AutoRai

19-2-2002

Seat Leon Cupra R

Seats nieuwe, dynamische Leon Cupra R is een compleet nieuwe benadering van het GTI-concept. De nieuwe uitvoering is niet alleen het snelste en krachtigste Leon-model, maar is ook uitgerust met een totaal nieuw en sportief onderstelconcept.

De Seat Leon Cupra R:

* is de krachtigste Seat ooit en accentueert de positionering van het merk als toonaangevende fabrikant van sportieve modellen.
* is het eerste model van Seat Sport, de divisie die verantwoordelijk is voor de meest exclusieve Seat-producten.
* heeft een vermogen van 210 pk (154 kW), een handgeschakelde zesversnellingsbak en een geavanceerd, voorwielaangedreven onderstel. Hij biedt een totaal nieuwe
motor-transmissie-combinatie. Niet alleen voor Seat, maar voor de hele Volkswagen Group.

* is het eerste high-performance-model dat gebruik maakt van Seats Agile Chassis Concept.

* is een gezamenlijke ontwikkeling van Seats Technical Centre in Martorell en Seat Sport.

* wordt geproduceerd door Seat Sport in een exclusieve, maar niet gelimiteerde oplage.

Combineer de letter R en het woord Cupra en het resultaat is de ultieme expressie van sportiviteit binnen het Seat-programma. Met een vermogen van 180 pk was de Ibiza Cupra R een grensverlegger in de compacte klasse. Nu is alle aandacht gevestigd op de Seat Leon Cupra R, s werelds krachtigste voorwielaangedreven auto in de kleine middenklasse.

De Leon Cupra R is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Seats Technical Centre in Martorell en de experts op het gebied van high-performance-modellen: de ingenieurs van Seat Sport. Zij hebben al hun ervaring op autosportgebied gebruikt om de ultieme Leon te creëren; één van de meest spraakmakende autos die op dit moment in Spanje worden gebouwd.

Je zou kunnen suggereren dat de Leon Cupra R gewoon een extreme evolutie is van de 180 pk sterke, 1,8-liter Leon Turbo maar dat is wel wat kort door de bocht. De technische basis van de twee modellen is weliswaar vergelijkbaar, maar daar houdt het wel mee op. Zo is de bijzonder efficiënte viercilindermotor, met zijn 20 kleppen en 1.781 cm3 cilinderinhoud, verder verfijnd en opgevoerd. Het resultaat is een maximum vermogen van 210 pk en een maximum koppel van 270 Nm.

Dit extra vermogen heeft natuurlijk geleid tot nieuwe dynamische eisen. Meer vermogen maakt hogere snelheden mogelijk en betekent dus een zwaardere belasting van de auto. Zo is er bijvoorbeeld een onderstel nodig dat al dat vermogen probleemloos op de weg kan brengen. Maar daarnaast moet het chassis ook onder alle omstandigheden een grotere dynamische stabiliteit bieden en moet natuurlijk het (krachtige) remvermogen in overeenstemming zijn met de prestaties. Seats Agile Chassis Concept biedt dit alles en meer. Het is een absoluut revolutionaire interpretatie van hoe een sportief onderstel zou moeten zijn.

De toepassing van het Agile Chassis Concept heeft geresulteerd in een nieuwe afstemming van schroefveren en schokdempers, een gewijzigde geometrie van de voorwielophanging, compleet nieuwe bevestigingspunten en lagerbussen van de wielophanging, en een meer directe en alerte besturing.

Daarnaast is de Leon Cupra R standaard uitgerust met de jongste generatie van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP, en met de nieuwste noodstopbekrachtiging. Sterker nog: de Leon Cupra R heeft een van de krachtigste remsystemen in zijn klasse, waarbij vier grote, geventileerde remschijven zowel een groot remvermogen als een uitstekende weerstand tegen fading bieden. Als optie zijn unieke, grote Brembo-schijven mogelijk. Door de openingen in de imposante en toch elegante velgen zijn dan rode vierzuiger-remklauwen duidelijk zichtbaar. Uiteraard is de Leon Cupra R standaard uitgerust met ABS.

Overigens heeft de nieuwe Leon Cupra R geen overdreven carrosseriedetails nodig om zijn krachtige imago uit te dragen. Zijn daadkrachtige, sportieve karakter blijkt overduidelijk uit zijn compacte uitstraling, het verlaagde onderstel, de grotere luchtinlaten, de grote velgen en nog uit enkele andere, subtiele details.

Net als in een echte racewagen is het interieur gericht op prestaties. Overbodige elementen, die de aandacht van de bestuurder bij het rijden kunnen afleiden, ontbreken. Het hele interieur van de Leon Cupra R dashboard, tapijt en bekleding is volledig uitgevoerd in zwart. Deze stijlvolle élégance wordt geaccentueerd door de witte wijzerplaten van de instrumenten, door de metaalkleurige pedalen en voetsteun, en door andere kleuraccenten zoals het rode schakelpatroon in de zwartlederen pookknop. Om de sportieve uitstraling van deze ultieme Leon nog verder te accentueren is de rugleuning van de voorstoelen voorzien van een geborduurde letter R een specifiek kenmerk van alle high performance-modellen van Seat Sport.

De Leon Cupra R beschikt over een zeer uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. Zo is de auto standaard uitgerust met antiblokkeersysteem ABS, tractieregeling TCS, stabiliteitsprogramma ESP, airconditioning en een krachtig audiosysteem. Gordelspanners en twee front- en twee zij-airbags (ook op de optionele Recaro-stoelen) zijn standaard. In combinatie met de Recaro-stoelen wordt de achterbank uitgevoerd in een 2+1-configuratie.

Waar het echter uiteindelijk om draait, zijn rijgedrag en prestaties en daar maakt de Leon Cupra R zijn beloftes meer dan waar. Zo is hij 163 kg lichter en biedt hij meer vermogen dan de Leon Cupra 4 met V6-motor (gewichts/vermogen-verhouding: 6,6 kg/pk). Seats getrainde atleet heeft een topsnelheid van 237 km/h, sprint in slechts 7 seconden van 0 naar 100 km/h en legt de kilometer met staande start af in 27,4 seconden. En natuurlijk hoort een auto met een sportief hart ook een overeenkomstig geluid te maken... De uitlaat van de Leon Cupra R maakt een typisch sportief geluid - uiteraard binnen de wettelijke normen.

In de periode sinds zijn presentatie als prototype op de autotentoonstelling van Barcelona 2001 is de Leon Cupra R verder ontwikkeld. De Cupra R is het nieuwe sportieve vlaggenschip van het Seat-programma en is de absolute maatstaf in dit segment als het gaat om prestaties en rijplezier.

Design: Nadrukkelijk sportief

Onder de carrosserie van de nieuwe Seat Leon Cupra R klopt het hart van een all-round atleet. Even geschikt voor korte sprintjes als voor lange afstanden. Zijn sportieve uiterlijk is er niet voor de show. Van de grote luchtinlaten tot de aërodynamisch gevormde dorpelverbreders en spoilers, van de maat van de velgen tot het verlaagde onderstel alles heeft een praktische, functionele en karakteristieke reden.

De neus onderscheidt zich allereerst door een bredere grille en een nieuwe voorbumper met kleine lipspoiler aan de onderzijde. De voorbumper is speciaal ontworpen om plaats te bieden aan twee grote luchtinlaten met honingraat-gaasroosters. Deze voorzien niet alleen de twee intercoolers van voldoende lucht, maar sturen ook koellucht naar de voorste remmen. De bovenste inlaten, tussen de koplampen, zijn uitgevoerd in kunststof. De middengrille met Seat-symbool heeft een chromen omlijsting.

Het dynamisch-lage silhouet wordt geaccentueerd door dorpelverbreders, flanklijsten en dakspoiler in carrosseriekleur, en door de uitzonderlijk grote, 17-inch lichtmetalen velgen met zichtbare wielmoeren en vijf elegant-dunne spaken. De Leon Cupra R kan als optie ook worden besteld met 18-inch velgen. Dit pakket omvat tevens grotere remmen met rode, vierzuiger Brembo-remklauwen.

Ook de achterzijde van de Leon Cupra R onderscheidt zich door een subtiele interpretatie van sportiviteit. De strakke lijnen worden geaccentueerd door enerzijds een nieuwe bumper, zonder profielen of geprononceerde hoekstukken, en anderzijds door de bekende dakspoiler.

Opdat er bij andere automobilisten geen twijfel bestaat over de auto waardoor ze zojuist zijn ingehaald zorgen speciale emblemen er eveneens voor dat de Leon Cupra R gemakkelijk te herkennen is. Het woord Leon bevindt zich direct onder het centrale S-embleem op de achterklep. Het veelzeggende Cupra-logo en de letter R bevinden zich zowel op de rechterzijde van de achterklep, als op de beide voorspatborden onder de richtingaanwijzers. Een ander karakteristiek Cupra R-element is de fraaie, verchroomde, ovale uitlaat.

Autosport-interieur

Het interieur ademt de sfeer van een compromisloze racewagen. Zwarte materialen domineren bij de bekleding: dorpellijsten, dashboard, tapijt, hemelbekleding, hoedenplank, zonnekleppen, portierpanelen, sierlijsten en handgrepen. Zelfs de middenconsole, met onder meer de het bedieningspaneel van de airconditioning, alsmede de radio-CD-speler met acht luidsprekers, is zwart. Dat geldt eveneens voor de bekleding, hoewel hier de rode biezen van de stoelen en het rode, geborduurde R-embleem op de rugleuningen een opvallend contrast vormen.

De Leon Cupra R is standaard uitgerust met comfortabel gevormde sportstoelen. De achterbank is geschikt voor drie achterpassagiers en heeft drie hoofdsteunen. Een exclusieve optie is het Recaro-interieur. Hierbij zitten bestuurder en voorpassagier in sterk geprononceerde, competitie-stoelen, terwijl de achterbank is uitgevoerd als twee individueel gevormde zitplaatsen (met twee hoofdsteunen). Ook hierbij kan dankzij de 2+1-configuratie een derde achterpassagier meerijden.

Leder (zwart natuurlijk) mag eveneens niet ontbreken in het interieur van een sportwagen. Bijvoorbeeld op het driespaaks sportstuurwiel, op de pookknop en op de handremgreep. Ook hier vormen de rode stiknaden op het stuur en het rode schakelpatroon in de pookknop een subtiel contrast.

Achter het in hoogte en lengte verstelbare stuur springen direct de vier witte instrumenten in het oog: twee grote klokken voor snelheidsmeter en toerenteller, en twee kleinere instrumenten voor koelvloeistoftemperatuur en tankinhoud. De pedalen en de linkervoetsteun krijgen door de uitvoering in blank metaal een extra-sportieve uitstraling.

Motor/transmissie: Een exclusieve combinatie

De motor van de Leon Cupra R is zorgvuldig gemodificeerd voor absolute topprestaties. Uit een cilinderinhoud van 1.781 cm3 ontwikkelt de viercilinder turbomotor nu een vermogen van 154 kW (210 pk) bij 5.800 tpm. Daarmee is het jongste model van Seat Sport de nieuwe maatstaf voor voorwielaangedreven autos in zijn segment.

Een hoog vermogen is echter slechts één aspect van een motor. Het gaat er ook om hóe vermogen en koppel worden ontwikkeld. Deze zeer efficiënte, 1,8-liter turbomotor heeft allereerst een uitzonderlijk hoog maximum vermogen en een zeer bruikbaar koppel. Dat blijkt enerzijds uit het specifieke vermogen van bijna 118 pk per liter cilinderinhoud en anderzijds uit het brede toerengebied van 2.100-5.000 tpm waar het maximum koppel van 270 Nm beschikbaar is.

De uiterst precies functionerende, elektronisch gestuurde multipoint-brandstofinspuiting en de directe ontsteking met aparte bobines voor elke bougie zijn slechts twee factoren die hierbij een rol spelen. Een ander kenmerk is een verbeterde lucht- en gasstroming door de hele motor. Dat is enerzijds gerealiseerd dankzij de geavanceerde cilinderkop met 5 kleppen per cilinder en anderzijds dankzij nieuwe in- en uitlaatspruitstukken.

Maar de grootste rol bij de meer dan uitstekende motorprestaties spelen de twee intercoolers. Deze koelen de door de turbocompressoren samengeperste lucht, waardoor de dichtheid van de verbrandingslucht toeneemt en er dus meer zuurstofmoleculen in zitten. Het resultaat is een nog efficiëntere verbranding en dus grotere prestaties.

Deze motorprestaties worden via een koppeling met dubbele koppelingsplaat en een close-ratio handgeschakelde zesversnellingsgbak aan de voorwielen overgebracht. En om ook het laatste restje twijfel over de enorme prestaties van deze Spaanse sportauto weg te nemen, is ook het motor- en uitlaatgeluid exact gecomponeerd. De Leon Cupra R produceert via de uitlaat een sportief-aantrekkelijke klank.

Onderstel:Toonaangevende wendbaarheid

Bij een sportieve auto zijn niet alleen flitsende acceleraties en een hoge topsnelheid van belang. Het gaat veel meer om een geraffineerde synthese van vermogen en handelbaarheid, veiligheid en precisie, wendbaarheid en controle.

Een van de grootste uitdagingen voor de ontwikkelingsafdeling van Seat Sport was om het reeds uitstekende onderstel van de Leon verder te verbeteren en het nog sportiever te maken. Dat is gelukt door in samenwerking met het Technical Centre van Seat in Martorell een nieuw en innovatief onderstelconcept te ontwikkelen: ACC. ACC staat voor Agile Chassis Concept en bestaat uit de modificatie van een aantal mechanische componenten om de auto nog wend- en handelbaarder te maken. Zo bestaat het sportonderstel van de nieuwe Seat Leon Cupra R uit een combinatie van relatief zachte veren met straffere schokdempers, sterkere bevestigingspunten van de wielophanging, geheel nieuwe silent-block lagerbussen, banden met een grotere weerstand tegen zijdelingse vervorming en overstuur, en een snelle tandheugel in de besturing voor snellere respons, meer stuurgevoel en betere feedback

De uitstekende wegligging van de Leon Cupra R is deels te danken aan de nieuwe geometrie van de voorwielophanging. Hierbij zijn de componenten nu via nieuwe silent-block-bussen aan het aparte subframe bevestigd. De dunnere (18 mm) stabilisatorstang is bij de Cupra R direct aan de veer-/demperpoot bevestigd om verstoringen als gevolg van verticale bewegingen van de wielophanging te minimaliseren.

De achterwielophanging, met zijn in beperkte mate passief meesturende achterwielen, is ook gemodificeerd. Naast anders afgestemde schroefveren en schokdempers heeft het Technical Centre silent-block-bussen ontwikkeld voor de ophanging van alle componenten. Een relatief simpele oplossing, met een enorm resultaat. Want dankzij de grotere torsiestijfheid van het onderstel kon hierdoor het meestuureffect van de achterwielen worden versterkt.

De Leon Cupra R is standaard uitgerust met geventileerde schijfremmen vóór in de maat 312 x 25 mm en achter in de maat 256 x 22 mm. Als optie is een nog krachtiger, en goed zichtbaar Brembo-remsysteem met extreme weerstand tegen fading beschikbaar. Dit beschikt over roodgelakte vierzuiger-remklauwen (36/40 mm), met grotere, geventileerde remschijven (323 x 28 mm). Verder omvat dit pakket ook 7.5 J x 18-inch lichtmetalen velgen met grotere 225/40 R18-banden (in plaats van 7.5 J x 17-inch velgen met 225/45 R17-banden).

Veiligheid: Actief en passief

Alle nieuwe Seat-modellen onderscheiden zich door een omvangrijk veiligheidsprogramma. Dit varieert van dynamische aspecten als ruime vermogensreserves, een snelle respons en een veilig onderstel met elektronische veiligheidssystemen, zoals antiblokkeersysteem (ABS), elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) en tractieregeling (TCS).

Voor de Leon Cupra R zijn deze laatste twee systemen uitgebreid met HBA (noodstopbekrachtiging), een innovatieve toevoeging aan het remsysteem. HBA wordt in noodsituaties automatisch geactiveerd en zorgt voor een kortere remweg door het volle remvermogen van de auto te benutten.

Uit onderzoek blijkt dat veel bestuurders in noodsituaties de remprestaties van hun auto niet volledig benutten. In gevaarlijke situaties reageren ze veelal wel snel genoeg, maar oefenen ze niet genoeg druk uit op het rempedaal. HBA herkent deze situatie en verhoogt automatisch de remdruk om een zo kort mogelijke remweg mogelijk te maken.

De Leon Cupra R is ook uitgerust met front- en zij-airbags voor bestuurder en voorpassagier; elektronisch gestuurde, pyrotechnische gordelspanners; een vervormbare stuurkolom; en vervormbare pedalen die bij een aanrijding afbreken om voetletsel bij de bestuurder te voorkomen.

Standaarduitrusting: Sportiviteit staat voorop

Exterieur

* Poly-elliptische mistlampen achter gaasroosters in bumper
* Bumpers, flanklijsten en portiergrepen in carrosseriekleur
* Elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbare buitenspiegels. Dodehoekspiegel aan bestuurderszijde

* Verchroomde, ovale uitlaat-eindpijp

* Dubbele type-aanduiding, bestaande uit het woord Cupra en de letter R op de rechterzijde van de achterklep en op de beide voorspatborden onder de richtingaanwijzers

* Anti-diefstal dakantenne

* Carrosseriekleuren: zwart, Flash rood en ovnigeel
Interieur

* Pedalen en linkervoetsteun in metaalkleur
* In hoogte en lengte verstelbaar, zwart lederen stuurwiel met rode stiknaden

Elektrische installatie

* Elektrische bediende ramen voor- en achterin
* Aura radio-CD-speler met 4+4 luidsprekers
* Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening
* 3e Generatie elektronische startblokkering met cryptocodering
Stoelen en bekleding

* Zwarte bekleding (tapijt, vloer, hemelbekleding, etcetera)
* Sportstoelen voorin met zwarte biezen en rode letter R geborduurd op rugleuning

* Lederen pookknop en handremgreep

* Drie hoofdsteunen achterin

Functies/techniek

* Stuurbekrachtiging

* In hoogte verstelbare koplampen

Veiligheid

* In hoogte verstelbare veiligheidsgordels met pyrotechnische gordelspanners voorin

* Driepunts veiligheidsgordels achterin

* Airbags voor bestuurder en voorpassagier
* Zij-airbags voor bestuurder en voorpassagier
* ABS (antiblokkeersysteem)

* TCS (tractieregeling)

* ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma)
* HBA (noodstopbekrachtiging)

Verwarming/ventilatie

* Volautomatische airconditioning

* Pollenfilter

Instrumenten

* Witte wijzerplaten

* Toerenteller, snelheidsmeter, koelvloeistoftemperatuurmeter, tankinhoudsmeter

* Boordcomputer

Velgen en banden

* 7.5 J x 17 lichtmetalen velgen

* 225/45 R17-banden

Opties

De royale standaarduitrusting kan nog verder worden uitgebreid met onder meer de volgende elementen:

* 18-inch velgen-pakket: omvat rode Brembo-remklauwen, 7.5 J x 18 lichtmetalen velgen met 225/40 R18-banden

* Recaro-interieur: omvat Recaro competitie-stoelen voorin, plus achterbank in 2+1-configuratie

* 6 CD-speler in dashboardkastje

* Dynamisch satellietnavigatiesysteem

De Leon Cupra R heeft in principe dezelfde voorwielophanging met McPherson veerpoten als de voorwielaangedreven Leon, en een achteras met enige mate van passief zelfstuurgedrag, maar met tal van detailveranderingen.

De Seat Leon Cupra R is vanaf mei 2002 bestelbaar in Nederland. De prijs is op dit moment nog niet bekend.