Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

MIN VenW: inhaalslag baggerwerken noodzakelijk

Persbericht 20/02/2002

INHAALSLAG BAGGERWERKEN NOODZAKELIJK

Nederland moet de komende 25 jaar een forse inhaalslag maken met haar
baggerwerken. Dat geldt niet alleen voor het jaarlijkse onderhoud - maar
vooral voor het inhalen van de oplopende achterstanden in het onderhoud en
het saneren van ernstig verontreinigde waterbodems.

Dit blijkt uit het advies Worden we de Bagger de Baas?, dat vandaag aan
staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat is aangeboden. Op verzoek
van de staatssecretaris heeft het Bestuurlijk Overleg Tienjarenscenario
Waterbodems onder leiding van gedeputeerde Verheijen (Noord-Brabant) in kaart
gebracht wat er ten behoeve van waterhuishouding, scheepvaart en milieu
gebaggerd moet worden.

Daarbij is de afgelopen twee jaar zowel gekeken naar het hoofdwatersysteem
als naar de regionale wateren. Het advies Worden we de bagger de baas doet
drie belangrijke aanbevelingen:


1) Door op landelijk niveau beter samen te werken en daarbij gebruik te maken
van bestaande samenwerkingsverbanden kan veel dubbel werk worden vermeden.
Bovendien kunnen zo grootschaliger en dus goedkoper oplossingen van de grond
komen. Meer interprovinciale samenwerking bij zowel verwerking als storten is
daarvan een voorbeeld.


2) Om de opgelopen achterstand weg te werken, moet een inhaalslag van 25 jaar
worden gemaakt. Dit betekent een structurele verdubbeling van de begrotingsposten van waterschappen, provincies en Rijk. Gemeenten moeten
zelfs rekening houden met een verdrievoudiging. Het advies stelt dat goede
initiatieven kunnen worden gesteund met subsidies. Zo bestaat er al een
subsidieregeling die gemeenten en waterschappen stimuleert om hun baggerwerken planmatig aan te pakken. Daarnaast wordt gewerkt aan een
subsidieregeling die verwerking van bagger stimuleert om zo het storten van
bagger te verminderen.


3) Ook voor de Nederlandse waterbodems moet een zogeheten 'actief bodembeheer' worden uitgewerkt. Dit systeem wordt bij projecten op land al
langer gehanteerd en betekent dat er vooraf een plan wordt gemaakt hoe de
vrijkomende waterbodem in de buurt van het project opnieuw kan worden
gebruikt als droge bodem, waterbodem of bouwgrondstof. Het rapport stelt
bovendien dat een aantal beperkingen in regelgeving moet worden opgelost om
de producten van baggerverwerking meer kans te geven.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat zal dit bestuurlijk advies mede
namens de minister van VROM voorleggen aan een aantal maatschappelijke
organisaties en aan het IPO, de Unie van Waterschappen en de VNG. Hun reactie
wordt meegewogen in een Kabinetsreactie, die de Tweede Kamer binnen afzienbare termijn krijgt voorgelegd. Gedeputeerde Verheijen zal tegelijkertijd op verzoek van de staatssecretaris werken aan een opzet voor
de eerste gemeenschappelijke bagger-programmering.

Meer informatie,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Wim van der Weegen, 070-3517044

Bestuurlijk Overleg Tienjarenscenario Waterbodems Secretaris Tiede Bakker, 0320 - 298761

20 feb 02 11:34