamma voor bodemsanering dat de
gemeente heeft opgesteld.
Meer informatie over het programma voor bodemsanering is te vinden op
de website van de milieudienst www.milieudienstzou.nl onder het kopje
actuele informatie op de homepage.
Voor informatie over het historisch bodemonderzoek kunt u contact
opnemen met de heer H. van Wijngaarden van de Milieudienst
Zuidoost-Utrecht telefoon: (030) 69 99 500.
NMC Zeist organiseert cursus 'Natuurlijk Tuinieren'
Op zaterdag 2 en 16 maart wordt er door het NMC Zeist een cursus
'Natuurlijk Tuinieren' georganiseerd. Steeds meer mensen willen een
natuurlijke tuin. Een tuin die past in de omgeving, waar gevarieerde,
bij voorkeur inheemse, planten groeien en bloeien. De kunst van het
natuurlijk tuinieren is, dat je zo min mogelijk ingrijpt. Na verloop
van tijd vindt een tuin zijn eigen evenwicht. De cursus bevat zowel
een theorie- als een praktijkgedeelte.
Het doel van deze cursus is om de deelnemers praktische informatie en
ideeën aan te reiken over het tuinieren op milieuvriendelijke wijze.
Tijdens de cursus wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: wat is
natuurlijk tuinieren, grondsoorten en groeifactoren, compost en
bemesting, de juiste plant op de juiste plaats,
ziekten/plagen/onkruiden, de juiste werkzaamheden uitvoeren op de
juiste tijd en het leren kennen en leren gebruiken van verschillende
tuingereedschappen. Naast de vastgestelde onderwerpen zal er echter
zoveel mogelijk worden ingespeeld op vragen en behoeften van de
cursisten. De cursus wordt gegeven door Roos Broersen.
De cursus wordt gegeven in het verenigingsgebouw en op enkele tuinen
van het volkstuinencomplex De Grifthoek. Dit complex neemt deel aan
een tweejarig advies- en begeleidingsproject met als doel de
ecologische waarde van de tuinen te vergroten en zo het Nationaal
Keurmerk Natuurlijk Tuinieren te behalen. De kosten bedragen 82,- (
180,70; koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen). De cursus maakt
onderdeel uit van het milieubeleidsplan 2000-2004 van de gemeente
Zeist.
Voor informatie en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Marlou
Bours, NMC Zeist, tel. (030) 6990254
Bezoekerscentrum de Boswerf zoekt vrijwilligers!
Bezoekerscentrum De Boswerf zoekt voor het seizoen 2002 gastvrouwen/
-heren. Bezoekers (groot en klein) kunnen er in de periode april tot
en met oktober terecht voor een expositie, natuurpaden, wandelingen,
speelgelegenheid, terras, dieren, kinderpartijtjes enz. Ook worden er
speciale natuurrecreatieve activiteiten georganiseerd waaronder de
druk bezochte Voorjaarsmarkt en Pompoenenmarkt en kinderactiviteiten
in de vakanties! Voor 2002 staat de opening van een heus speelbos op
het programma. Kinderen kunnen hier naar hartelust avonturieren.
Het bezoekerscentrum is vanaf april tot en met oktober iedere dinsdag-
tot en met vrijdagmiddag en zondagmiddag van 12.00 - 16.30 uur
geopend. Voor die dagen zoekt de Boswerf gastvrouwen/ -heren die de
bezoekers gastvrij willen ontvangen. U hoeft niet persé bijzonder veel
kennis over de natuur te hebben, want u wordt bijgepraat door de
medewerkers van De Boswerf. Begin maart wordt er een
informatiebijeenkomst gehouden waarin geïnteresseerden alles te horen
krijgen over het werken als gastheer/-vrouw. Belangrijk voor het werk
is het om het plezierig te vinden te werken met kinderen, ouders, en
ouderen die geïnteresseerd zijn in de natuur.
Afhankelijk van het aantal vrijwilligers en afhankelijk van uw wensen
kunt u iedere week of bijvoorbeeld eenmaal per maand helpen. U wordt
ingewerkt door de vaste pool van gastheren- en vrouwen én betaalde
krachten.
Enthousiast geworden of meer weten?
Het bezoekerscentrum vindt u aan de Prins Bernhardlaan 3 in het
Zeisterbosch (achter het Hertenkamp).
Voor meer informatie kunt u bellen met het hoofd van het NMC, (hier is
De Boswerf een onderdeel van) de heer Frans van Bussel, tel. 6990254.
NMC staat voor Regionaal Centrum voor Natuur- en Milieucommunicatie
Zeist.
Wilt u zich opgeven als vrijwilliger, neem dan contact op met de
bovenstaande persoon of stuur een schriftelijke reactie naar: NMC
Zeist, Nic. Beetslaan 2, 3705 SW Zeist.
Proefstemmen
Nog niet helemaal zeker over hoe u op 6 maart tijdens de
gemeenteraadsverkiezingen uw stem kunt uitbrengen? In de gemeentelijke
Publiekshal staat een stemcomputer opgesteld waarop u kunt
proefstemmen.