Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
MIN VenW: inhaalslag baggerwerken noodzakelijk
Persbericht 20/02/2002
INHAALSLAG BAGGERWERKEN NOODZAKELIJK
Nederland moet de komende 25 jaar een forse inhaalslag maken met
haar
baggerwerken. Dat geldt niet alleen voor het jaarlijkse onderhoud -
maar
vooral voor het inhalen van de oplopende achterstanden in het
onderhoud en
het saneren van ernstig verontreinigde waterbodems.
Dit blijkt uit het advies Worden we de Bagger de Baas?, dat vandaag
aan
staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat is aangeboden. Op
verzoek
van de staatssecretaris heeft het Bestuurlijk Overleg
Tienjarenscenario
Waterbodems onder leiding van gedeputeerde Verheijen (Noord-Brabant)
in kaart
gebracht wat er ten behoeve van waterhuishouding, scheepvaart en
milieu
gebaggerd moet worden.
Daarbij is de afgelopen twee jaar zowel gekeken naar het
hoofdwatersysteem
als naar de regionale wateren. Het advies Worden we de bagger de baas
doet
drie belangrijke aanbevelingen:
1) Door op landelijk niveau beter samen te werken en daarbij gebruik
te maken
van bestaande samenwerkingsverbanden kan veel dubbel werk worden
vermeden.
Bovendien kunnen zo grootschaliger en dus goedkoper oplossingen van de
grond
komen. Meer interprovinciale samenwerking bij zowel verwerking als
storten is
daarvan een voorbeeld.
2) Om de opgelopen achterstand weg te werken, moet een inhaalslag van
25 jaar
worden gemaakt. Dit betekent een structurele verdubbeling van de
begrotingsposten van waterschappen, provincies en Rijk. Gemeenten
moeten
zelfs rekening houden met een verdrievoudiging. Het advies stelt dat
goede
initiatieven kunnen worden gesteund met subsidies. Zo bestaat er al
een
subsidieregeling die gemeenten en waterschappen stimuleert om hun
baggerwerken planmatig aan te pakken. Daarnaast wordt gewerkt aan
een
subsidieregeling die verwerking van bagger stimuleert om zo het
storten van
bagger te verminderen.
3) Ook voor de Nederlandse waterbodems moet een zogeheten 'actief
bodembeheer' worden uitgewerkt. Dit systeem wordt bij projecten op
land al
langer gehanteerd en betekent dat er vooraf een plan wordt gemaakt hoe
de
vrijkomende waterbodem in de buurt van het project opnieuw kan
worden
gebruikt als droge bodem, waterbodem of bouwgrondstof. Het rapport
stelt
bovendien dat een aantal beperkingen in regelgeving moet worden
opgelost om
de producten van baggerverwerking meer kans te geven.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat zal dit bestuurlijk
advies mede
namens de minister van VROM voorleggen aan een aantal
maatschappelijke
organisaties en aan het IPO, de Unie van Waterschappen en de VNG. Hun
reactie
wordt meegewogen in een Kabinetsreactie, die de Tweede Kamer binnen
afzienbare termijn krijgt voorgelegd. Gedeputeerde Verheijen zal
tegelijkertijd op verzoek van de staatssecretaris werken aan een opzet
voor
de eerste gemeenschappelijke bagger-programmering.
Meer informatie,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Wim van der Weegen, 070-3517044
Bestuurlijk Overleg Tienjarenscenario Waterbodems
Secretaris Tiede Bakker, 0320 - 298761
20 feb 02 11:34