Peugeot Nederland

De RC`s
Peugeot Erkend Schadeherstel

De RC`s
Met de nieuwe RCs laten de ontwerpers en de technici van Automobiles Peugeot zien waartoe ze in staat zijn als het gaat om de passie voor het merk in een auto uit te drukken.
De liefde voor autos, gevoed door rationele emoties, doorkneed met vakmanschap en cultuur, altijd tot de verbeelding sprekend, soms wat dromerig maar toch onvermoeibaar, heeft zn vruchten afgeworpen en wel in de vorm van twee 2+2 coupés die onderling verschillen in hun dwarsgeplaatste middenmotor: een benzinemotor voor de RC(versie schoppen aas) en een HDi-diesel voor de RC(versie ruiten aas).

De kleur van de carrosserie verraadt het onderscheid: zwart voor de RC schoppen aas met de 2.0 l benzinemotor van 133 kW en rood voor de auto met de 2.2 l HDi-diesel van 129 kW. De totale lengte van elk van deze concept-cars is 4,30 m, de wielbasis meet 2,80 m en de breedte en hoogte zijn 1,80 m resp. 1,15 m. De spoorbreedte vóór is 1,60 m terwijl die aan de achterkant 1,50 m is.

De monocoque van een RC is opgebouwd uit geïmpregneerd carbonvezel op honingraatpanelen; het geheel is verlijmd door verhitting in een autoclaaf. Deze zelfdragende structuur omvat een kooi van THLE-staal en vormt, samen met het dakpaneel, een sterke en stijve constructie waaraan de uitwendige carrosseriedelen en de semi-vleugeldeuren zijn bevestigd.

Binnen deze structuur heeft de brandstoftank een plaats gekregen en zijn de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de stuurinrichting aangebracht. De aandrijfunit is gemonteerd in een buizenframe dat als één geheel aan de achterzijde van het chassis bevestigd. De schokdempers en de draagarmen van de achterwielophanging zijn direct aan de monocoque gemonteerd.

Aan de achterzijde van de auto, daar waar de luchtstroom de carrosserie loslaat, is een instelbare vleugel aangebracht. Normaal is de neerwaartse lift van de auto neutraal (SCz = 0), maar door de vleugelrand tot maximaal 40 mm te verplaatsen, kan de bestuurder desgewenst de aërodynamische druk op de achterwielen vergroten.

De bijzondere vorm van de in de carrosserie gelijmde voorruit zorgt voor een breed zicht, ondanks dat de ruit ver naar voren is geplaatst. Omdat de beide ruitenwissers met regensensor elk een eigen elektromotor hebben, kon het ruitenwissermechaniek dat vaak onevenredig veel ruimte in beslag neemt, geheel weggelaten worden. Een elektronische regelunit, aangestuurd door regensensoren, zorgt ervoor dat de wisserarmen synchroon lopen. De wisserarmen zijn erg plat uitgevoerd, om zo min mogelijk luchtweerstand te veroorzaken.

Voor de aandrijfunits is een keuze gemaakt uit het bestaande motorenaanbod. Vanwege het sportieve karakter van de autos zijn de motoren centraal, vlak vóór de achteras, geplaatst. De motoren zijn opgehangen in speciale silentblocs die het doorgeven van eventuele trillingen tegengaan.
De benzinemotor is een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. De motor heeft een inhoud van
1.997 cm3 en levert een maximaal vermogen van 133 kW en een maximum koppel van 202 Nm.
De HDi-dieselmotor is een viercilinder in lijn met een cilinderinhoud van 2.168 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. Door aanpassingen aan o.a. de vorm van de verbrandingskamers, de inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en een nieuwe turbocompressor levert de motor nu een maximum vermogen van 129 kW en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm. Vanzelfsprekend is een roetfilter in het uitlaatsysteem opgenomen. De radiateur van het koelsysteem is vóór in de auto geplaatst. De lucht die tijdens het rijden door de radiateur wordt geblazen verlaat de auto vlak achter de voorwielen. Dit heeft een gunstig aërodynamisch effect en zorgt voor een beter rendement van het koelsysteem. De HDi-motor heeft bovendien een extra warmtewisselaar (lucht/koelvloeistof). De leidingen tussen de motor en de radiateur lopen door de centrale tunnel van de monocoque.

De motoren van de RCs zijn gekoppeld een 6-versnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen van deze elektro-hydraulisch gestuurde ML6 C-bak zijn bij beide motoren verschillend. Ze kunnen handmatig bediend worden met de pook op de middentunnel of met schakelaars op het stuurwiel. Desgewenst kan de bestuurder het schakelen ook helemaal overlaten aan de elektronica.
De voor- en achtertrein zijn opgebouwd uit bovenste en onderste draagarmen in de vorm van triangels. Bijzonder is het speciale ontwerp van de fusees. De bewegingen van de carrosserie in lengte- en dwarsrichting hebben nauwelijks nog invloed op de stand van de wielen. Daardoor stuurt de auto zeer exact en wordt een bijdrage geleverd aan het dynamisch comfort.
De onderste draagarmen van de vooras zijn hol, geprofileerd en vervaardigd van staal. De bovenste draagarmen zijn van aluminium.

De achteras heeft dezelfde draagarmen als de voorzijde met dit verschil dat de bovenste draagarmen ook dienen als bevestigingspunt van de schokdemper.
De autos hebben rondom keramische remschijven; dat bespaart gewicht en dit type schijf is beter bestand tegen hoge temperaturen. De Peugeot-remklauwen hebben elk vier remzuigers.

De RCs staan op 18 inch velgen van een magnesiumlegering. De Michelin Pilot Sport-banden (maat 245/45 R18) hebben een opvallende rode ring om het loopvlak.
De prestaties en de berekende verbruikscijfers van de beide RC modellen zijn in de tabel weergegeven.

0 tot 100 (km/h) 6

1.000 m vanuit stilstand 26
Topsnelheid 230 km/h
Gemiddeld verbruik (l/100 km) RC schoppen aas 7,7, RC ruiten aas 4,9 CO2 -uitstoot(g/km) RC schoppen aas 183, RC ruiten aas 132 Geschat ledig gewicht (kg) 900 à 950

De RC verhult zn afkomst niet. Het front heeft alle hedendaagse kenmerken van het merk waarbij de katachtige koplampunits verwijzen naar de leeuw in het logo.

Het helderrode glas van de achterlichten laat de moderne lichttechniek duidelijk zien en herinnert door zijn vorm tegelijkertijd aan vervlogen tijden.

Vanaf de eerste schetsen hebben de ontwerpers zich laten inspireren door de staart van een schorpioen. De centrale tunnel loopt door naar de achterkant van de auto om daar naar boven af te buigen en onder het dak door te eindigen bij de voorruit.

Het interieur is in dezelfde stijl vormgegeven als de buitenzijde; sportief met gebruik van aluminium en roestvrij staal. De kussens van de carbonfiber kuipstoelen zijn bekleed met stof en leer in de kleuren rood en zwart. Ze zijn in lengte en hoogte verstelbaar en ze kunnen gekanteld worden. De veiligheidsgordels zijn van het type full-harness.
Het met leer beklede dashboard herbergt een instrumentenpaneel dat zowel digitaal (snelheidsmeter) als analoog (toerenteller) is.

Het elektrisch systeem is gebaseerd op dat van de nieuwste 307 met multiplexbedrading. De autos zijn voorzien van automatische airconditioning, automatisch in- en uitschakelende verlichting en ruitenwissers en een boordcomputer.

De RCs hebben een geïntegreerde radiotelefoon met CD-speler, navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm en automatisch oproepsysteem.

Utrecht, februari 2002

Peugeot Erkend Schadeherstel
Onlangs heeft Peugeot Nederland N.V. opnieuw Peugeot Erkend Schadeherstel (PES) geïntroduceerd, een initiatief uit 1997. Het doel van Peugeot Erkend Schadeherstel is om Peugeots bij ruit- en plaatwerkschade binnen de eigen dealerorganisatie te repareren.

De auto wordt gerepareerd met originele Peugeot-onderdelen, zodat de auto zijn waarde behoudt en de dealer bij inruil weet welke auto hij/zij inruilt. Andere voordelen voor de klant zijn: behoud van de fabrieksgarantie, de administratieve schadeafhandeling door de dealer, de extra aandacht voor veiligheid en het merkgarantiebewijs dat de klant na reparatie ontvangt.

Peugeot Erkend Schadeherstel is de reactie op het feit dat Peugeots door tussenkomst van verzekerings- en leasemaatschappijen nu vaak nog bij een niet-merkgebonden schadebedrijf gerepareerd worden. PES richt zich in eerste instantie op de particuliere klant aangezien deze zelf beslist waar de auto gerepareerd wordt.

Als de Peugeot-dealer volgens de voorschriften van het Peugeot Erkend Schadeherstel op een goede wijze met autoschade omgaat, krijgt de dealer de titel Erkend Schadeherstel Bedrijf. Hiervoor moet de dealer voldoen aan een aantal eisen op het gebied van opleiding, kennis, uitrusting en kwaliteit. Deze eisen worden regelmatig gecontroleerd door een externe deskundige. De klant blijft zo verzekerd van de hoogste service op het gebied van schadeherstelwerkzaamheden.

Na reparatie en kwaliteitscontrole door de dealer krijgt de klant het merkgarantiebewijs mee. Daarmee heeft de klant zwart op wit het bewijs dat de auto door vakmensen volgens de fabrieksnormen is gerepareerd, met gebruik van originele onderdelen. Een erkende dealer geeft 2 jaar Peugeot merkgarantie op elke herstelde schade.

Utrecht, februari 2002