CMG


Hilversum, 19 februari 2002

ENDEMOL NEDERLAND BV EN CMG ONTWIKKELEN SAMEN MOBIELE DIENSTEN

Endemol Nederland bv en CMG Unwired Concepts gaan gezamenlijk mobiele diensten ontwikkelen. Hiertoe hebben beide partijen op 28 januari 2002 een overeenkomst gesloten. Binnen de samenwerking ontwikkelt CMG tezamen met Endemol Interactive de applicaties waarmee Endemol Nederland bv in staat is om haar content via de mobiele telefoon aan consumenten aan te bieden.

Naast het mobiel beschikbaar maken van haar televisie- en internetcontent richt Endemol Nederland bv zich ook op mobiele interactieve diensten voor de B2C markt. Endemol Nederland bv en CMG Unwired Concepts zullen met hun mobiele diensten zowel huidige als nieuwe, niet traditionele, klanten bedienen. Een snelle uitbreiding naar buitenlandse markten, waarin beide partijen reeds actief zijn, behoort tot de ambities.

De samenwerking tussen Endemol Nederland bv en CMG sluit naadloos aan bij de verschuiving van Endemol Nederland bv als televisieproducent naar platformonafhankelijke content provider. Endemol Nederland bv zal zich als gevolg van deze verschuiving meer gaan richten op het ontwikkelen en produceren van crossmediale formats om de communicatiedoelstellingen van corporate bedrijven binnen de B2C-markt in te vullen. De volgende mediakanalen kunnen al dan niet geïntegreerd worden ingezet: televisie, internet, mobile, instore flatscreens etc..

De overeenkomst vloeit voort uit eerdere projecten die Endemol Nederland bv en CMG Unwired Concepts samen naar tevredenheid realiseerden. Zo is het tijdens het RTL 4-televisieprogramma 'Baantjer' mogelijk om via SMS te raden wie de dader is van een moord en konden kijkers van het SBS 6-programma 'Blind Vertrouwen' via SMS hun relatie testen. Ook voor 'Star Academy', het nieuwe reality format op Yorin, zijn diverse SMS-diensten ontwikkeld. Zo kunnen kijkers de laatste ontwikkelingen via SMS ontvangen, is er de mogelijkheid te testen of ze de capaciteit hebben een grote ster te worden, en kunnen ze met hun mobiele telefoon stemmen welk talent de Campus moet verlaten.

Over Endemol Nederland bv :
Endemol Nederland bv is de nieuwe naam voor de geïntegreerde bedrijven Joop van den Ende TV Producties en John de Mol Produkties. Sinds 1 augustus 2002 is Endemol Nederland bv werkzaam als een dochtermaatschappij van Endemol. Endemol Nederland bv is de belangrijkste ontwikkelaar en producent van creatieve en marktgestuurde entertainment in Nederland, gericht op televisiecontent en content voor interactieve netwerken.

Endemol is opgericht in 1994 als resultaat van een fusie tussen de tv-producenten Joop van den Ende TV Produkties en John de Mol Produkties. Door acquisitie en de start van productiebedrijven buiten Nederland is het bedrijf internationaal gezien op indrukwekkende wijze gegroeid. Endemol, waarvan het hoofdkantoor zich in Nederland bevindt, heeft dochtermaatschappijen en joint ventures in twintig landen, waaronder de belangrijkste Europese markt, de Verenigde Staten, Latijns Amerika, Zuid Afrika en Australië.

In het jaar 2000 bedroeg de omzet van Endemol 602 miljoen Euro. In hetzelfde jaar is er meer dan 14.000 uur aan televisie geproduceerd, verdeeld over ongeveer 300 verschillende programma's. Endemol beschikt over bijna 500 programma formats en het bedrijf heeft ongeveer 2.200 voltijds medewerkers in dienst.

Sinds de zomer van 2000 maakt Endemol deel uit van het Telefónica-concern, dat kort geleden de naam van haar mediadivisie veranderde in Admira. Telefónica S.A. is de grootste leverancier van telecom- en internetdiensten in de Spaans- en Portugeestalige wereld en is een van de grootste bedrijven in Spanje, zowel wat betreft nettowinst als marktkapitalisatie. Met aangesloten bedrijven in Latijns-Amerika, Europa en de Verenigde Staten, heeft het concern een marktpotentieel van meer dan 550 miljoen klanten in 42 landen.

Over CMG:
CMG, opgericht in 1964, werkt binnen lange termijn relaties nauw samen met haar klanten om voor hen succes te genereren. CMG is een 'full service provider' en levert diensten zoals management consultancy, systeemontwikkeling en -integratie en het overnemen van het beheer van specifieke bedrijfsprocessen. CMG wil vooroplopen in het creëren en ontwikkelen van de meest geavanceerde IT- en telecommunicatiediensten (ICT) en draadloze dataoplossingen (Wireless Data Solutions - WDS). De combinatie van deze ICT- en WDS-mogelijkheden zorgt voor een aantrekkelijke propositie voor ondernemingen die het mobiele kanaal willen toevoegen aan hun operaties en marketingstrategieën. CMG bevindt zich in het hart van de bedrijfskritische activiteiten van haar klanten en combineert daarbij branchekennis, technische expertise en praktijkgerichte innovatie. Met ongeveer 14.000 werknemers implementeert en ondersteunt CMG applicaties voor klanten wereldwijd, vanuit vestigingen in 17 landen. Het bedrijf is genoteerd aan de effectenbeurzen in Londen en in Amsterdam.

Over CMG Unwired Concepts:
CMG Unwired Concepts bedenkt samen met ondernemingen mobiele concepten die succesvolle interactie met hun klanten of werknemers mogelijk maken. Daarnaast begeleidt CMG Unwired Concepts klanten bij het bouwen van deze concepten. Het eigen multichannel platform maakt het mogelijk om de mobiele concepten technologie- en netwerkonafhankelijk bij de gebruikers te bezorgen.



CMG