Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Dinsdag 19 februari , 16.00 uur

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d 19 februari 2002.


1. Krediet renovatie tunnel Houtensepad
Het college heeft besloten een krediet van EUR 1.588.000 beschikbaar te stellen voor de renovatie van het viaduct Houtensepad. Het college wil de renovatie niet langer uitstellen. De voetgangers- en fietserstunnel Houtensepad (onder de Waterlinieweg) verkeert technisch in een slechte staat van onderhoud. Uit veiligheidsoogpunt moet de tunnel uiterlijk eind 2002 zijn gerenoveerd. In een eerste fase zijn halverwege vorig jaar zijn de voetgangers- en fietserstunnels bij de Berekuil gerestaureerd.


2. Deelname Grond- en reststoffenbank
Het college van b en w heeft besloten de provincie Utrecht te gaan helpen bij het opzetten van een grond- en reststoffenbank. De provincie heeft de gemeente Utrecht benaderd voor ondersteuning bij het opstellen van een bedrijfsplan. De gemeente Utrecht heeft al sinds 1995 een grond- en reststoffenbank. De Provincie wil graag leren van de ervaring die hiermee is opgedaan. Daarbij worden de mogelijkheden bekeken om een regionale grond- en reststoffenbank op te zetten.

Bij het bouwrijp maken van lokaties wordt vaak verontreinigde grond aangetroffen. Indien het gaat om slecht lichtverontreinigde grond kan deze op een milieu-verantwoorde manier worden hergebruikt, mits er wordt voldaan aan de strenge normen die gelden voor hergebruik. Voor de controle hierop is de Grond- en reststoffenbank verantwoordelijk. Hier worden vraag en aanbod van grond bij elkaar gebracht, de kwaliteit van de grond vast gesteld en aangegeven waar de grond kan worden hergebruikt.

Met verantwoord hergebruik van lichtverontreinigde grond kan worden bespaard op kostbare reiniging, of dure stort. Bovendien wordt bespaard op het gebruik van primaire grondstoffen en een bijdrage geleverd aan het hergebruik van afvalstoffen.


3. Einsteindreef
Het college van b en w heeft besloten een krediet van EUR 1.890.000 beschikbaar te stellen voor het verder herstel van de Einsteindreef. De uit 1963 daterende asfaltconstructie van de Einsteindreef is dringend aan vernieuwing toe. In 2001 werd een aanvang gemaakt met de voorbereiding renovatie van het wegdek van de Einsteindreef. Uitvoering zou dit jaar plaatsvinden. Het college stelt nu voor ook het tweede deel van de Einsteindreef - van de kruising Brailledreef/Einsteindreef tot aan het Henri Dunantplein - uit te voeren.

Bij dit deel van de Einsteindreef zullen de fietspaden die nu nog zijn betegeld, worden voorzien van een asfaltlaag. De huidige breedte van het fietspad wordt gehandhaafd om voor de toekomst de optie van tweerichting fietsverkeer open te houden.

Bij de uitvoering worden tegelijkertijd verkeerstechnische verbeteringen aangebracht bij drie kruisingen die in de top tien staan van blackspots in Utrecht. Het gaat hierbij om de kruisingen met de Brailledreef, de Carnegiedreef en de Humberdreef. Op deze wijze wordt "werk met werk" gemaakt.


4. Richtlijnen MER Het Zand
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de richtlijnen Milieueffectrapportage (MER) Het Zand in Leidsche Rijn Utrecht. Van 10 oktober tot 7 november 2001 heeft inspraak op de hieraan voorafgaande startnotie plaats gevonden. Deze reacties zijn verwerkt in de Richtlijnen MER. De richtlijnen MER vormen de basis en het toetsingskader voor de uiteindelijke Milieueffectrapportage. De MER beoogt het milieubelang een plaats te geven in de belangenafweging van het vast te stellen bouwprogramma. Voor alle deelgebieden in Leidsche Rijn die vanaf 2005 worden ontwikkeld, wordt een milieueffectrapportage opgesteld. Deelgebied Het Zand is het eerste gebied met een dergelijke aparte MER.

Het Zand ligt centraal in Leidsche Rijn en grenst in het westen aan het Rijnsche Park, in het zuiden en oosten hoofdzakelijk aan Parkwijk en in het noorden aan de noordelijke stadsas.


5. Startnotitie uitbreiding Van der Hoevenkliniek
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten in te stemmen met de startnotitie uitbreiding Van der Hoevenkliniek. De Van der Hoevenkliniek is een gesloten kliniek voor TBS-patiënten aan de Willem Dreeslaan 2. De Van der Hoevenstichting wil haar activiteiten verder uitbreiden en heeft hiertoe het meer noordelijk gelegen bedrijvencomplex aangekocht. In dit pand wil de Van der Hoevenstichting een half verdiepte parkeergarage en een laag patiëntenvoorzieningen realiseren. Voor de verbinding met de bestaande kliniek wordt gedacht aan een loopbrug van het te verbouwen pand naar de bestaande kliniek. Verder wil men het magazijn verplaatsen, zodat het verkeer voor aan- en afvoer aan de rand van het gebied kan blijven.

De wijkmanager Noordoost krijgt de opdracht om een notitie te laten opstellen waarin de mogelijkheden en risico's van het bouwplan worden verkend en waarin de gemeentelijke randvoorwaarden voor medewerking aan de planontwikkeling worden beschreven. De resultaten van deze notitie worden medio 2002 verwacht.


6. (H)OV baan Papendorp Zuid
Het college van b en w heeft besloten tot het vooruitschuiven van een deel van de aanleg van een (H)OV-baan in Papendorp-Zuid. Het college wil dat de (H)OV-baan klaar is op het moment dat een groot deel van de kantoren in Papendorp-Zuid de deuren opent, zodat het voor de werknemers aantrekkelijk wordt gemaakt om met een snelle busverbinding naar hun nieuwe werkplek te gaan. Met het stimuleren van een dergelijk HOV-verbinding wordt ook voorkomen dat veel werknemers met de auto naar het werk gaan.

Met de aanleg van het eerste deel van de (H)OV-baan in Papendorp-Zuid is een investering gemoeid van EUR 474.244. Deze komt ten laste komt van de post tijdelijke voorzieningen infrastructuur Leidsche Rijn. Bij het deel dat nu eerder wordt aangelegd, gaat het om een klein deel van de (H)OV-baan - langs de Taats - die aanvankelijk is gepland voor 2007. De hele baan loopt van Station Maarssen naar Nieuwegein, dwars door Leidsche Rijn en Papendorp-Zuid. Deze baan wordt de tangent genoemd.

De bouw van verschillende bedrijven in Papendorp is al gestart. In 2003 worden veel panden opgeleverd. Het college vindt het belangrijk dat het hoogwaardig openbaar vervoer goed en snel is geregeld. Werknemers en bezoekers kunnen dan met een laagdrempelige en dus aantrekkelijke openbaar vervoerverbinding bij de nieuwe kantoren in Papendorp-Zuid komen.

De zuid-radiaal, de andere (H)OV-baan door Papendorp, wordt conform de planning eveneens de komende jaren aangelegd.


7. Geluidsscherm Waterlinieweg
Het college van b&w stelt een krediet beschikbaar EUR 2.632.000 voor een geluidsscherm langs de Waterlinieweg. Het scherm wordt aangelegd om met name de geluidsoverlast in de Ravelijnflat in de wijk Lunetten terug te dringen. De Ravelijnflat zorgt zelf voor vermindering van de geluidsoverlast van de achterliggende woningen.

Het geluidsscherm krijgt een lengte van 800 meter en zal 4 meter hoog worden. De plaatsing van het scherm was door het gemeentebestuur al toegezegd tijdens de in 1998 en 1999 in de wijk gehouden begrotingsavonden. Bij detaillering van het ontwerp bleken de kosten echter aanzienlijk hoger uit te vallen dan oorspronkelijk was geraamd. De hogere kosten worden onder andere veroorzaakt door de noodzaak om ter hoogte van het viaduct in de Waterlinieweg een aparte, vrij-dragende, constructie te maken. Ook door het aanbrengen van absorberende bekleding om geluidsreflectie naar Hoograven te voorkomen is het scherm duurder geworden.


8. Studie HOV Nobelstraat/Voorstraat en Biltstraat
Het college van b en w heeft besloten een studie uit te laten voeren naar het gebruik van de Nobelstraat/Voorstraat en de Biltstraat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

In het college werkprogramma staat het voornemen om de oude busroute via de Binnenstadsas (Nobelstraat/Voorstraat) in ere te herstellen. Bovendien stelt het collegewerkprogramma voor om de busbaan over de Biltstraat in te zetten voor autoverkeer de stad uitwaarts. Een studie moet de haalbaarheid van deze voornemens aan het licht brengen. Onderzocht worden daarbij de effecten op leefbaarheid, veiligheid, hoogwaardigheid van het openbaar vervoer en de economische gevolgen. De studie start medio dit jaar na de herinrichting van de Voorstraat. De resultaten zijn naar verwachting voor het einde van dit jaar beschikbaar. Een uitgebreide consultatieronde maakt deel uit van de studie. Daarbij worden omwonenden, ondernemers en belangengroepen geconsulteerd.

Naast deze studie start ook een evaluatie naar de HOV-route van het Centraal Station naar de Uithof die wordt gesubsidieerd door de rijksoverheid. Bovendien zal het medegebruik van taxi's van de HOV-baan worden geëvalueerd.


9. Verbetering kwaliteit woonomgeving Kanaleneiland en Transwijk

Het college wil de kwaliteit van de woonomgeving in Kanaleneiland en Transwijk verbeteren. Voor de benodigde maatregelen is EUR 125.000 gereserveerd. Het geld wordt besteed aan maatregelen waaraan de bewoners van de wijk de hoogste prioriteit hebben gegeven: een schone wijk, het verbeteren van de kwaliteit van het groen in de wijk en meer afstemming in het beheer van alle beherende instanties in Kanaleneiland en Transwijk. Delen van de wijk worden vaker schoongemaakt, bijvoorbeeld rondom scholen en winkelcentra. In Kanaleneiland-Noord zal dit gepaard gaan met een campagne om bewoners te stimuleren hun eigen omgeving niet te laten vervuilen.

De maatregelen vloeien voort het wijkbuitenruimte-plan Kanaleneiland, waarover het college en de commissie van Economische Zaken en Verkeer in het voorjaar van 2000 hebben ingestemd. Dit plan is in nauwe samenspraak met bewoners uit de wijk tot stand gekomen. Het bevat voorstellen om de komende jaren het beheer en de inrichting van de buitenruimte in Kanaleneiland en Transwijk te verbeteren. Nieuw is dat het beheer van de buitenruimte op integrale en samenhangende wijze wordt vorm gegeven.

De maatregelen van het programma van het buitenruimteplan sluiten aan op andere reeds ingezette plannen om Kanaleneiland en Transwijk te revitaliseren, zoals de herinrichting van het park Transwijk, het opknappen van de binnentuinen en het verbeteren van speel- en verblijfplekken voor kinderen en jongeren. Al deze investeringen betekenen een aanzienlijke kwaliteitsslag voor de woonomgeving in de wijk in de komende jaren. De projecten komen in nauwe samenwerking en dialoog met bewoners en woningcorporaties tot stand.


10. Vormgeving duurzaam ontwikkelingsbeleid
Het college van b en w heeft besloten voor 2002 het duurzame ontwikkelingsbeleid verder vorm te geven door een duurzaamheidsmatrix te maken en de uitgave van het blad OM! mogelijk te maken. OM! is een uitgave van de gemeente Utrecht en het Milieucentrum Utrecht over duurzame ontwikkeling in de stad. Het Milieucentrum Utrecht krijgt ook middelen om bijeenkomsten over Duurzame Ontwikkeling te organiseren.

Het Duurzame Ontwikkelingsbeleid komt voort uit een motie van de gemeenteraad om voor een aantal jaar de duurzame ontwikkeling in Utrecht te stimuleren. Hiervoor is vanaf 2001 jaarlijks EUR 136,000 beschikbaar. Voor dit budget zal onder andere een coördinator Duurzame ontwikkeling worden aangesteld.

Het college heeft verder kennis genomen van de stand van zaken van het beleid. Daarin is opgenomen wat er zoal het afgelopen jaar is gedaan en gerealiseerd. Onder andere is de VerkeersMilieuKaart gemaakt en is een start gemaakt om te werken aan Duurzame bestemmingsplannen. De pilot is hierbij Oog in Al.

Ook met Utrechtse ondernemers is, in samenwerking met de afdeling Economische Zaken overleg gevoerd over duurzaam Ondernemen. De verwachting is dat het overleg dit jaar tot concrete activiteiten leidt. Een vooruitblik van de activiteiten over duurzame ontwikkeling wordt gegeven aan de hand van de uitgaven voor de komende twee jaar.

De commissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer wordt over het besluit geïnformeerd.


11. Regeling Recht van Initiatief voor Inwoners
Het college van b en w is akkoord gegaan met het vervangen van de huidige Verordening Recht van Initiatief door de Regeling Recht van Initiatief voor Inwoners. In vergelijking met de huidige verordening is in de nieuwe regeling met name het punt van de financiering van de uitvoering van de initiatiefvoorstellen aangepast. Daarnaast is de procedure die geldt bij de nieuwe regeling in vergelijking met de huidige verordening daar waar mogelijk vereenvoudigd en zijn de termijnen aangescherpt en verkort.

In de Regeling 'Recht van Initiatief voor Inwoners' is een bedrag van maximaal EUR 455.000 per jaar beschikbaar voor de financiering van de uitvoering van gehonoreerde initiatiefvoorstellen. Verder staat er in de nieuwe regeling een maximale gemeentelijke dekking van 30.000 euro per gehonoreerd initiatiefvoorstel. Bovendien kunnen tot 1 juli van elk jaar maximaal twee initiatiefvoorstellen per wijk in behandeling worden genomen. Na 1 juli van ieder jaar is het resterende budget voor alle wijken vrij.

In de nieuwe regeling is ook opgenomen dat uit het initiatiefvoorstel moet blijken dat er sprake is van inzet en/of beheer door de indienende bewonersgroep, bijvoorbeeld in de vorm van een beheerplan.

De nieuwe Regeling is mede tot stand gekomen op basis van een onderzoek naar het gebruik en functioneren van de huidige Verordening in de afgelopen twee jaar. Daarbij is ook de mening van bewoners over het Recht van Initiatief betrokken. De raadscommissie voor Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en Finanaciën wordt over de Regeling Recht van Initiatief voor Inwoners op 5 maart a.s. gehoord.


12. Dualisering naar portefeuille burgemeester
Het college van b en w heeft besloten dat het onderwerp 'dualisering' uit de portefeuille Bestuurlijke Vernieuwing (wethouder T. Gispen) overgaat naar de portefeuille van burgemeester A.H. Brouwer. De burgemeester zal deze rol zelf op zich nemen, nu blijkt dat dualisme tot nu toe vooral door de raad wordt ingevuld. Al in het vorige college had de burgemeester aangedrongen om een visie te ontwikkelen op de rollen van college en raad, gezien hun nieuwe posities in de nieuwe wet én om de doelstelling van het dualisme, transparant bestuur en een betere relatie met de bevolking in te vullen. Het vorige college en de vorige raad vonden het toen te vroeg om het thema dualisme op te pakken. Ook in het huidige college is dit onderwerp, ondanks aandringen van de burgemeester, nog nauwelijks opgepakt.

Op voorstel van de burgemeester zullen nu themabijeenkomsten worden gehouden in het college onderling en met het Gemeentelijk Management Team. Vervolgens zal ook overleg worden gevoerd met de raad, c.q met de commissie Giesberts over de invulling van de rol van het college van b & w in relatie tot de gemeenteraad.

Utrecht, 19 februari 2002