Gemeente Leiden
College neemt besluit over subsidie LWO
Op dinsdag 19 februari heeft het college van burgemeester en
wethouders van Leiden een besluit genomen over de subsidie aan de
Leidse Welzijnsorganisatie (LWO). Nooit eerder werd de
uitvoeringsovereenkomst LWO zo vroeg in het jaar vastgesteld.
Uitgangspunten voor het besluit zijn:
· het totale door de LWO te leveren productenpakket moet passen binnen
het beschikbare subsidiebedrag;
· het uitvoerend werk, met name waar het zich richt op kwetsbare
groepen, wordt in principe ontzien;
LWO en gemeente zijn al geruime tijd met elkaar in discussie over de
door de LWO gevraagde subsidie voor de uitvoering van het welzijnswerk
in Leiden in 2002. In juni 2001 diende de LWO een begroting 2002 in
bij de gemeente, met het daarbij behorende subsidieverzoek van bijna
11 miljoen gulden. Dit verzoek was 1,7 miljoen gulden hoger dan het
door de gemeente beschikbaar gestelde subsidiebedrag voor 2002. In
tweede instantie bracht de LWO de subsidieaanvraag omlaag, de aanvraag
was toen 1,3 miljoen gulden hoger dan het beschikbare subsidiebudget.
Het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget voor welzijnswerk
liet de door de LWO gevraagde forse verhoging van de subsidie niet
toe. De gemeenteraad bevestigde met de vaststelling van het budget
overigens de eerder ingezette beleidslijn dat de kosten van
uitvoeringsovereenkomsten gedekt moeten worden binnen de beschikbare
subsidie.
De gemeente besloot de LWO vervolgens een subsidie toe te kennen,
gebaseerd op het beschikbare subsidiebedrag van 2001, verhoogd met
3,25 % trendaanpassing en een extra verhoging van 2% voor het
zogenoemde loongevoelige gedeelte van de subsidie. Hiermee kreeg de
LWO een subsidiebedrag toegekend dat bijna 500.000 gulden hoger was
dan het jaar ervoor.
Nadat helder was welk budget er beschikbaar was voor welzijnswerk in
Leiden, verzocht de gemeente het bestuur/de directie van de LWO een op
de beschikbare gelden gebaseerde herziene begroting in te dienen. De
LWO bleek daar geen kans toe te zien. Wethouder Buijing en de LWO
hebben diverse gesprekken gevoerd om tot oplossingen te komen die voor
gemeente en LWO werkbaar zouden zijn. Vervolgens is de LWO gevraagd om
inzicht te verschaffen in de producten en de opbouw van de kosten. De
gemeente verzocht de LWO een productbegroting te leveren die gebruikt
kon worden voor het maken van keuzes.
Op basis van de door de LWO geleverde gegevens heeft de gemeente een
lijst van producten en bijbehorende kostprijzen samengesteld. Deze
lijst diende als uitgangspunt voor een voorstel van de gemeente,
waarin stond welke producten de gemeente in 2002 wilde afnemen. De LWO
werd vervolgens uitgenodigd met een alternatief te komen. Uiteindelijk
verzocht de LWO de gemeente om keuzes te maken ten aanzien van het
door de LWO te leveren productenpakket.
Het college heeft tijdens zijn vergadering van 19 februari met
betrekking tot die keuzes het volgende besloten.
1. Signalering / innovatie
Vanaf 2000 is dit product erg in omvang toegenomen. Het gaat om werk
dat niet rechtstreeks ten goede komt aan de doelgroepen en ook een
functie vervult in het kader van de acquisitie door de LWO. Het
product moet worden teruggebracht tot een omvang die meer recht doet
aan de oorspronkelijke opzet en de acquisitie moet kostendekkend
worden uitgevoerd.
2. Stedelijk jongerenwerk
't Stathuys wordt afgestoten en de beschikbare middelen zijn in 2001
voor een deel ingezet voor een project dat inmiddels is beëindigd.
Hierdoor is minder subsidie nodig. De functie wordt daarnaast al
geruime tijd niet in zijn volle omvang uitgevoerd. Volgens de LWO is
het handhaven van het jongerenwerk op het huidige niveau mogelijk met
het voorgestelde budget. In het voorjaar van 2002 zullen op basis van
de jongerennota nadere keuzes worden gemaakt voor toekomstige inzet
van de budgetten voor jongerenwerk. Dit zal in de
uitvoeringsovereenkomst 2003 en later in de afname van producten op
het gebied van jongerenwerk worden uitgewerkt. Daarnaast is er sinds
enige jaren een flexibel inzetbaar budget van 90.756,04 (f. 200.000,-)
beschikbaar. Op basis van het vast te stellen beleid zullen afspraken
worden gemaakt over de inzet van dit budget. De LWO is één van de
partijen die op de inzet van dit budget kan offreren.
3. Buurtmobiel en straatcontactpersonen (buurtopbouwwerk)
De buurtmobiel is mede op basis van de evaluatie stopgezet. Het
product straatcontactpersonen is een verzamelnaam voor buurtopbouwwerk
in Noord. Gelet op de resultaten van deze producten, zal de gemeente
op dit terrein minder producten afnemen. Het college is wel van plan
om in het kader van de versterking van de betrokkenheid van bewoners
bij de ontwikkeling van Leiden-Noord, maximaal 90.756,04 (f.
200.000,-) vanuit de budgetten WOP Noord beschikbaar te stellen voor
activiteiten op het gebied van bewonersparticipatie. Bewonersgroepen
die hiervoor in aanmerking komen, krijgen de gelegenheid zelf te
bepalen waar en op welke manier de middelen worden ingezet. In een
apart besluit zal het college aangeven wat de omvang is van het budget
voor bewonersparticipatie in Leiden-Noord, wat de duur is waarvoor het
beschikbaar komt en welke criteria gelden voor de inzet van het
budget.
4. Thuis op Straat
Het gevraagde bedrag wordt al op een andere manier gesubsidieerd
(Grotestedenbeleid). Daarnaast heeft de LWO een ruime reservering voor
het project Thuis op Straat. De hoogte van de subsidie is hiermee in
overeenstemming gebracht.
5. Stedelijk vormings- en ontwikkelingswerk
De subsidiebehoefte van het Volkshuis is de afgelopen jaren sterk
gestegen. Door een andere verdeling tussen agogische formatie en
formatie beheer is een beperking van de subsidieaanvraag met 56.722,00
(f. 125.000,-) mogelijk. Het aanbod van cursussen zal hierdoor slechts
beperkt afnemen.
Op basis van deze voorstellen is er overleg geweest met het bestuur
van de LWO over de maatregelen die genomen moeten worden om tot een
uitvoeringsovereenkomst te komen waarvan de kosten worden gedekt
binnen het beschikbare budget.
Het bestuur van de LWO heeft in bestuurlijk overleg met de gemeente
aangegeven dat het niet volledig honoreren van de subsidieaanvraag op
bovengenoemde punten in principe uitvoerbaar is, met uitzondering van
het buurtopbouwwerk. Om te voorkomen dat de betrokkenheid van de
bewoners bij de ontwikkeling van Leiden-Noord negatief zal worden
beïnvloed, zal het college nog apart besluiten over een budget voor
bewonersparticipatie in genoemde wijk.
Dit besluit is een eerste stap om de financiële positie van de LWO in
overeenstemming te brengen met de inkomsten. Op basis hiervan kunnen
de consequenties vastgesteld worden in het overleg tussen de gemeente
en de LWO. De vervolgstappen die nu moeten worden genomen (welk aanbod
kan wanneer en hoe worden gewijzigd of beëindigd) zullen door gemeente
en LWO gezamenlijk worden uitgewerkt.