AutoRai

20-2-2002

Ferrari 575M Maranello volgt de fameuze 550 Maranello op

De nieuwe Ferrari 575M Maranello maakt zijn tentoonstellingsdebuut begin maart in Genève. Kort daarna wordt hij ook bij ons leverbaar.

Scherpe lijnen. Een oneindig lijkende motorkap. Daaronder een sublieme 12-cilindermotor. Een uitrusting die niets te wensen overlaat. Adembenemende prestaties. En minstens even begerenswaardig als de mooiste V12-Ferraris uit het verleden. Dat was de receptuur voor de 550 Maranello zoals Ferrari die in de zomer van 1996 introduceerde. Net als sterrenkoks hebben de Italiaanse technici de auto nu nog weer smakelijker gemaakt. Nog mooier, nog krachtiger en voortaan ook leverbaar met de fameuze tiptoetsbediende F1-versnellingsbak. De nieuwe Ferrari 575M Maranello maakt zijn tentoonstellingsdebuut begin maart in Genève. Kort daarna wordt hij ook bij ons leverbaar.

Bij deze nieuwe GT staat de letter M in de type-aanduiding voor Modificata en 575 geeft zoals bij Ferraris van nu gebruikelijk is de cilinderinhoud aan. Deze bedraagt nu 5.750 cm3 ten opzichte van voorheen 5.500 cm3, uiteraard ten behoeve van meer vermogen en een hoger koppel. De aluminium 65 graden V12 met dry sump smering levert 379 kW (515 pk) bij 7.250 tpm (was 357 kW) en het koppel is gestegen van 569 Nm naar 589 Nm bij 5.250 tpm. Daarmee is een acceleratie van stilstand naar 100 km/u in slechts 4,2 seconden mogelijk. Fabrikanten van andere supersportwagens hebben weer iets om over na te denken

De uiterlijke wijzigingen bij de 575M Maranello zijn beperkt gehouden en de uitgebalanceerde, sobere lijnen die m nu al tot een klassieker maken zijn zorgvuldig gekoesterd. De veranderingen hebben allemaal een technische reden: meer aanvoer van koellucht, meer afvoer van warme lucht en meer veiligheid door beter licht. De luchtinlaten in de neus hebben een nieuwe vorm en een groter formaat, de wat diepere spoiler zorgt voor een nog betere down force en in de nieuw gevormde koplampen zorgt de combinatie van xenon-technologie met hogedruk koplampsproeiers voor een nog betere lichtopbrengst. De nieuwe 18 inch lichtmetalen velgen maken door hun enorme formaat de montage van grotere, krachtiger remmen en een betere warmteafvoer mogelijk.

Gewijzigd interieur
Het interieur van de 575M Maranello is flink gewijzigd ten opzichte van dat van zijn voorganger. Resultaat: het biedt een nog opwindender combinatie van stijl, functionaliteit en sportiviteit. Uit alles blijkt dat deze auto als doelstelling heeft om zijn bestuurder te behagen, uit te dagen, te verwennen en in elk opzicht de voortdurende sensatie te bieden in een absoluut unieke auto onderweg te zijn. Meest opvallende wijziging aan het dashboard is de centrale plaatsing van de opvallende toerenteller recht voor de bestuurder. Er zijn voorts nieuwe 6-voudig elektrisch verstelbare lederen sportstoelen, met een geheugen voor de instelling van de bestuurdersstoel. Het nieuwe stuurwiel en de gewijzigde middenconsole verhogen zowel het gebruiksgemak als het rijplezier in de auto. Vanzelfsprekend kan de koper van een Ferrari 575M Maranello zijn auto aan zijn of haar persoonlijke smaak laten aanpassen door de auto te laten voorzien van opties van Carrozzeria Scaglietti.

Aangepast onderstel
Het geavanceerde onderstel en de ideale 50/50 gewichtsverdeling bezorgen de 550 Maranello een formidabele wegligging. Voor de 575M Maranello is met name het adaptieve schokdempersysteem verder geperfectioneerd. De elektronisch geregelde dempers kiezen voor elke situatie en snelheid de optimale rijhoogte en een sportieve of meer comfortabele demping. De auto stuurt daardoor strakker en heeft een nog fraaiere balans. Het remsysteem is gemodificeerd en afgestemd op het toegenomen vermogen, met als belangrijkste uitgangspunt de kans op fading te minimaliseren. Er is minder druk op het rempedaal nodig om de auto optimaal te vertragen; de remblokken zijn van een nieuw materiaal (Ferodo HP1000) en het ABS/ASR-systeem is van generatie 5.0 naar 5.3 gebracht. De traction control kent nu twee standen (normaal en sport) en het onafgeveerd gewicht is gereduceerd door montage van de ABS-sensoren in de wiellagers en door lichtere velg/band-combinaties. Sensoren die de bandenspanning controleren zijn standaard en als optie zijn er nu 19 inch velgen leverbaar.

F1-schakeling
En dan de laatste, bepaald niet minst belangrijke vernieuwing: de introductie van Ferraris befaamde F1-schakeling op deze 12-cilinder auto. De 575M Maranello is net als zijn voorganger uitgerust met een achterin gemonteerde en gecombineerde versnellingsbak en (zelfblokkerend) differentieel. Als optie kan de auto nu worden geleverd met een elektro-hydraulisch bediende F1-schakelunit die eveneens achterin is gemonteerd. Met twee hendels aan het stuur of een kleine centraal geplaatste pook kan sequentieel worden geschakeld, met keus uit twee schakelprogrammas. De elektronica is gekoppeld aan de regeleenheid van de schokdempers, waardoor de reactiesnelheid van de bak wordt beïnvloed door de mate van demping c.q. de snelheid waarmee wordt gereden. De transmissie kan, net als in de Ferrari 360 Modena F1, ook worden geselecteerd in een volledig automatisch functioneren en in een stand voor het rijden op gladde ondergrond. Er is geen noemenswaardig acceleratie- en snelheidsverschil tussen de handgeschakelde transmissie en de F1-transmissie: 0-100 km/u in 4.2 sec; 0-1000 m in 22 sec; topsnelheid ruim 320 km/u. Kortom, de Ferrari 575M Maranello is een waardige aanvulling op de rijke historie van het merk met het steigerende paard.

Ferrari 575M Maranello
Beknopte technische specificaties

Motor: V12, 65° blokhoek, 4 kleppen per cilinder Locatie: voor
Inhoud: 5748 cc
Max. vermogen: 379 kW/515 pk bij 7.250 tpm
Max. draaimoment: 589 Nm bij 5.250 tpm
Prestaties
0 - 100 km/u: 4,2 / 4,2* s
0 - 400 m: 12,3 / 12,25* s
0 - 1000 m: 22 / 21,9* s
Topsnelheid: >320 km/u
Afmetingen en gewichten
L x b x h: 4549 x 1935 x 1277 mm
Wielbasis: 2500 mm
Leeggewicht: 1730 kg
Gewichtsverdeling: 50% / 50%, voor / achter
Bandenmaat: 255/40 ZR18 voor
295/35 ZR18 achter *F1-schakeling