Gemeente Heumen

19-02-2002

De Verbinding week 8

Gemeenteraadsverkiezingen 6 maart

Half februari worden de oproepingskaarten voor de gemeenteraadsverkiezingen verzonden. De meeste inwoners die 18 jaar oud zijn zullen hem dus al gehad hebben. Een kleine groep heeft wellicht een kaart voor de oude gemeente. Dat kan het geval zijn als iemand na 22 januari (de laatste dag waarop alle kandidaten zich verkiesbaar konden stellen) is verhuisd.

De stembureaus zijn op woensdag 6 maart open van 07.30 tot 21.00 uur. Voldoende tijd om te stemmen dus.
Toch kunnen er omstandigheden zijn waarin iemand dat niet kan: verblijf in het buitenland, opname in een ziekenhuis, enz. In dat geval hoeft de stem niet verloren te gaan omdat een volmacht kan worden verstrekt aan een andere kiesgerechtigde uit de gemeente. De afgelopen weken was daarover al te lezen in deze rubriek. De teksten zijn allemaal nog terug te vinden op de Website van de gemeente onder Nieuws en Actualiteiten. U kunt ook de telefoon pakken voor informatie en bellen met 358 82 47 in het gemeentehuis.

Deze week hadden we opnieuw een reactie van deelnemende partijen op een concrete vraag willen plaatsen, maar niet iedereen slaagde erin die op tijd klaar te hebben. De politiek vierde even Carnaval. In de plaats ervan deze keer iets over belangrijke veranderingen in de positie van de raad na 6 maart.

Raad wordt zelfstandiger

De gemeenteraadsverkiezingen van 6 maart zijn bijzondere. De gekozen raad zal namelijk een heel andere positie hebben dan de oude. Dat komt door een wetswijziging die de raad en het college loskoppelt van elkaar. Deze wijziging wordt dualisering genoemd: het naast elkaar staan van twee bestuursorganen. Tot nu toe kenden we monisme: het college en de raad werkten in elkaars verlengde. De raad leverde dan ook de wethouders.
In het dualisme zijn de wethouders geen raadslid meer en de raad krijgt bijvoorbeeld een eigen griffier en sterkere bevoegdheden om B&W te controleren. Hieronder een korte overzicht van wat er verandert.

raad over hoofdlijnen
In de taken en bevoegdheden van de gemeente als bestuurlijke organisatie verandert niets. Maar daarbinnen zien ze er voor de raad en het college anders uit dan voorheen. De raad bestuurt niet meer samen met het college de gemeente; hij 'regeert' dus niet. De raad stelt de kaders voor het beleid, controleert het college en treedt op als vertegenwoordiger van de burgers. Het college bestuurt de gemeente en voert de taken uit waartoe de gemeente ter uitvoering van allerlei wetten verplicht is; Kortom: het college regeert; de raad controleert. Een soort plaatselijk kabinet en parlement dus.

extra bevoegdheden
De gemeenteraad krijgt bij wet extra bevoegdheden van het soort dat de Tweede Kamer nu ook heeft om te kunnen controleren en grote lijnen vast te leggen. Naast het recht van initiatief en amendement, het recht om de begroting goed of af te keuren, het recht om het College vragen te stellen (die rechten heeft de raad nu ook al) zijn dat het recht van interpellatie en het recht om onderzoek te doen. Daarnaast krijgt elk raadslid recht op ambtelijke ondersteuning en de raad als geheel moet ter eigen ondersteuning een griffier aanstellen. Tot nu toe was de gemeentesecretaris tevens secretaris van de gemeenteraad. Dat wordt een aparte functie: de raad krijgt een griffier.

wethouder geen raadslid
Als iemand in de raad gekozen wordt en na de collegeonderhandelingen tot wethouder wordt benoemd, dan moet hij of zij de raadszetel opgeven. Net als in de Haagse politiek: een minister mag geen Kamerlid zijn. Wethouders maken ook geen deel meer uit van raadscommissies en ze zitten die ook niet meer voor. Natuurlijk kunnen raadscommissies wel wethouders uitnodigen om zaken toe te lichten of hun beleid te verdedigen. En anders kunnen ze ook nog op de politieke tribune plaatsnemen, want de vergaderingen zijn openbaar. Een politieke partij die aan het college meedoet, hoeft een wethouder niet langer uit de voor de partij gekozen gemeenteraadsleden te benoemen. Een wethouder kan, net als een minister in de regering, voortaan ook van buiten de raad worden gehaald. Hij kan zelfs van buiten de gemeente worden aangetrokken (hij moet zich dan wel binnen een jaar in de gemeente vestigen). Wethouders besturen en raadsleden stellen de grote lijnen vast en controleren of de bestuurders die grote lijnen goed uitvoeren. De gedachte achter deze ontkoppeling van raadslidmaatschap en wethouderschap is dat bestuurders niet zichzelf moeten controleren.

burgerjaarverslag
De burgemeester krijgt een centralere rol in het college. De burgemeester treedt op als beleidscoördinator, dat wil zeggen: hij is verantwoordelijk voor de eenheid in het collegebeleid, ziet toe op een tijdige voorbereiding, vaststelling en uitvoering van het beleid en de genomen besluiten. Ook moet de burgermeester de kwaliteit in de verhouding tussen bestuur en burgers bewaken. In een burgerjaarverslag wordt hierover jaarlijks verantwoording aan de raad afgelegd. Verder is de burgemeester de spil bij samenwerking met andere gemeenten en andere overheden. Als de burgemeester de raad niet kan voorzitten dan wordt hij vervangen door een raadslid, niet meer door de wethouder die ook loco-burgemeester is.

benoeming burgemeester
De aanstelling van de burgemeester is al jarenlang onderwerp van debat. In de nieuwe procedure krijgen gemeenteraden een zwaardere stem in de vorm van het recht van aanbeveling waar de minister slechts in uitzonderingsgevallen vanaf mag wijken. (Tot nu toe benoemde de Kroon, feitelijk de Minister van Binnenlandse Zaken, de burgemeester voor zes jaar. Hij raadpleegde daarvoor een vertrouwenscommissie uit de raad en de Commissaris van de Koningin). Deze aanbeveling bestaat uit in principe twee personen en wordt openbaar gemaakt. Voorafgaand aan de aanbeveling kunnen gemeenten een zogenaamd burgemeestersreferendum organiseren. Alle kiesgerechtigde inwoners mogen daarbij een voorkeur uitspreken voor een van de twee door de raad geselecteerde kandidaten.

Deze nieuwe regeling is hier het vermelden waard omdat de gemeente Heumen er binnenkort mee te maken krijgt. De huidige burgemeester, Franz Grienberger, gaat medio 2003 met FPU (pensioen).

Financiële regelingen voor zelfstandig ondernemers

De Bbz-regeling
Deze kent zes groepen ondernemers waaronder de starter, de gevestigde, de arbeidsongeschikte en de stopper. Elke groep kent soms specifieke financiële problemen, waarvoor men een beroep kan doen op de Bbz-regeling voor een bedrijfskrediet (soms deels niet terug te betalen) of tijdelijke inkomensondersteuning (mits ondernemer of diens gezin onder het minimuminkomen geraakt).

Ioaz-regeling
Deze zgn. 'VUT voor zelfstandigen' kent twee groepen ondernemers: oudere (55+) of arbeidsongeschikte (25-80%). Zij beëindigen hun bedrijf of zelfstandig beroep, omdat de inkomsten hieruit onvoldoende worden of omdat het bedrijf niet voortgezet kan worden. Voor informatie kunt u bellen met Leo Eijkhout van de gemeente, doorkiesnummer 358 82 59.

Afval

Op woensdag 20, donderdag 21 en vrijdag 22 februari wordt alleen de groene container geleegd.
Voor klachten over afval en honden kunt u terecht bij de reinigingswachter. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 024-3732125.

gft-containers
Omdat het wel eens gebeurt dat gft-containers verdwijnen, willen wij u op een aantal zaken attenderen.

- Wanneer u uw gft-container buiten zet, plaats hem dan voor uw eigen perceel. U hebt er zo het beste zicht op.

- Zet uw container niet de avond tevoren al buiten. Los van het feit dat dit op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening niet mag, verhoogt het ook de kans dat uw container wordt weggehaald of omgegooid.

- Wanneer uw container verdwenen is, ga dan eerst na of hij misschien elders bij u in de wijk staat (voor de "grap" verplaatst) of dat iemand containers heeft verwisseld. Blijkt de container echt verdwenen, dan moet u hiervan aangifte gaan doen bij de politie. Met uw aangifteformulier kunt u een nieuwe container krijgen.

oud papier
Elke donderdag tijdens schooluren staat een papiercontainer bij basisschool de Toermalijn aan de Gladiolenstraat 2a. Op vrijdag 22 februari staat van 10.00 tot 15.00 uur een papiercontainer bij basisschool St. Jozef aan de Raadhuisstraat. Op zaterdag 23 februari wordt in Malden papier opgehaald door KPJ en MZC. Zorg dat het om 08.30 uur buiten staat, maar niet voor 07.00 uur. Op woensdag 27 februari haalt fanfare Wilhelmina het oud papier op in Nederasselt. Zorg dat het om 18.00 uur buiten staat.

Vergunningen

A. Aanvragen bouwvergunningen
Bij B&W zijn de volgende aanvragen om bouwvergunning binnengekomen:
- uitbreiden woning aan de zijkant, Gerst 32
- bouw open veldschuur, Dorpstraat 39
De publicatie van de aangevraagde bouwvergunningen is uitsluitend informatief bedoeld. Omdat op deze aanvraag nog geen beslissing is genomen bestaat nog geen mogelijkheid tot het indienen van bezwaren op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Het bouwplan kan tijdens de openstellingsuren van het gemeentehuis worden ingezien bij Bouw- en woningtoezicht. Het is mogelijk dat de aanvrager het plan nog wijzigt.

B. Melding
B&W hebben op 11 februari (M20010415) naar aanleiding van een melding meegedeeld dat de bouw kan plaatsvinden van een dakkapel in het achterdakvlak op Zwerfkei 54.
Voor de mogelijkheid bezwaar in te dienen, zie onder D.

C. Bouwvergunning
De volgende bouwvergunning is verleend:
Verzonden op 8 februari:
B20010364: bouw schuur, Looistraat 36
Voor de mogelijkheid bezwaar in te dienen, zie onder D.

D. Sloopvergunning
Op 8 februari hebben B&W een sloopvergunning (S20020031) verzonden voor de gehele woning, exclusief kelder en hal van Rijksweg 56. Wie het niet eens is met een van de besluiten onder B, C of D kan daartegen binnen zes weken na de verzending van het betreffende besluit een bezwaarschrift indienen bij B&W.

Geen spreekuur

Op 25 februari vervalt het spreekuur van wethouder I. Bruaset.

Commissie ABO

De commissie Algemene Bestuurlijke en Organisatiezaken (ABO) vergadert op 21 februari om 20.00 uur. Op de agenda staan o.a. een presentatie over dualisme in het gemeentebestuur (zie ook het artikel erover op deze pagina, integrale veiligheid, de verzelfstandiging van het Recreatieschap en de fusie van het Waterbedrijf Gelderland.

Verkeersmaatregel Maasbandijk

Burgemeester en wethouders zijn voornemens een verkeersmaatregel te treffen op de Maasbandijk. Het betreft hier het weren van doorgaand gemotoriseerd verkeer op het gedeelte tussen Dorpstraat 39 en de westzijde van de A-73 door het plaatsen van fysieke afsluitingen voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen.

De reden voor de afsluiting is het voorkomen van overlast door gemotoriseerd verkeer voor de bewoners van de woningen Dorpstraat 39 en 41.

Het ontwerp-verkeersbesluit, met de daarbij behorende tekening, ligt met ingang van donderdag 21 februari t/m 20 maart a.s. voor belanghebbenden ter inzage bij de sector grondgebiedzaken van het gemeentehuis, iedere werkdag van 9.00 tot 12.00 uur en bovendien maandags van 17.00 tot 18.30 uur en woensdags van 14.00 tot 16.00 uur.

Belanghebbenden kunnen gedurende voornoemde termijn van de ter inzage legging hun zienswijze over het ontwerp-besluit naar keuze mondeling of schriftelijk aan burgemeester en wethouders kenbaar maken. Degenen die hun zienswijze mondeling naar voren willen brengen kunnen daartoe contact opnemen met de behandelend ambtenaar, die op maandag, woensdag en donderdag bereikbaar is onder nummer 3588343.

Dit is een openbare kennisgeving ingevolge artikel 3;12 van de Algemene wet bestuursrecht.

Malden, 19 februari 2002

Hondenpoepveldje Kruisbergsestraat

Vanwege de aanleg van een nieuwe weg wordt het hondenpoepveldje aan de Kruisbergsestraat ietwat verplaatst en vergroot. De werkzaamheden hiervoor zullen in april plaatsvinden.
Voor inlichtingen kunt u zich wenden tot mevrouw Dijs van de cluster bouwen, milieu en afval (tel. 024-3588361).

Ontwerp-beschikking Wet milieubeheer

Ewijkseweg 10
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen hebben een aanvraag om een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer ontvangen van W. Hermsen, Ewijkseweg 10 te Overasselt. Het betreft een aanvraag om een gehele revisievergunning voor een rundvee-, pony- en schapenhouderij, gelegen op het perceel kadastraal bekend gemeente Overasselt, sectie F, nr. 168, plaatselijk bekend Ewijkseweg 10 te Overasselt.

Waar in te zien?
De ontwerpbeschikking en alle ter zake zijnde stukken liggen vanaf 20 februari 2002 gedurende vier weken ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken van het gemeentehuis. Daar kunt u elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur, op maandag van 17.00 tot 18.30 uur en tevens op woensdag van 14.00 tot 16.00 uur terecht. De stukken zijn ook in te zien in de Openbare Bibliotheken, Kloosterhof 1 te Malden en Beatrixstraat 2 te Overasselt gedurende normale openingstijden.

Bedenkingen
Schriftelijke bedenkingen kunnen tot en met 20 maart 2002 worden ingebracht bij Burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden. Diegenen die bedenkingen tegen de ontwerpbeschikking indienen kunnen verzoeken hun persoonlijke gegevens niet bekend te maken.
Eveneens kunnen mondelinge bedenkingen worden ingebracht tijdens een op verzoek te houden openbare zitting, waarbij gelegenheid wordt gegeven tot een gedachtenwisseling over het verzoek om vergunning en ontwerp-vergunning. Het verzoek voor het houden van een openbare zitting kan telefonisch of schriftelijk worden gericht aan de sectie milieu.

Malden, 19 februari 2002

Vrijstelling uitbreiden woning aan de zijkant

Gerst 32
Burgemeester en wethouders van Heumen ontvingen een aanvraag om bouwvergunning voor het uitbreiden van de woning aan de zijkant op het perceel kadastraal bekend gemeente Heumen, H 1121, plaatselijk bekend Gerst 32 Malden.
Het bouwplan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan Maldensveld 2e fase part.herz. 5.
B&W willen niettemin medewerking verlenen door met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan.

Bedenkingen
De hierboven genoemde vrijstelling kan pas worden verleend nadat een ieder in de gelegenheid is gesteld bedenkingen in te dienen tegen het voornemen vrijstelling te verlenen. Dat kan schriftelijk of mondeling bij B&W van Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden vanaf donderdag 21 februari 2002 tot en met woensdag 20 maart 2002. Gedurende die periode liggen de bouwplannen dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur en bovendien op maandag van 17.00 tot 18.30 uur en op woensdag van 14.00 tot 16.00 uur ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis.

Malden, 19 februari 2002

Vrijstelling uitbreiden woning boven berging/bijkeuken

Dennenhof 10
Burgemeester en wethouders van Heumen ontvingen een aanvraag om bouwvergunning voor het uitbreiden van de woning boven de berging/bijkeuken op het perceel kadastraal bekend gemeente Heumen, H 1035, plaatselijk bekend Dennenhof 10 Malden.
Het bouwplan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan Maldensveld 2e fase Boskant Noord.
Artikel 9 lid 2 biedt de mogelijkheid vrijstelling te verlenen voor het bouwen van de woning tot in minder dan 3m¹ van de perceelsgrens. Het bouwplan past binnen deze vrijstellingsmogelijkheid. B&W willen dan ook gebruik maken van deze vrijstellingsmogelijkheid.

Bedenkingen
De hierboven genoemde vrijstelling kan pas worden verleend nadat een ieder in de gelegenheid is gesteld bedenkingen in te dienen tegen het voornemen vrijstelling te verlenen. Dat kan schriftelijk of mondeling bij B&W van Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden vanaf donderdag 21 februari 2001 tot en met woensdag 7 maart 2002. Gedurende die periode liggen de bouwplannen dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur en bovendien op maandag van 17.00 tot 18.30 uur en op woensdag van 14.00 tot 16.00 uur ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis.

Malden, 19 februari 2002