Persbericht

Slagveld op de arbeidsmarkt verwacht

Uit een onderzoek, gehouden onder meer dan 600 organisaties, blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven verwacht hun vacatures gemakkelijker te kunnen invullen dan afgelopen jaar als gevolg van de minder krappe arbeidsmarkt. Op de wervingsbudgetten zal fors bezuinigd worden.

Dat betekent niet alleen zwaar weer voor werving & selectiebureaus, maar ook de bestedingen in de gedrukte media zullen dramatisch teruglopen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Willem Sterks van de Hanzehogeschool, faculteit economie te Groningen, afgelopen maand heeft uitgevoerd.

Bedrijven zullen dit jaar massaal op internet overstappen om personeel te werven. Maar liefst 66% van de bedrijven wil hiervoor de eigen website gebruiken en 42% wil online vacaturebanken inzetten. De toekomst voor de online vacaturebanken, die de shake out hebben overleefd, ziet er dan ook goed uit. De top 3 meest gebruikte vacaturebanken van dit moment: 1. Monsterboard (33%) 2. Jobnews (32%) 3. NationaleVacaturebank (27%). De naamsbekendheid van de grootste vacaturebanken is de afgelopen 9 maanden flink gestegen. De 4 bekendste vacaturebanken op dit moment zijn: Monsterboard, met een naamsbekendheid van 82% (in het vorige onderzoek, 9 maanden geleden, was die naamsbekendheid 59%). Jobnews 74% (was 52%), Stepstone 67% (was 39%) en de NationaleVacaturebank 62% (was 21%).

Het gebruik van internet heeft een aantal voordelen. 61% van de bedrijven vindt de lage kosten van het werven via internet belangrijk. 50% van de bedrijven prefereert de snelheid en interactie mogelijkheden van internet boven het plaatsen van een advertentie. 42% van de bedrijven geeft aan dat het gemak van internetwerving voor hen belangrijk is.

Geconcludeerd mag worden dat de doorbraak van internet op het gebied van personeelswerving een aardverschuiving zal veroorzaken. Het lijkt erop dat werving & selectiebureaus en de gedrukte media zichzelf uit de markt geprijsd hebben. Slechts 60% van de bedrijven wil in 2002 de gedrukte media nog inzetten. Afgelopen jaar was dit nog 83%. De verwachte inzet van werving & selectiebureaus halveert bijna en daalt van 38% naar 20%, het gebruik van uitzend- en detacheringbureaus daalt van 39% naar 32%.

Hanze Hogeschool
Faculteit economie
http://www.hanze.nl
Groningen
Datum: 20-02-02